۷۰ درصد از کودکان افغان در معرض تهدید ناشی از حوادث طبیعی قرار دارند

سازمان حفاظت از کودکان: شمار کودکان کار در حال افزایش است

حدود ۲۷.۶ میلیون نفر در مناطق روستایی افغانستان زندگی می‌کنند-Mohd RASFAN / AFP

سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرد که ۷۰ درصد کودکان در افغانستان در معرض تهدید ناشی از حوادث طبیعی قرار دارند.

این سازمان، روز پنجشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر)، در بیانیه‌‌ای افغانستان را یکی از آسیب‌‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات اقلیمی عنوان کرد و گفت: بر‌اساس پیش‌بینی‌ها، خشک‌سالی تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

این در حالی است که کنفرانس تغییرات اقلیمی در مصر به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود. در این کنفرانس از طالبان، رژیم حاکم بر افغانستان، دعوت نشده است.

سازمان حفاظت از کودکان هشدار داد که تغییرات اقلیمی در افغانستان یک خطر جدی برای زندگی تقریبا ۱۳.۲ میلیون کودک که خانواده‌ها و جوامعشان به کشاورزی وابسته‌اند، محسوب می‌شود‌. این سازمان گفت: «با وجود خشکسالی کنونی، سرازیر شدن سیلاب‌های تابستانی محصولات کشاورزی را از بین می‌برد، دام‌ها را می‌کشد، منابع غذایی اصلی و آب را به شدت کاهش می‌دهد.»

این سازمان با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی در فصل بهار در افغانستان بیان کرد که بارش باران در این کشور به کمترین حد در پنج سال گذشته رسیده و هم‌اکنون مخازن و منابع آب‌های زیرزمینی در حال خشک شدن است.

بر‌اساس گزارش این سازمان، سرازیر شدن سیلاب در تابستان ۸۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۷۵۰۰ دام در افغانستان را تلف کرده است. در اعلامیه سازمان حفاظت از کودکان آمده است: «حدود ۲۷.۶ میلیون نفر در مناطق روستایی افغانستان زندگی می‌کنند و احتمالا به دلیل وابستگی به کشاورزی و دامداری برای بقا، با تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حفاظت از کودکان هشدار می‌دهد که موارد سوءتغذیه در کودکان زیر پنج ‌سال که در درمانگاه‌های سیار این سازمان ثبت شده، در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲ تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این سازمان از دسترسی کم شهروندان افغانستان به آب بهداشتی ابراز نگرانی کرد و گفت: «دسترسی به آب بهداشتی روزبه‌روز دشوارتر می‌شود و کودکان برای آوردن آب برای خانواده‌هایشان ساعت‌ها زمان صرف می‌کنند. یک ارزیابی در سراسر افغانستان نشان داد که ۸۰ درصد خانواده‌ها در مناطق روستایی و ۷۵ درصد از خانواده‌ها در مناطق شهری به آب کافی برای آشامیدن، پخت‌وپز و حمام کردن دسترسی ندارند.

سازمان حفاظت از کودکان گفت که شمار کودکان کار در حال افزایش است و والدین فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند و برای کار به خیابان، کارخانه‌ها و معادن می‌فرستند تا خسارت ناشی از خشک‌سالی یا سرازیر شدن سیلاب را جبران کنند.

فهیم ۱۰ ساله است و با پدر، مادر و پدربزرگش در یکی از مناطق دشوارگذر در استان بلخ در شمال افغانستان زندگی می‌کند. خشک‌سالی زندگی آنان را ویران کرده و آنان را مجبور کرده است تا دارایی‌هایشان را برای خرید مواد غذایی و زنده ماندن بفروشند.

فهیم گفت: «خشکسالی بر زندگی من تاثیر منفی گذاشته است. من زیاد نمی‌توانم به مدرسه بروم، زیرا وقتم را صرف جمع‌آوری آب آشامیدنی تمیز می‌کنم و این زمان زیادی را از من می‌گیرد. این کار را دوست ندارم. در گذشته منابع آب نزدیک خانه ما بود، اما اکنون خشک شده است.»

او افزود که پول کافی برای تامین مواد غذایی موردنیاز خانواده‌شان را ندارند و به همین خاطر برادر کوچکش به سوءتغذیه مبتلا شده است.

سهیل، پدربزرگ فهیم گفت که دو سال پیش بارندگی زیاد بود و آب کافی برای آبیاری زمین و زندگی در اختیارشان قرار داشت، اما حالا این‌گونه نیست. سهیل گفت: «در دو سال گذشته نه باران آمده است و نه آب کافی برای آبیاری وجود دارد. وقتی محصولی در مزارع می‌کاریم، نمی‌توانیم چیزی برداشت کنیم. با توجه به این‌که نتوانسته‌ایم در زمین خود چیزی بکاریم، همه دام‌هایمان را فروخته‌ایم و هیچ گاو و گوساله‌ای نداریم. در گذشته به اندازه کافی غذای خوب داشتیم، فرزندانمان سالم بودند، اما اکنون شبیه اسکلت شده‌اند.»

هم‌زمان، کریس نیامندی، رئیس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان، گفت که به شدت نگران خانواده‌هایی است که تحت تاثیر خشکسالی و سیل قرار دارند و بدون داشتن درآمدی برای تامین هزینه گرمایش و لباس‌های زمستانی برای فرزندانشان، به استقبال زمستان می‌روند.

او هشدار داد که تغییرات اقلیمی بحران را در افغانستان بسیار «شدیدتر» می‌کند. نیامندی افزود: «رهبرانی که در حال حاضر در نشست COP27 گرد هم آمده‌اند، باید متعهد شوند که تغییرات محسوسی را در زندگی روزمره کودکان در افغانستان که هم‌اکنون از تاثیرات بحران آب‌وهوا رنج می‌برند ایجاد کنند. آن‌ها نه‌تنها به بودجه فوری بشردوستانه برای کمک به زنده ماندن در زمستان نیاز دارند، بلکه به بودجه طولانی‌مدت نیز نیاز دارند تا به آن‌ها کمک کند تا با محیط در حال تغییر سازگار شوند و کنار بیایند.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)‌، روز شنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر)‌، اعلام کرد که سیلاب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان و سایر کشورهای جنوب آسیا باعث شده است ۱۵ میلیون کودک دختر و پسر در سال ۲۰۲۲ به کمک نیاز داشته باشند.

این صندوق در توییتی نوشت: «اکنون بسیار مهم است که کودکان را از طریق آموزش تغییرات اقلیمی، برای زندگی در جهان با تغییرات اقلیمی آماده کنیم.»

پیش‌تر، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نیز در گزارشی هشدار داده بود که وضعیت بشردوستانه در افغانستان در سه ماه اخیر وخیم شده است. در این گزارش آمده بود که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی تقریبا ۲۴.۴ میلیون نفر، به کمک نیاز دارند.

در این گزارش ذکر شده بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان در اوت سال گذشته، خشکسالی، افزایش قیمت مواد غذایی، فلج بودن نظام بانکی، کمبود نقدینگی و نبود فرصت‌های شغلی، بر تامین وجوه مالی موردنیاز خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است.

با سقوط حکومت افغانستان به‌دست طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، فقر به بالاترین حد رسیده است و طالبان هم در این مدت نشان داده‌اند که توانایی مهار یا کاهش فقر را ندارند.

 

بیشتر از جهان