اعتصاب سراسری در بیش از ۵۰ شهر ایران؛ «ایستاده‌ایم تا پایان»

مولوی عبدالحمید: نمایندگان اعزامی خامنه‌ای برای تهدید و ارعاب آمده بودند

شصت‌ودومین روز خیزش سراسری مردم علیه حکومت همگام با اعتصاب‌های سراسری در بیش از ۵۰ شهر ایران ادامه دارد و در حالی‌ که نهادهای امنیتی و رسانه‌های حکومتی می‌کوشند شرایط را عادی جلوه دهند، از روز چهارشنبه ۲۵ آبان، هم‌زمان با سومین سالگرد کشتار خونین آبان ۹۸، بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین اعتصاب‌ها و اعتراض‌های عمومی در ایران شکل گرفته است؛ به طوری که مغازه‌داران، بازاریان، اصناف، دانشجویان و بسیاری از مشاغل اینترنتی در روز چهارشنبه هم کسب‌وکارشان را تعطیل کرده و به اعتصاب عمومی پیوسته‌اند.

در پایتخت ایران، بازار تهران، خیابان‌های منوچهری، سپهسالار، نازی‌آباد، میدان قزوین، سه‌راه امین‌حضور، کوهسار، ستاری، فلسطین، شوش، صادقیه، شهران، بازار آهن شادآباد و بسیاری از مناطق دیگر در تعطیلی‌ کامل به سر می‌برند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در بازار تجریش به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرده‌اند. همچنین ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که تجمع اعتراضی مردم در ایستگاه‌های مترو را نشان می‌دهند. معترضان در ایستگاه مترو دروازه دولت، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر داده‌اند.

درگیری‌ها در کامیاران که از شامگاه سه‌شنبه در اعتراض به کشته شدن فواد محمدی آغاز شد، همچنان ادامه دارد. بر مبنای گزارش شاهدان عینی، ماموران حکومتی در مراسم ترحیم فواد محمدی، به سوی جمعیت سوگوار تیراندازی کرده‌‌اند که در پی این اقدام، تعدادی از شرکت‌کنندگان مجروح شده‌اند.

فواد محمدی در جریان اعتراض‌های سه‌شنبه در کامیاران با شلیک مستقیم ماموران زخمی شد و در بیمارستان جان باخت. پیکر او در جوی شدیدا امنیتی، شبانه در روستای ماویان دفن شد.

در بوکان، معترضان مانند روزهای پیش به خیابان‌ها آمده‌ و کنترل شهر را از دست ماموران حکومتی خارج کرده‌اند. ویدیویی هم از بندرعباس منتشر شد که نشان می‌دهد شمار زیادی از پاکبانان با دست کشیدن از کار به اعتصاب‌های عمومی پیوسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر خبر داد خانواده‌های چند تن از جان‌باختگان آبان ۹۸، با تهدید و فشارهای جمهوری اسلامی مجبور شده‌اند مراسم یادبود سومین سالگرد عزیزانشان را لغو کنند.

رسانه‌های داخلی ایران از جمله خبرگزاری‌ مهر و روزنامه همشهری، از دستگیری «پ.ب»، دروازه‌بان سابق تیم استقلال، در تجمع‌های سه‌شنبه شب خبر دادند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی احتمال داده‌اند که منظور آن‌ها پرویز برومند باشد. خبرگزاری مهر این ورزشکار را به «لیدری اغتشاشات» و روزنامه همشهری او را به «آسیب‌ زدن به اموال عمومی» متهم کرد. برومند در جریان خیزش مردمی اخیر، در حساب کاربری‌اش از معترضان حمایت می‌کرد و یک بار هم در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشته بود: «وقتی جان مردم میهنم در میانه، دیگه وسط‌‌بازی نباید پذیرفته بشه»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۳ آبان، گزارشی از دیدار نمایندگان اعزامی خامنه‌ای با مولوی عبدالحمید، منتشر کرد و از زبان امام جمعه اهل سنت زاهدان نوشت که در سیستان و بلوچستان امنیت کامل برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد؛ اما با وجود تقلای رسانه‌های‌ حکومتی برای عادی نشان دادن شرایط استان سیستان و بلوچستان پس از سرکوب شدید مردم، مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه با یک توییت تمام تلاش‌های آنان را به باد داد و افشا کرد که نمایندگان خامنه‌ای مردم «مظلوم» این استان را تهدید هم کرده‌اند.

او نوشت: «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دیدن واقعیت‌ها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان، دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب‌دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.»

ویدیوهایی که تا ظهر چهارشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند، اعتصاب گسترده بازاریان، مغازه‌داران و اصناف در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، مشهد، جوانرود، دیواندره، صومعه‌سرا، ساری، قائم‌شهر، گرگان، لاهیجان، نجف‌آباد، فلاورجان، بندرگناوه، قائم‌شهر، یزد، زنجان، شهرکرد، بروجرد، رشت، شاهین‌شهر، سنندج، مهاباد، بانه، مریوان، پیرانشهر، سردشت، پاوه، بوکان، سقز، یاسوج، خرم‌آباد، فسا، آباده، بوشهر، بهبهان، ارومیه، بابل، کرمان، کازرون، کرمانشاه، قروه، روانسر، کامیاران، اشنویه، دهگلان، اراک و بندرعباس را تایید می‌کنند.

اعتصاب کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان نیز که از سه‌شنبه ۲۴ آبان، آغاز شد، در دومین روز متوالی ادامه دارد و کارگران بخش‌های مختلف ذوب آهن با تجمع در محوطه کارخانه، شعارهایی مانند «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دزدی‌هاتون کم بشه، مشکل ما حل می‌شه» سر دادند.

تا ظهر چهارشنبه، تجمع‌های دانشجویی نیز در دانشگاه‌های جندی شاپور اهواز، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی کردستان، تربیت مدرس تهران، خواجه نصیرالدین طوسی و هنر و معماری پارس تهران شکل گرفته است.