نخست‌وزیر استرالیا: از گفته‌هایم درباره نقض حقوق بشر در ایران دفاع می‌کنم

سفیر استرالیا در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شد

استقبال گروه رقصنده زنان در اندونزی از نخست‌وزیر استرالیا-AJENG DINAR ULFIANA / POOL / AFP

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، یک روز پس از اینکه جمهوری اسلامی ایران سفیر استرالیا را فراخواند، تاکید کرد که از گفته‌هایش درباره نقض حقوق بشر در ایران دفاع می‌کند.

اس‌بی‌اس نوشت: البته روشن نیست که این اظهارات چه زمانی مطرح شده است.

آلبانیزی که برای حضور در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی حضور دارد به خبرنگاران گفت: «از همه اظهاراتی که درباره نقض حقوق بشر در ایران مطرح شده است دفاع می‌کنم. نقض حقوق بشری که با قتل مهسا امینی شروع شد و در اقدامات بعدی ادامه پیدا کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر استرالیا گفت که از حقوق بشر دفاع می‌کند و موضع استرالیا در این زمینه مطابق با ارزش‌های استرالیا است.

وقتی از نخست‌وزیر استرالیا سوال شد که آیا منظور او صحبت‌هایی است که در اجلاس گروه ۲۰ داشته است، سرش را تکان داد.

آلبانیزی در مصاحبه اخیر با اس‌بی‌اس مقامات جمهوری اسلامی را محکوم کرده بود. او گفت، رژیم ایران را به دلیل سرکوب اعتراضات دمکراتیک محموم می کند و از اهمیت رعایت حقوق زنان در ایران سخن گفت. به گفته نخست‌وزیر استرالیا، زنان باید بتوانند هرچه می‌خواهند را بپوشند.

استرالیا از جمله کشورهایی است که نسبت به دو ماه سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که صدها کشته و هزاران بازداشتی و مجروح بر جا گذاشته است، واکنش محتاطانه‌ای داشته است. وزیر امور خارجه استرالیا، نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده است اما این کشور همچنان با موج تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که اروپا، کانادا و آمریکا تصویب کرده‌اند، همراه نشده است.

با این حال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به دلیل آنچه که استانداردهای دوگانه درباره حقوق بشر عنوان شده است، سفیر استرالیا را فراخواند. مقامات تهران می‌گویند مصداق این استاندارد دوگانه این است که استرالیا حمله به شاه‌چراغ را محکوم نکرده است اما به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داده است. این درحالی است که همچنان درباره دلایل حمله شاه‌چراغ و عوامل دخیل در آن و هدف این حمله تردید‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی وجود دارد.