بلینکن از تحریم‌ ایران به دلیل همکاری با روسیه در جنگ اوکراین خبر داد

وزیر خارجه آمریکا مبارزه مردم ایران به‌ویژه شجاعت زنان در مقابله با حکومت را الهام‌بخش خواند

بلینکن پیش‌تر با گروهی از فعالان ایرانی مدافع حقوق زنان دیدار و نکاتی را در مورد وضعیت زنان و نقض حقوقشان در ایران مطرح کرده بود‌ـ STEFANI REYNOLDS / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارم نوامبر در نشست پرسش و پاسخ تازه خود با محوریت اوکراین، اعلام کرد که به دلیل همکاری ایران با روسیه در جنگ علیه اوکراین، جمهوری اسلامی مشمول تحریم می‌شود.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه ایالات متحده، بلینکن گفت: «زمانی که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G7) تقریبا یک سال پیش در لیورپول گرد هم آمدند، پیام روشنی ارسال کردیم که اگر ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کند، با عواقب عظیم و هزینه‌های سنگین روبرو خواهد شد. رئیس‌جمهوری روسیه گمان می‌کرد که حرف‌های ما پشتوانه عملی ندارد، اما به او ثابت کردیم که اشتباه می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «از ماه فوریه، تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی بی‌سابقه‌ای علیه روسیه اعمال کرده‌ایم که مستقیما بر توانایی ارتش روسیه برای جنگ تاثیر گذاشته است. این تلاش‌ها که تا حد زیادی از طریق گروه هفت هماهنگ شده، توانایی‌های اوکراین در میدان نبرد را تقویت و روسیه را تضعیف کرده است.»

او با انتقاد از حمایت ایران از روسیه نیز گفت: «ما برای اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که از جنگ پوتین حمایت می‌کنند، مصمم هستیم. این موضوع ایران را نیز شامل می‌شود که پهپادهای جنگی‌اش مردم اوکراین را می‌کشند و زیرساخت‌های غیرنظامی را نابود می‌کنند، در همان حال نیروهای جمهوری اسلامی در کریمه به روسیه در انجام حملات وحشیانه کمک می‌کنند.»

بلینکن همچنین درباره خیزش سراسری مردم ایران گفت:‌ «ما از زنان جوان شجاعی الهام گرفته‌ایم که با وجود سرکوب وحشیانه رژیم با گذشت ۵۰ روز از کشته شدن مهسا امینی، به اعتراض‌های خود در سراسر ایران ادامه می‌دهند. نسل‌ جوان ایرانی نشان داد که میل به داشتن آزادی و امکانات، حتی با شدیدترین سرکوب‌ها خاموش نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «کسانی را که در سرکوب دخالت دارند تحریم می‌کنیم.»

او همچنین افزود: «ما با جامعه مدنی و شرکت‌های فناوری برای ارائه خدمات دیجیتالی همکاری می‌کنیم تا مردم ایران بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سرکوب رژیم را در کانون توجه قرار دهند، حتی زمانی که رژیم به‌طور مکرر تلاش می‌کند اینترنت را قطع کند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر نیز با گروهی از فعالان ایرانی مدافع حقوق زنان دیدار و نکاتی را در مورد وضعیت زنان و نقض حقوقشان در ایران مطرح کرده بود. او گفته بود که «گمان می‌کنم ما داریم واقعه‌ای قابل‌توجه را می‌بینیم که رهبری آن در وهله نخست بر عهده زنان و جوانان قرار دارد.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از نشست تازه پرسش و پاسخ خود به این اشاره کرد که روسیه تاکنون حدود ۴۰ درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین، ازجمله نیروگاه‌های انرژی حرارتی را از بین برده است. بلینکن گفت: «به نظر می‌رسد پوتین تصمیم گرفته است که اگر نتواند اوکراین را به زور تصرف کند، آن کشور را به تسلیم وادار کند. این تازه‌ترین جنایتی است که رئیس‌جمهوری روسیه علیه مردم اوکراین مرتکب شده است. علاوه بر پر کردن گورهای دسته‌جمعی در بوچا و ایرپین، قطع دسترسی به غذا، آب و دارو برای ساکنان ماریوپل و آواره کردن ده‌ها هزار اوکراینی از خانه‌هایشان، حالا پوتین در مورد سلاح‌های هسته‌ای ایجاد وحشت می‌کند.»

بلینکن در عین حال بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کرد و گفت: «ما بر کمک به اوکراین برای محافظت در برابر حملات روسیه، تقویت دفاع هوایی و افزایش توان این کشور متمرکز شده‌ایم. در زمینه انرژی، ایالات متحده ۵۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع به اروپا صادر کرده است. این تقریبا ۲.۵ برابر چیزی است که در سال ۲۰۲۱ صادر کردیم و در زمستان برای دوستانمان ذخیره حیاتی فراهم می‌کند. در طول سال گذشته، گروه هفت همچنین برای مقابله با سایر چالش‌های جهانی که هیچ یک از کشورهای ما نمی‌توانند به‌تنهایی به آن‌ها رسیدگی کنند، گرد‌ هم آمده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و دیگر رهبران گروه هفت در ماه ژوئن اعلام کردند که «کشورهای ما ۴.۵ میلیارد دلار برای تقویت امنیت غذایی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که بیش از نیمی از آن را ایالات متحده تامین می‌کند. این کمک‌ها و هر آنچه لازم باشد برای حمایت از شجاعت باورنکردنی مردم اوکراین اختصاص خواهیم داد.»