اعتراض‌های ایران در آینه رسانه‌های جهان؛ معترضان کوتاه نمی‌آیند

اورشلیم پست: جمهوری اسلامی با مجموعه بی‌سابقه‌ای از چالش‌ها در جبهه دیپلماتیک، نظامی و داخلی مواجه است و ناتوانی‌اش در مقابله هم‌زمان در هر سه جبهه آشکار است

در حالی که دو ماه از خیزش انقلابی مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده ۲۴ آبان، صدور حکم اعدام برای دو نفر از معترضان، بحث حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر، و اقدام علی دایی به رد دعوت فیفا برای حضور در قطر از موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به تحولات ایران از نگاه شماری از رسانه‌های بین‌المللی می‌پردازیم.

اورشلیم پست: چرا جمهوری اسلامی نمی‌تواند معترضان را سرکوب کند؟

اورشلیم پست در مقاله‌ای به دلایل ناتوانی جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌های جاری در مقایسه با اعتراض‌های پیشین می‌پردازد. نویسنده مقاله معتقد است در این موج از اعتراض‌ها، جمهوری اسلامی با مجموعه بی‌سابقه‌ای از چالش‌ها در جبهه دیپلماتیک، نظامی و داخلی مواجه است و ناتوانی‌اش در مقابله هم‌زمان در هر سه جبهه آشکار است.

در ادامه مقاله آمده است ادامه حملات جمهوری اسلامی به احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق شاهدی است بر این مدعا که رژیم احساس خطر می‌کند اما سوال این‌جا است آیا اعتراض‌ها می‌تواند به مرحله بعدی برسد. نویسنده در پایان این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که معترضان نشان داده‌اند می‌توانند در خیابان‌ها بمانند اما مشکل اصلی این است که در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد نه جمهوری اسلامی می‌تواند معترضان را سرکوب کند و نه معترضان حریف جمهوری اسلامی‌ می‌شوند.

میرر: سامان قدوس تمام‌قد حامی معترضان است

در بحبوحه خبرهای دیدار شماری از بازیکنان تیم ملی فوتبال با ابراهیم رئیسی و همچنین اقدام علی دایی و علی کریمی به رد دعوت فیفا برای حضور در قطر، نشریه بریتانیایی میرر با سامان قدوس، تنها بازیکن ایرانی لیگ برتر انگلستان، مصاحبه کرده است.

هرچند پیش‌تر به قدوس هشدار داده شده بود ابراز حمایت از معترضان ممکن است بر انتخابش برای تیم ملی اثر بگذارد، او معتقد است جام جهانی فوتبال فرصتی است برای بازیکنان تا بسیار فراتر از فوتبال اثرگذار باشند.

او به میرر گفت: «البته من نمی‌خواهم سیاست را وارد فوتبال کنم اما الان وقتی مردم جانشان را در مبارزه برای آزادی از دست می‌دهند، فوتبال در حاشیه قرار می‌گیرد.»

او در ادامه افزود روشن است که باید تغییری ایجاد شود و چه تحت فشار باشید یا نه، باید آنچه را در ایران می‌گذرد منعکس کنید، زیرا کار درست همین است.

نیویورک تایمز: معترضان کوتاه نمی‌آیند

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده روز ۲۴ آبان پرداخته است. به نوشته نیویورک تایمز، به‌رغم روش‌های خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها، ۱۵ هزار بازداشتی و بیش از ۳۰۰ کشته که ۵۰ نفر آن‌ها کودک بوده‌اند، معترضان از مقابله و مبارزه با سرکوب حکومت عقب نمی‌نشینند.

مانی مستوفی، وکیل حقوق بشر و مدیر گروه حقوق بشری «میان»، به نیویورک تایمز گفت: «گروه بزرگ‌تری از مردم فعال شده‌اند و از نظر قومی، طبقاتی، جنسیتی و جغرافیایی همبستگی وجود دارد. میزان انرژی بالا است. مقاومت در مقابل حکومت به این زودی از بین نمی‌رود.»

او در ادامه با اشاره به نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۲۴ نوامبر، گفت اقدام بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی زمان‌بر است، اما تشکیل گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در ایران فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

سی‌ان‌ان: کی‌روش می‌گوید حمایت تیم ملی از معترضان آزاد است

بحث حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر در رسانه‌ها داغ است. سی‌ان‌ان نیز در گزارشی به نشست مطبوعاتی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، در دوحه پرداخته است. سی‌‌ان‌ان بیشتر آن بخش از سخنان کی‌روش را پررنگ کرده است که گفت: «بازیکنان ایران مانند بازیکنان هر کشور دیگری آزادند اعتراض کنند، مادامی که تابع قوانین جام جهانی و متناسب با روحیه و فضای مسابقات باشد.»

در ادامه، سی‌ان‌ان اشاره می‌کند کی‌روش از پاسخ‌ به سوال خبرگزاری بریتانیایی اسکای در مورد حضورش به نمایندگی از کشوری که ناقض حقوق زنان است طفره رفت و از او خواست به‌جای این سوال، به آنچه در انگلستان بر سر مهاجران آمده است فکر کند.

اکنون باید منتظر ماند و دید آیا در مصاف روز دوشنبه تیم ملی ایران با تیم انگلستان، بازیکنان تیم ملی آن‌طور که کی‌روش ادعا کرده است در حمایت از اعتراض‌ها آزادی عمل دارند یا خیر.