کردستان؛ خط مقدم خیزش انقلابی

سرکوبگران در پیرانشهر، جوانرود و مهاباد تا بامداد دوشنبه همچنان به مردم شلیک کردند

اعتراض‌های خیابانی اهالی پیرانشهر، مهاباد، سنندج و دیگر شهرهای کردنشین ایران که از بامداد یکشنبه ۲۹ آبان آغاز شد، تا بامداد دوشنبه ادامه یافت؛ هرچند معترضان در مهاباد و پیرانشهر به علت اختلال شدید در اینترنت، نتوانسته‌اند از آنچه در سه شب اخیر بر آن‌ها گذشته است، اطلاعات دقیقی مخابره کنند.

ویدیو منتشرشده از پیرانشهر حاوی صحنه‌های تیراندازی شدید نیروهای سرکوبگر به سمت معترضان است. برخی شنیده‌ها هم از کشته شدن دست‌کم دو تن از ساکنان پیرانشهر در اعتراض‌های این شهر خبر می‌دهد. پیرانشهری‌ها در پاسخ به سرکوب خونین و گسترده نیروهای رژیم، برخی مراکز حکومتی در این شهر را به آتش کشیدند.

سایت دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان،‌ ‌هه‌نگاو، اعلام کرد که در پی حمله یکشنبه شب ماموران به مراسم تشییع پیکر کاروان قادرشوکری، نوجوان ۱۶ ساله،‌  فردی به نام حیدر محالی نیز کشته شده است. محل این حمله روستای شین‌آباد پیرانشهر گزارش اعلام شد.

اهالی روستای باوه‌ریز، از توابع سنندج، نیز با شعار «مهاباد تنها نیست، سنندج حامی‌اش است» به خیابان آمدند و پشتیبانی خود را از مردم مهاباد اعلام کردند. مردم شهرستان دهگلان نیز یکشنبه شب به خیابان‌ها آمدند و با شعار «شهید نمی‌میرد» به استقبال پیکر محسن نیازی، از جانباختگان مقاومت مردمی این شهر در روز یکشنبه، رفتند.

واحدهای یگان ویژه و نیروهای سپاه پاسداران از بامداد شنبه به مهاباد وارد شدند. این نیروها ابتدا با بهره‌گیری از دعواهای قومیتی، گروه‌های لباس‌شخصی را برای حمله به معترضان تحریک کردند و سپس خود وارد عمل شدند. نیروهای سپاه با خودروهای زرهی و تیراندازی‌های پیاپی به خیابان‌های مهاباد ریختند و به صورت کور و پیاپی، به سمت معترضان و خانه‌های مردم تیراندازی کردند. صدای تیراندازی در مهاباد تا بامداد دوشنبه، با وجود گذشت دو روز از حضور این نیروها در منطقه، کماکان شنیده می‌شود. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که اعتراض‌های مردمی در چند محله مهاباد از جمله شیلانان و باغ شایگان هنوز ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن، درباره حضور نیروهای امنیتی در این شهر گفت: «نمی‌دانم کدام‌یک از نیروها به سمت خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند. شیشه‌ مغازه‌ها شکسته و به خودروهای شهروندان نیز آسیب وارد شده است. ‌همچنین به ترانس‌ها و تاسیسات برق این مناطق نیز آسیب رسیده است. مردم در این مناطق از این وضعیت ناراحت بودند.»

او از زخمی شدن تعدادی از اهالی مهاباد خبر داد اما ادعا کرد طی این درگیری‌ها، کسی کشته نشده؛ هرچند بابت این تیراندازی‌ها خسارات مالی فراوانی به مردم وارد شده است. این در حالی است که حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» ویدیویی از مهاباد منتشر کرده است که نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر در خیابان‌های این شهر به سمت یک کودک تیراندازی کرده‌اند و در حالی که به تیراندازی‌های بی‌وقفه خود ادامه می‌دهند، پیکر این کودک را از جوی آب بیرون می‌کشند و با خود می‌برند.

هه‌نگاو هم با تیتر «جمهوری اسلامی جوانرود را به رگبار بسته است»، در مورد شرایط وخیم معترضان در این شهر اعلام خطر کرد. این سایت حقوق بشری اتفاق‌های رخ‌داده در جوانرود و شدت تیراندازی سرکوبگران را در حد یک جنگ خواند و از جامعه جهانی خواست برای توقف کشتار در کردستان اقدامی عملی و فوری انجام دهد.

در این روزها، مردم شهرهای مختلف ایران نیز برای حمایت از مردم مهاباد به خیابان‌ها آمدند. در تهران، معترضان در سردار جنگل، شهرک اکباتان، تهرانپارس و صادقیه تجمع کردند. در شهرک اکباتان، شعارهای «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران»، «مهاباد تنها نیست، کل ایران پشتشه» و «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» سر داده شد.

ویدیوهایی هم از اعتراض مردم شهر پارسیان در غرب استان هرمزگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن شعارهایی از جمله «از دشتی تا کردستان، جانم فدای ایران» و «زن، زندگی، آزادی» شنیده می‌شود. معترضان در تبریز نیز به حمایت از خیزش سراسری مردم ایران و معترضان مهاباد شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و تجمع‌های پراکنده‌ای در این شهر شکل گرفت.

هرانا اعلام کرد که تا روز یکشنبه ۲۹ آبان، شمار کشته‌شدگان خیزش اخیر مردم ایران به دست‌کم ۴۱۹ نفر رسیده است. در میان اسامی کشته‌شدگان نیروهای جمهوری اسلامی نام حداقل۶۰ کودک دیده می‌شود. همچنین تا پایان روز یکشنبه، دست‌کم ۱۷ هزار و ۴۵۱ تن از معترضان بازداشت شده‌ و ۱۵۵ شهر ایران صحنه تظاهرات ضدحکومتی بوده‌اند. در این گزارش آمده است که تا ۲۹ آبان، در ۱۴۲ دانشگاه ایران تجمع‌های اعتراضی برپا شده است و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی دست‌کم ۵۴۰ دانشجو را بازداشت کرده‌اند.