طالبان: به هیچ کشوری اجازه ساخت تاسیسات نظامی در افغانستان نمی‌دهیم

قطعنامه نشست فرمت مسکو: استقرار تاسیسات زیر‌بنایی نظامی کشورهای دیگر در افغانستان پذیرفتنی نیست

از طالبان در چهارمین دور نشست فرمت مسکو دعوت نشد-خبرگزاری باختر

وزارت خارجه طالبان، روز پنجشنبه ۲۶ آبان، در بیانیه‌ای به برگزاری نشست فرمت مسکو واکنش نشان داد و در پاسخ به نگرانی‌های شرکت‌کنندگان این نشست گفت:  طالبان به هیچ کشوری اجازه ساخت تاسیسات نظامی در افغانستان را نمی‌دهد.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که حضور نمایندگان این گروه در این نشست می‌توانست بحث‌ها را جامع‌تر و موثرتر کند. چهارمین دور نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان، در غیاب طالبان و با حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه ازجمله چین، روسیه، ایران، پاکستان، هند، کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای خاورمیانه در مسکو برگزار شد.

یک هیئت از طالبان در دور سوم این نشست که اکتبر سال گذشته در مسکو برگزار شد، حضور داشت.

شرکت‌کنندگان نشست فرمت مسکو، با تصویب قطعنامه‌ای بر تعهدشان به یک افغانستان صلح‌آمیز، یکپارچه، مستقل، رو به توسعه و عاری از تهدیدهای تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قطعنامه پایانی این نشست آمده است: «از افغانستان [طالبان] خواسته شد تا تعهداتش را برای ریشه‌کن کردن تروریسم و قاچاق مواد مخدر که از قلمرو این کشور سرچشمه می‌گیرد، عملی کند و گام‌های مشهودتری علیه همه سازمان‌های تروریستی بردارد.»

قطعنامه نشست فرمت مسکو همچنین تاکید کرد که استقرار تاسیسات زیر‌بنایی نظامی کشورهای دیگر در افغانستان و کشورهای مجاور پذیرفتنی نیست.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که این گروه به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد در افغانستان تاسیسات نظامی بسازد. در ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری به صورت علنی درخواست ایجاد تاسیسات نظامی در افغانستان را مطرح نکرده است و مشخص نیست که منظور شرکت‌کنندگان نشست فرمت مسکو کدام کشور است.

شرکت‌کنندگان نشست فرمت مسکو تاکید کردند که ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، به تامین صلح و ثبات در این کشور کمک می‌کند و باید در این راستا اقدام‌هایی صورت گیرد.

در قطعنامه این نشست در مورد پیامدهای بحران اقتصادی در افغانستان آمده است: «فروپاشی اقتصادی در افغانستان به مهاجرت دسته‌جمعی پناهجویان، ترویج افراطی‌گرایی، تروریسم و بی‌ثباتی منجر می‌شود.»

در بیانیه وزارت خارجه طالبان همچنین آمده است که این گروه اقدام‌های زیادی علیه گروه‌های تروریست انجام داده است و این روند را تا تامین کامل امنیت و ثبات در افغانستان ادامه می‌دهد.

کشورهای چین، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، ایران، تاجیکستان، قزاقستان، هند و ترکمنستان، از شرکت‌کنندگان اصلی نشست فرمت مسکو محسوب می‌شوند و نمایندگانی از کشورهای عربستان سعودی، قطر، ترکیه و چند کشور دیگر خاورمیانه نیز در این نشست حضور داشتند.

بیشتر از جهان