تیم دولت‌ساز: نتایج مقدماتی انتخابات تا ۲۳ آبان اعلام شود

برخی معتقدند اعلام نتیجه انتخابات تا سه روز دیگر امکان پذیر نیست

محمد اشرف غنی، رییس جمهور، در حال ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با معاونان‌اش، امرالله صالح و محمد سرور دانش/عکس از سایت کلید

تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» از کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواسته است که نتایج ابتدایی انتخابات ششم مهر را در زمان تعیین شده آن (23 آبان) اعلام کنند.

تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی احمدزی، روز شنبه، ۱۸ آبان، طی یک بیانیه از کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواسته‌ است که «در پرتو قوانین نافذه کشور، مقررات و دستور‌العمل‌های انتخاباتی، و با حرمت‌گذاری به حق مشروع و قانونی شهروندان افغانستان، تقویم کاری خویش را مراعت کنند و نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر را در زمان تعیین شده آن در ۲۳ آبان سال جاری، اعلام کنند.» این تیم انتخاباتی همچنین تاکید کرده است که «تعویق دوباره اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ششم مهر، هیچ توجیه قانونی ندارد و باید در زمان تعیین شده آن که همان ۲۳ آبان سال جاری است، اعلام شود.»

در بیانیه تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» همچنین ‌آمده است: «تعویق بی‌مورد اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، کشور را در یک حالت ابهام قرار می‌دهد و چنین حالت ابهامی، صدمه مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشور و روند صلح، که برای شهروندان افغانستان در اولویت قرار دارد، وارد می‌کند و مردم را زیر فشار‌های روانی قرار می‌دهد.»

تیم دولت‌ساز، از سایر دسته‌های انتخاباتی خواسته است که به «قوانین، طرزالعمل‌ها، لوایح و مقررات انتخاباتی و اصول پذیرفته شده قبلی، احترام بگزارند و به بهانه‌گیری‌های روزمره که به عادت مبدل شده است، سبب رنج روانی مردم و ضربه به آمنیت اقتصادی و روند‌ ملی کشور نشوند و همچنان نباید در امور کاری کمیسیون‌ها انتخاباتی مداخله کنند، بلکه به جای مداخله، همکار با این کمیسیون‌ها باشند».

تیم دولت‌ساز، از متحدان بین‌المللی افغانستان نیز خواسته است که «برای رفع موانع و تسریع روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با کمیسیون‌های انتخاباتی، همکاری کنند.»

امرالله صالح، معاون نخست تیم انتخاباتی دولت‌ساز، در صفحه فیسبوک خود در مورد اعلام نتایج انتخابات ششم مهر، و مخالفان آن روند، نوشته است: «اعلام نتایج انتخابات، ملت را از سردرگمی می‌رهاند، تحرک اقتصادی، وضوح سیاسی، و موضعی مستحکم برای پیگیری روند صلح، ایجاد می‎کند. از سیاست بهانه‌‌جویی و روزمره دوری کنید. قواعد بازی را حرمت گذارید و شجاعت و فداکاری مردم و نیروهای امنیتی را قدر بگذارید. راه ناکجاآباد (هیچستان) را نپیمایید.»

سرور دانش، معاون دوم تیم دولت‌ساز، روز جمعه ۱۷آبان، در مراسم یادبود از قربانیان استان بغلان در تالار لوی جرگه گفت:«کمیسیون‌های انتخاباتی باید مطابق قانونی اساسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر را هر چه زوتر اعلام کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس تقویم جدید کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است که نتایج ابتدایی انتخابات ششم مهر، در ۲۳ آبان اعلام شود، اما گفته می‌شود که نظر به مشکلات فنی و اعتراضات شماری از تیم‌های انتخاباتی در مورد بازشماری آرا و عدم جداسازی آرای پاک از ناپاک، نتیجه ابتدایی در زمان تعیین شده که همانا ۲۳ آبان است، ناممکن خواهد بود.

مولانا عبدالله، یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، نیز به رسانه‌ها گفته است: «نظر به ظرفیت کاری و مشکلاتی که در روند باز شماری آرا در تمام استان‌های افغانستان، از جمله مرکز، وجود دارد، اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۳ آبان ناممکن به نظر می‌رسد.»

تیم انتخاباتی دولت‌ساز در حالی بر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات تاکید دارد که روز جمعه، ۱۸ آبان، تیم‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل، بازشماری آرا را تحریم کردند و از ناظران خود خواستند که در روند بازشماری آرا مشارکت نکنند.

این سه تیم انتخاباتی تاکید دارند که تیم دولت‌ساز، به رهبری غنی، بر کمیسیون انتخابات فشار وارد آورده است تا آرای ناپاک را نیز به سیستم وارد کنند و نتیجه را زوتر اعلام کنند. آنها از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته‌اند که «تا زمانی که سرنوشت آرای پاک از ناپاک دقیق معلوم نشود، ناظران ما در روند بازشماری آرا مشارکت نمی‌کنند و باید کمیسیون‌های انتخاباتی با درنظرداشت استقلال خود، مطابق قانون این روند را به پیش ببرند. در غیر آن صورت، هر بحرانی که به‌وجود آید، مسئولیت آن به دوش کمیسیون و تیم متقلب (دولت‌ساز)، خواهد بود.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در تاریخ ششم مهر سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار شد و نظر به تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، قرار بود که نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۷ مهر سال جاری اعلام شود. اما به گفته ریاست کمیسیون انتخابات، نظر به مشکلات فنی، نتوانستند نتیجه را اعلام کنند و تاریخ جدیدی (23 آبان سال جاری) را تعیین کردند. اکنون گفته می‌شود که در تاریخ جدید  نیز اعلام نتیجه ابتدایی ممکن نخواهد بود.      

بیشتر از