شش نیروی پلیس پاکستان در حمله افراد مسلح کشته شدند

مسئولیت این حمله را «تحریک طالبان پاکستان» برعهده گرفت

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در توییتی این حمله را محکوم کرد و پلیس پاکستان را پیشگام در مبارزه با تروریسم خواند-ASIF HASSAN / AFP

روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، شش نیروی پلیس پاکستان در ناحیه لکی مروات در شمال‌غرب پاکستان، در اثر حمله اعضای «تحریک طالبان پاکستان» کشته شدند. محمد خراسانی، سخنگوی «تحریک طالبان پاکستان»، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت که اعضای این گروه موفق شدند سلاح‌ها و تجهیزات نظامی افراد کشته‌شده را با خود ببرند.

رب نوازخان، افسر پلیس پاکستان، به روزنامه آمریکایی «واشنگتن ‌پست» گفت که حمله در زمانی رخ داد که شش نیروی پلیس پاکستان سرگرم گشت‌زنی بودند. مهاجمان پس از حمله، با موتورسیکلت از محل حادثه گریختند. 

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در توییتی این حمله را محکوم کرد و پلیس پاکستان را پیشگام در مبارزه با تروریسم خواند. شریف گفت: «اشتباه نکنیم. تروریسم همچنان یکی از مهم‌ترین مشکلات پاکستان است. نیروهای مسلح و پلیس ما شجاعانه با این فاجعه مبارزه کرده‌اند.»

در همین حال، یک رسانه محلی پاکستان به نام «خراسان دیری»، از کشته شدن یک فرمانده ارشد طالبان پاکستانی به نام ذاکرین، در افغانستان خبر داد. جزئیات چگونگی کشته شدن این فرمانده طالبان پاکستانی هنوز برملا نشده است. خراسان دیری افزود که این فرد در داخل افغانستان و به دست یک فرد ناشناس به قتل رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تحریک طالبان پاکستان» از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی است که تا حدود ۴۵۰۰ نیروی مسلح در داخل افغانستان دارد. این گروه که در دسامبر ۲۰۰۷ از به‌ هم پیوستن چندین گروه شبه‌نظامی پاکستانی تشکیل شد، در استان‌های شمال‌غرب پاکستان، به ویژه در خیبرپختونخوا که با افغانستان هم‌مرز است، فعالیت می‌کند. این گروه از زمان تاسیس تاکنون، از متحدان بالقوه طالبان افغانستان دانسته می‌شود و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت خود را در پاکستان گسترش داده است.

در یک‎ سال گذشته، با پادرمیانی شبکه حقانی دست‌کم سه دور مذاکرات میان «تحریک طالبان پاکستان» و دولت آن کشور، در کابل و جنوب افغانستان برگزار شد، اما این توافقات جز برقراری دو دور آتش‌بس شکننده، نتایجی در پی نداشتند. در ماه‌های اخیر، چندین فرمانده ارشد طالبان پاکستانی در نتیجه انفجار مین‌های مغناطیسی و حمله‌های هدفمند افراد ناشناس، در استان‌های جنوب و شرق افغانستان به قتل رسیدند. این قتل‌ها که با سازمان اطلاعات نظامی پاکستان مرتبط دانسته می‌شوند، به بی‌اعتمادی میان طالبان پاکستان و حکومت آن کشور دامن زد و موجب شکسته‌شدن آتش‌بس و توقف مذاکرات شد.

انستیتو مطالعات صلح پاکستان، اکتبر سال جاری میلادی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد از اوت ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان قدرت را تصاحب کردند، حمله‌های تروریستی در پاکستان ۵۱ درصد افزایش یافته است. کارشناسان امنیتی باور دارند که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست‌ها را در  کشورهای منطقه تقویت کرده است.

بیشتر از جهان