وزیر آموزش‌ و پرورش: معترضان با خواسته‌های حیوانی تحریک شده‌اند

یوسف نوری برای تحول «باور» دانش‌آموزان، حوزه‌های علمیه را به کمک طلبید 

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران را «غریزه و مظاهر مشترک میان انسان و حیوان» نامید و مدعی شد که «استکبار و نظام امپریالیسم» با این وسیله مردم را «تحریک» می‌کنند تا اقتصاد خود را به حرکت دربیاورند. او با اشاره به «ریزش‌ها و رویش‌ها» بعد از انقلاب اسلامی، مخالفان حکومت (ریزش‌ها) را تلویحا به پیروی از غریزه متهم کرد و مدعی شد که موافقان حکومت (رویش‌ها) هدف الهی داشته‌اند.

وزیر آموزش‌ و پرورش جمهوی اسلامی روز پنجشنبه ۲۶ آبان، در برنامه‌ای موسوم به «هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش» گفت که برای تحول «باور» دانش‌آموزان، به سوی حوزه‌های علمیه «دست نیاز دراز می‌‌کند». او تاکید کرد: «باید بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم تا در نتیجه آن، ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر کند.»

نوری بر تحکیم ارتباط آموزش‌ و پرورش با حوزه‌های علمیه تاکید کرد و افزود: «این قضایای جدید ثابت کرد هرچه هست، در درون کلاس اتفاق افتاده است؛ اما همه‌چیز پیش‌تر در خانواده شکل می‌گیرد.»

از سخنان وزیر آموزش‌ و پرورش چنین برمی‌آید که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد برای تحقق هدف تربیت کودکان منطبق با سیاست‌های حاکمیت، آنان را با خانواده‌هایشان که مخالف حکومت‌اند، در تقابل قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف نوری در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود، درباره تحول کتاب‌های درسی مطابق با سیاست‌های سند تحول بنیادین و اعمال سختگیری‌های بیشتر در گزینش معلمان نیز سخن گفت. او با طرح این ادعا که سند ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد خانواده‌ و اقتصاد کشورها را هدف قرار داده است، گفت: «تلاش کردند جامعه ما از نظر تعلیم و تربیت به طور عمومی در اختیار آن‌ها باشد که این اتفاق تقریبا افتاد؛ اما در کنار این، متدین‌هایی بودند که اجازه نمی‌دادند و از این انحراف جلوگیری کردند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش اجرای سند تحول بنیادین در مدارس را نیازمند «کار جهادی» دانست و با تاکید بر گزینش معلمانی همسو با سیاست‌های حکومت، گفت: «ما راه را باز کردیم تا بی‌حساب‌وکتاب به آموزش‌ و پرورش بیایند. گزینش‌ها در عرض دو روز انجام می‌شود؛ در حالی‌ که دوره گزینش کارمند مالیاتی یک سال طول می‌کشد و در قانون سه تا پنج ماه است.»

به گفته نوری، از این پس «صلاحیت» معلمانی که پیش‌تر استخدام شده‌اند، هم دوباره بررسی می‌شود. وزیر آموزش‌ و پرورش از طلاب و حوزه‌های علمیه خواست که برای تحقق این اهداف به وزارتخانه‌ او کمک کنند.

آموزش‌ و پرورش در ایران نهادی حاکمیتی است که سیاست‌های کلان آن بر اساس مطالبات سال ۱۳۹۰ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طی «سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» تبیین شده است. بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و ترویج غرب‌ستیزی و ولایت‌مداری از محورهای اصلی این سندند و مسئولان آموزش‌ و پرورش موظف‌اند از طریق تغییر در محتوای کتاب‌های درسی، تحول در دانش‌آموزان و معلمان و تحول در مدرسه اهداف این سند را دنبال کنند.

اکنون سخنان وزیر آموزش‌ و پرورش این نکته را اثبات می‌کند که حاکمیت دریافته است حتی اگر کودکان را در مدارس بمباران ایدئولوژیک کند، آنان در محیط خانواده با نوع دیگری از باور و سبک زندگی مواجه می‌شود که با سیاست‌های حکومت مغایر است. جمهوری اسلامی ایران هم که طی سال‌های گذشته با استخدام طلاب در مدارس، تغییر محتوای کتاب‌های درسی، گزینش معلمان همسو با حکومت و راه‌اندازی بسیج دانشجویی برای تغییر باورهای ذهنی کودکان خیز برداشته بود، اکنون با پیوستن دانش‌آموزان به خیزش سراسری خود را بازنده می‌داند و قصد دارد در اقدامی جدید، آنان را به رویارویی با خانواده‌هایشان وادار کند.

در جریان خیزش سراسری مردم علیه حکومت، بسیاری از دانش‌آموزان در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند، در مدارس علیه حکومت شعار دادند و دختران دانش‌آموز حجاب از سر برداشتند.

حکومت ایران تاکنون از دانش‌آموزان بازداشتی آماری ارائه نکرده اما سخنان مقام‌های ارشد سپاه حاکی از آن است که بسیاری از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند.