چالش عکس بیومتریک در انتخابات افغانستان

احتمال کاهش حضور زنان در انتخابات

کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات دستگاه‌های بیومتریک را امتحان می کنند - WAKIL KOHSAR / AFP

در حالی که ۱۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور با چالش جدیدی رو‌به‌رو شده است. بر اساس تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان، قرار است در جریان روز انتخابات ریاست جمهوری از تمامی کسانی که به پای صندوق‌های رای می‌روند، توسط دستگاه بیومتریک عکس‌برداری شود. این برنامه برای شفافیت انتخابات و همچنین ایجاد بانک اطلاعات در مورد رای دهنده‌های افغان در نظر گرفته شده است. حالا کمیسیون انتخابات نگران آن است که مبادا این طرح باعث کاهش حضور زنان در انتخابات شود. زیرا عکس‌برداری از زنان توسط دستگاه بیومتریک امکان عدم علاقه‌مندی آنان برای گرفته شدن عکس‌شان را در پی خواهد داشت.

در افغانستان هنوز سنت‌های رایج، این اجاره را به زن نمی‌دهد که صورت خود را در ملاء عام به دیگران نمایش دهد. گرفتن عکس از زنان، حتی اگر توسط یک زن گرفته شود، در چارچوب همین سنت‌ها و بخشی از تابوهای اجتماعی محسوب می‌شود. در صورتی که مسئولان بخواهند این طرح را بر زنان نیز اعمال کنند، احتمالا با کاهش حضور زنان در پای صندوق‌های رای روبه‌رو خواهند شد. به‌همین دلیل رئیس کمیسیون انتخابات دست به دامان روحانیون و علمای دینی شده تا به کمک آنها تا حدی اثرات این چالش را کاهش دهد. حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات از تمام ملاها و امامان مساجد در شهرها و روستاها خواسته است تا با تبلیغ حضور زنان در انتخابات زمینه افزایش آمدن زنان به پای صندوق‌های رای را میسر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع هم به دلیل سنت‌های دست و پا گیر رایج در افغانستان، زنان در چارچوب خانه‌ها محبوس هستند. در بخش‌های زیادی از افغانستان، در حالی که زنان توانایی حضور در پای صندوق‌های رای را دارند، ولی مردان خانواده از حضور آنها جلوگیری می‌کنند. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که در بعضی از مناطق مردان خانواده به جای زنان رای به صندوق‌ها انداخته‌اند. در چنین وضعیتی اضافه شدن بار عکس بیومتریک در روز انتخابات، بر شانه زنان می‌تواند تا حد زیادی زنان را از حضور در انتخابات محروم کند. آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که حدود ۳۵ درصد از کسانی که برای حضور در پای صندوق‌های رای ثبت نام کرده‌اند، زنان هستند. مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات همچنین معتقدند که نیروهای مخالف دولت افغانستان در پی تخریب وجهه انتخابات و جلوگیری از حضور مردم در پای صندوق‌های رای هستند. قبل از این طالبان اعلام کرده بودند که به هر صورت ممکن جلو برگزاری انتخابات را خواهند گرفت. به‌همین دلیل رئیس کمیسیون انتخابات از روحانیون خواسته است تا با تبلیغات گسترده از تریبون مساجد، نگذارند تلاش‌های مخالفان دولت افغانستان به نتیجه برسد.

کارزارهای انتخاباتی شدت گرفته است    

ده روز مانده به برگزاری انتخابات، کارزارهای انتخاباتی شدت بیشتری گرفته است. روز سه شنبه تقریبا بیشتر تیم‌های انتخاباتی در گوشه و کنار افغانستان مشغول برگزاری همایش‌های بزرگ مردمی بودند. هرچند این همایش‌ها به آرامی به خاتمه نرسید. همایش انتخاباتی تیم دولت ساز، به رهبری محمد اشرف غنی در استان پروان، هدف حمله انتحاری قرار گرفت و ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت. گفته می‌شود در این همایش آقای غنی هم حضور داشته ولی از محل حادثه فاصله داشته است. به گفته نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان این حادثه تروریستی توسط یک فرد موتورسیکلت سوار در محل ورودی همایش صورت گرفته است. با این‌حال همایش به‌هم نریخته و در حالی که ده‌ها کشته و زخمی به بیمارستان‌ها انتقال داده می‌شد. هوداران اشرف غنی همچنان همایش خود را ادامه داده‌اند.

کارشناسان نظامی با توجه به تلاش‌های طالبان برای برهم زدن انتخابات ششم مهرماه، امکان حوادث خونین تروریستی را در جریان روزهای کارزارهای انتخاباتی و همچنین روز انتخابات دور از تصور نمی‌دانند. اما وزارت دفاع و داخله (کشور) دولت افغانستان اعلام کرده است که تدابیر امنیتی خاصی برای تامین امنیت انتخابات انجام داده است.  

بیشتر از