نرم‌افزارهایی که داشتن آن‌ها در زمان اختلال‌ها و قطعی اینترنت ضروری است

در روز ۲۴ آبان، اینترنت در حداقل ۱۰ استان کشور با اختلال گسترده و قطعی مواجه بوده است

فیلترشکن جف‌وی‌پی‌ان (Gephvpn) دیگر سرویسی است که همواره برای دسترسی افراد به اینترنت آزاد تلاش کرده است - AFP

هم‌زمان با فراخوان اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری ۲۴ تا ۲۶ آبان، اختلال‌های اینترنت افزایش چشمگیری یافته است و اغلب فیلترشکن‌های کارآمد از کار افتاده‌اند. براساس داده‌های وب‌سایت تشخیص و تحلیل قطعی اینترنت (IODA)، در روز ۲۴ آبان، اینترنت در حداقل ۱۰ استان کشور با اختلال گسترده و قطعی مواجه بوده است.

سرویس‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم در زمان اختلال‌های گسترده، قطعی اینترنت یا کاهش سطح دسترسی به شبکه کارآمدند. برخی از این ابزارها، برای دور زدن فیلترینگ در زمان محدودیت‌های شدید اینترنتی ساخته شده‌اند و برخی دیگر، برای برقراری ارتباط در خاموشی اینترنت طراحی شده‌اند.

proton vpn

این فیلترشکن که در سوییس فعالیت می‌کند از امن‌ترین ابزارهای موجود برای دور زدن محدودیت‌های اینترنت است. این فیلترشکن با افزایش اختلال‌های اینترنت در ایران، علاوه بر آنکه به‌طور رایگان به ایرانیان سرویس می‌دهد، پروتکل جدیدی با نام استِلث (Stealth) ایجاد کرده که در مقابل فیلترینگ شدید مقاوم است. به گفته سازندگان این سرویس، با فعال کردن پروتکل استِلث (Stealth)، اتصال کاربر تقریبا به‌طور کامل غیرقابل شناسایی خواهد بود. این پروتکل برای پنهان‌شدن از دید دستگاه سانسور از تکنیک مبهم‌سازی استفاده می‌کند. صفحه ثبت‌نام در این سرویس مسدود شده و لازم است که برای ساخت حساب کاربری از فیلترشکن دیگری استفاده کنید.

نسخه اندروید این وی‌پی‌‌ان را از گوگل‌پلی به آدرس زیر می‌توانید دریافت کنید.

https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.protonvpn.android

 برای دریافت نسخه‌های ویندوز، مک، آی‌اواس و لینوکس می‌توانید به وب‌سایت رسمی این سرویس مراجعه کنید.

https://protonvpn.com/download

 Gephvpn

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلترشکن جف‌وی‌پی‌ان (Gephvpn) دیگر سرویسی است که همواره برای دسترسی افراد به اینترنت آزاد تلاش کرده است. این سرویس با تمرکز بر دور زدن سیستم سانسور اینترنت چین طراحی شده است. با توجه به شرایط ویژه ایران، در نسخه بتای این فیلترشکن که به‌تازگی منتشر شده، پروتکلی با نام سُسیس‌تب‌۲ (sosistab2) تعبیه شده است که از مسیریابی چند مسیری برای افزایش انعطاف‌پذیری مقابل سانسور اینترنت استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که در نسخه بتای ویندوز این سرویس ممکن است پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها باز شوند، اما وب‌سایت‌های مسدود‌شده در دسترس نباشند. برای رفع این مشکل به قسمت proxy setting ویندوز بروید، use a proxy server را فعال کنید. مطابق تصویر در بخش proxy ip address، آدرس ۱۲۷.۰.۰.۱ را بنویسد و در بخش port عدد ۹۹۱۰ را وارد کنید. سپس تغییرات را ذخیره کنید.

نسخه بتای این نرم‌افزار را از وب‌سایت این سرویس دریافت کنید

https://community.geph.io/t/topic/7070

BRIAR

پیام‌رسان برایار ابزاری ایمن برای برقراری ارتباط امن در زمان قطعی اینترنت است. این سرویس دو حالت ارتباط از راه دور و ارتباط نزدیک را فراهم می‌کند. ارتباط راه دور بر اساس تور است و در ارتباط نزدیک افراد با بلوتوث و وای‌فای غیرمتصل به اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

از نقاط قوت برایر، امکان گرد هم آوردن تعداد زیادی اتصال برای ایجاد یک شبکه است؛ به عبارت دیگر، ارتباط فقط به دو نفر محدود نمی‌‌شود و افراد زیادی می‌توانند در فواصل دورتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اگر یک نفر در میان افراد حاضر در شبکه، به اینترنت متصل شود، می‌تواند دسترسی‌ خود را با تمام افراد حاضر در شبکه، به اشتراک بگذارد و اطلاعات خود و دیگران را مخابره کند.

نسخه اندروید پیام‌رسان برایار را از گوگل‌پلی به آدرس زیر می‌توانید دریافت کنید.

 http://play.google.com/store/apps/details?id=org.briarproject.briar.android

Berty Messenger

این پیام‌رسان طوری طراحی شده است که هم در زمان اختلال‌های شدید اینترنت کار کند و هم در نبود اینترنت برقراری ارتباط را میسر کند. این سرویس غیرمتمرکز و بدون سرور مرکزی است. غیرمتمرکز بودن این سرویس باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود. علاوه بر آن، به‌دلیل نداشتن سرور مرکزی، مسدودسازی این سرویس برای حکومت ایران دشوار است. این پیام‌رسان مبتنی بر پروتکل آی‌پی‌اف‌اس (IPFS) است. در این فناوری برای رسیدن به مقصد راه‌های زیادی وجود دارد و زمانی‌که یک دروازه مسدود شده باشد، کاربران می‌توانند به یک دروازه جدید دسترسی پیدا کنند.

نسخه اندروید پیام‌رسان برتی را از گوگل‌پلی به آدرس زیر می‌توانید دریافت کنید.

https://play.google.com/store/apps/details?id=tech.berty.android

سرویس توشه

توشه سرویس ارسال محتوای اینترنت از طریق ماهواره است. کاربران توشه بدون نیاز به تجهیزات خاص و تنها با استفاده از دریافت‌کننده‌های (رسیور) خانگی می‌توانند روزانه چند گیگابایت محتوای مختلف از قبیل اخبار، فیلترشکن، محتوای آموزشی و غیره را از ماهواره دریافت کنند. برای استفاده از توشه لازم است ابتدا شبکه توشه را در ماهواره یاه‌ست به فرکانس ۱۱۷۶۶ سیمبل‌ریت ۲۷۵۰۰ و پولاریزاسیون عمودی جست‌وجو کنید. سپس، به اندازه «مدت بسته» از شبکه ضبط کنید و بعد از اتمام ضبط، ویدیوی ضبط‌شده را با نرم افزار توشه استخراج کنید. پس از اتمام این مراحل، داده‌های گنجانده‌شده در ویدیو ضبط‌شده استخراج شده و به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

نرم‌افزار و راهنمای استفاده از سرویس توشه را در آدرس زیر مشاهده کنید

www.liinks.co/tooshehapp

بیشتر از تکنولوژی