امیرعبداللهیان: تبادل پیام ایران و آمریکا طی ۷۲ ساعت گذشته انجام شد

حسین امیر‌عبداللهیان گفت به صورت مستمر پیام‌هایی با طرف آمریکایی تبادل می‌شود

وزیر خارجه ایران: «آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته انجام شده است»_ ATTA KENARE / AFP

حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، گفت که به صورت مستمر پیام‌هایی با طرف آمریکایی تبادل می‌شود و آخرین تبادل پیام، کمتر از ۷۲ ساعت گذشته انجام شده است.

وزیر خارجه ایران در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا طبق ادعای آمریکایی‌ها، ایران برای احیای مذاکرات هسته‌ای درخواستی به واشنگتن داده است، گفت: «آمریکایی‌ها واقعا ریاکارانه برخورد می‌کنند. ما به طور مستمر پیام‌هایمان با طرف آمریکایی تبادل می‌شود و آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته انجام شده است.»

او همچنین افزود که آمریکایی‌ها از طریق برخی وزیران خارجه [کشورهای دیگر] به ایران پیام می‌دهند که «شتاب و عجله برای برجام» دارند، اما «خیلی ریاکارانه آقای راب مالی وقتی با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند، می‌گوید برجام الان اولویت ما نیست و به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاشات در ایران داشته باشند، اشاره می‌کنند. هدف آمریکایی‌ها هم کاملا روشن است و می‌خواهند از این طریق اعمال‌فشار کنند تا ما از خطوط قرمز خود در مذاکرات عبور کنیم».

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که «اگر برجام برای تهران خوب کار کند، از این فرصت و ظرفیت استفاده خواهیم کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امروز قرار است اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به بحث بگذارد، گفت که  «در خصوص نشست فوق‌العاده حقوق بشر»، ایران «پیام‌های لازم» را به طرف‌های اروپایی داده‌ است، اما «اگر این مسیر غیرسازنده را اروپایی‌ها متوقف نکنند، با پاسخ متقابل و موثر ما مواجه خواهند شد».

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، گفت که خشونت رژیم تهران علیه تظاهرات‌کنندگان باعث شده است که ارتباط حکومت ایران با بخش وسیعی از مردم و نیز جامعه بین‌المللی قطع شود. رابرت مالی تاکید کرد که این رژیم تهران است که خود را منزوی کرده است. او گفت که دیپلماسی با تهران بر دو موضوع تاکید دارد؛ «نخست، آزاد کردن گروگان‌های ما، از جمله گروگان‌های فرانسوی، و دیگری، یافتن راهی برای برنامه هسته‌ای ایران».

رابرت مالی افزود که راه دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران باز است، اما تلاش دیپلماتیک، مانع فشار آوردن بر رژیم ایران به دلیل رفتارش در خشونت علیه معترضان در داخل ایران، یا رفتارش در صحنه بین‌المللی، نیست.

«سازمان حقوق بشر ایران» که در نروژ مستقر است، تعداد جان‌باختگان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی را تاکنون ۳۴۲ نفر، از جمله ۴۳ کودک، برآورد کرده است. این سازمان همچنین می‌گوید که در بیش از دو ماه اعتراضات سراسری در ایران، هزاران تن از شهروندان معترض بازداشت ‌شده‌اند.