خیزش انقلابی جمعه؛ از خاکسپاری تا تسخیر خیابان

معترضان بار دیگر در شهرهای مختلف ایران از صبح جمعه تا پاسی از شب تجمع اعتراضی برگزار کردند

اعتراضات سراسری، روز جمعه ۲۷ آبان‌، با خاکسپاری کشته‌شدگان روزهای اخیر شروع شد و با اعتراض‌های مردم در سیستان و بلوچستان پس از برگزاری نماز جمعه ادامه یافت و به اعتراضات مردمی در نقاط مختلف ایران تا شامگاه جمعه کشیده شد.

مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان شهرهای سمیرم، ایذه، تبریز، بوکان و مهاباد با حضور هزاران نفر از معترضان و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی برگزار شد. معترضان در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، چابهار، ایرانشهر، راسک و پیشین نیز از ظهر جمعه با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» علیه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در شهر مهاباد نیز به خیابان‌ها آمدند و برخی خیابان‌های این شهر را به تسخیر خود درآوردند. هزاران نفر از معترضان در این شهر تا ظهر روز جمعه کماکان در خیابان‌ها در حال اعتراض بودند. این اعتراض‌ها تا شامگاه جمعه نیز ادامه یافت.

معترضان در شهر قزوین نیز پس از برگزاری مراسم سوم سپهر اسماعیلی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، به خیابان‌های این شهر آمدند و اعتراضاتشان را ادامه دادند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده از این شهر، مردم قزوین با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» اعتراض‌هایشان را ادامه دادند. برخی تصاویر منتشرشده از قزوین حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به برخوردهای خشن با معترضان اقدام کردند و علاوه بر ضرب و شتم معترضان و پرتاب گاز اشک‌آور، به سمت آن‌ها تیراندازی کردند. معترضان نیز در مواردی به مقابله با نیروهای سرکوبگر پرداختند و با برخی از آن‌ها درگیر شدند.

معترضان در شهرهای یاسوج، سقز و سنندج نیز بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار سر دادند. معترضان در شهر تویسرکان، از توابع استان همدان، نیز با برگزاری تجمع‌های اعتراضی خیابان‌ها را به تسخیر خود درآوردند. معترضان در این شهر به پرتاب کوکتل مولوتوف به سمت دفتر امام جمعه این شهر اقدام کردند و دفتر آن را به آتش کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان روستای کوله‌سرا، از توابع کامیاران، نیز از ظهر روز جمعه در این روستا تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. در روستای بیوران، از توابع سردشت، نیز معترضان تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند. معترضان در روستای بیوران نیز با شعار «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

صدها نفر از معترضان در پیرانشهر نیز تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند و با تسخیر خیابان، شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

معترضان در شهر خوی نیز با شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» به خیابان‌های این شهر آمدند و تا پاسی از شب اعتراضاتشان را ادامه دادند.

معترضان در شهر قروه استان همدان نیز بار دیگر به خیابان آمدند. در تصاویر منتشرشده از این شهر درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی دیده می‌شود. نیروهای امنیتی به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان اقدام کردند و از سوی دیگر معترضان نیز با پرتاب سنگ با آن‌ها مقابله کردند.

جاده ساوه، میاندوآب و اراک نیز جمعه شب با اعتراضات سراسری مردم همراه بودند. در بندرعباس معترضان شعار «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» سر دادند. معترضان در این شهر همچنین به درست کردن آتش در برخی خیابان‌ها اقدام کردند و راه عبور نیروهای امنیتی را سد کردند.

معترضان در شهر ساری نیز به سوزاندن برنوشته‌های حکومتی در این شهر اقدام کردند. معترضان در شهرهای مشهد، قشم و تبریز نیز با شعار مرگ بر دیکتاتور و با روشن کردن آتش در خیابان‌ها، راه را به روی نیروهای سرکوب بستند ‌و خیابان‌های شهر را به تسخیر خود درآوردند. در جیرفت نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند و نیروهای امنیتی برای پایان دادن به این تجمع، به تیراندازی مستقیم به سمت معترضان اقدام کردند.

معترضان همچنین در شهرهای پاوه، صحنه، دشتی پارسیان نیز به خیابان‌ها آمدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در شهر تهران نیز در محله‌های مختلف این شهر به خیابان‌ها آمدند و خیزش انقلابی خود را ادامه دادند. مردم در شهرک اکباتان بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند و نیروهای امنیتی با تخریب خانه‌ها و ایجاد رعب و وحشت تلاش کردند از حضور دوباره مردم در این شهرک جلوگیری کنند. اعتراض‌ها در نارمک، بلوار فردوس، فلکه سوم تهرانپارس، هفت حوض، صادقیه، تجریش، ولیعصر و دیگر نقاط شهر تهران نیز جمعه شب ادامه یافت.