مشکلات جام جهانی قطر؛ از محدودیت‌های خبرنگاران تا آبجوی ۱۲ پوندی

گرنت وال، خبرنگار آمریکایی نوشت که پس از عکس گرفتن از شعاری روی دیوار، یک مامور به او نزدیک شد و گفت که عکاسی ممنوع است

راسموس تانت‌هولت، خبرنگار دانمارکی مشغول فیلمبرداری بود که با تهدید ماموران لباس شخصی روبرو شد-PABLO PORCIUNCULA / AFP

قطر در چند سال گذشته تلاش کرد که جام جهانی ایده‌آلی تدارک ببیند. این کشور تلاش کرد در سال‌های گذشته تورنمنت‌های مختلفی را میزبانی کند تا برای مهم‌ترین مسابقات ورزشی فوتبال جهان آماده شود، ولی جام جهانی با هر تورنمنت دیگری تفاوت دارد و خبرنگاران در روزهای گذشته پس از ورود به دوحه مشکلات مختلفی را گزارش داده‌اند.

یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌ها برخورد و سخت‌گیری ماموران قطری با خبرنگاران بود که دو مورد آن سروصدای زیادی به پا کرد. گرنت وال، خبرنگار آمریکایی در صفحه شخصی‌اش نوشت که پس از عکس گرفتن از شعاری روی دیوار، یک مامور به او نزدیک شد و گفت که عکاسی ممنوع است. وال گفت که هیچ تابلویی مبنی بر ممنوع بودن عکاسی در آن مکان وجود نداشت، ولی مامور از او خواست که عکس را از گوشی‌اش پاک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راسموس تانت‌هولت، خبرنگار دانمارکی هم به همراه اعضای تیمش مشغول فیلمبرداری در دوحه بودند که با تهدید ماموران لباس شخصی روبرو شدند. در ویدیویی که از این اتفاق منتشر شده است، تانت‌هولت کارت شناسایی‌اش را نشان می‌دهد و تاکید می‌کند که آن‌ها اجازه تصویربرداری دارند، ولی ماموران تهدید می‌کنند که دوربین او را می‌شکنند. هرچند مقام‌های میزبان عذرخواهی کرده‌اند، ولی چنین اتفاق‌هایی می‌تواند تصویری را که قطر تلاش می‌کند از کشورش ارائه بدهد، مخدوش کند.

فیفا پس از اعطای میزبانی به قطر موافقت کرد که به دلیل گرمای تحمل‌ناپذیر تابستانی دوحه، مسابقات را به اوایل زمستان منتقل کند، ولی در روزهای گذشته گرمای هوا که معمولا به بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، تیم‌ها و هواداران را غافلگیر کرده است. بعضی از مسابقات ساعت یک بعدازظهر به وقت دوحه برگزار می‌شود و این می‌تواند کار بازیکنان را سخت‌تر کند. هروه رنار، سرمربی عربستان با ابراز نگرانی درباره بازی مقابل آرژانتین زیر آفتاب دوحه گفت: «بازی در ساعت یک بعدازظهر آسان نیست، اما باید آماده باشیم و در هر شرایطی بازی کنیم.»

یکی از موضوع‌های داغ پیش از جام جهانی بحث ممنوعیت فروش الکل به هواداران بود، ولی سرانجام قطر پذیرفت که در مکان‌های خاصی امکان فروش مشروبات الکلی وجود داشته باشد. گرمای هوا می‌تواند تقاضا برای خرید آبجو را بالاتر ببرد، ولی خبرنگار گاردین از دوحه نوشت که قیمت هر آبجو معادل ۱۲ پوند است و این برای تماشاگران کشورهای مختلفی که به قطر می‌روند، رقم بالایی محسوب می‌شود.

بیشتر از فوتبال