اولین دیدار رودرروی بایدن و شی؛ آمریکا به دنبال مدیریت رقابت‌ با چین

هدف اصلی این نشست، دستیابی به درک بهتر از اولویت‌های دو کشور و کاهش باورهای غلط است

رهبران آمریکا و چین از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، پنج مکالمه تلفنی داشته‌اند - AFP

رهبران آمریکا و چین روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر، در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید این نخستین دیدار رودروی او با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، به‌حساب می‌آید.

رهبران آمریکا و چین از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، پنج مکالمه تلفنی داشته‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت گفت‌وگوهای دوجانبه، علی‌رغم بی اعتمادی عمیق متقابل و منافع متضادی است که مشخصه روابط چین و آمریکا است.

دولت آمریکا، در راهبرد امنیت ملی خود که در ۱۲ اکتبر منتشر شد، چین را به عنوان «تنها رقیب خود با قصد تغییر شکل نظم بین المللی و با به کارگیری قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای پیشبرد این هدف» معرفی کرد. در ۹ نوامبر، پس از انتخابات میان دوره‌ای، بایدن اظهار داشت که در دیدار با رئیس‌جمهوری چین، «خط قرمزها» را در مورد همه مسائل مشخص خواهند کرد.

«مدیریت رقابت»، نشان دهنده کل راهبرد ایالات متحده در قبال چین است. در ۱۰ نوامبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، باز هم روی این استراتژی تاکید کرد.

دیدار روز دوشنبه، در زمان بسیار مهمی برای هر دو رهبر برگزار می شود. شی در کنگره حزب کمونیست درماه گذشته، قدرت خود را تثبیت کرد و به عنوان قوی‌ترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ، به دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن هم پس از عملکرد فراتر از حد انتظار دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، وارد آسیا شده است. بایدن روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا نتایج انتخابات به او  قدرت بیشتری برای دیدار با شی داده، ضمن تایید این موضوع، گفت: «می‌دانم که قوی‌تر وارد زمین می شوم.»

بایدن تاکید کرد: «من او را خوب می شناسم و او مرا می‌شناسد. ما فقط باید مشخص کنیم که خطوط قرمز کجا است.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید روز پنجشنبه گفت بایدن می‌خواهد از مذاکرات به‌منظور «ساختن کفی حداقلی برای روابط آمریکا و چین»، یا به عبارت دیگر، جلوگیری از سقوط آزادانه این دو کشور به درگیری رودرو، استفاده کند.

به گفته این مقام آمریکایی، هدف اصلی این نشست، دستیابی به توافق‌‌نامه‌ها یا دستاوردهای خاصی نیست و رهبران دو کشور پس از آن هیچ بیانیه مشترکی منتشر نخواهند کرد. هدف اصلی این نشست، دستیابی به درک بهتر از اولویت‌های دو کشور و کاهش باورهای غلط است.

روز یکشنبه، بایدن با رهبران ژاپن و کره جنوبی دیدار کرد و درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی که منطقه را متزلزل کرده است، به گفت‌وگو پرداخت. درباره این جلسه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که بایدن به جین‌پینگ خواهد گفت که کره شمالی نه تنها تهدیدی برای این سه کشور بلکه برای سراسر منطقه است.

سالیوان گفت تحریکات بیشتر پیونگ یانگ «به سادگی می‌تواند به معنای افزایش بیشتر حضور نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه باشد.»

سالیوان همچنین تاکید کرد: «این مساله گفت‌وگو را از نظر استراتژیک به سطح متفاوتی می‌برد و به رهبران این امکان را می‌دهد تا با جزییات عمیق‌تر آنچه را که هر یک از آنها از نظر اهداف و اولویت‌های خود می‌بینند بررسی کنند.»

موضوع مهم‌ دیگر در این دیدار، حمله روسیه به اوکراین است. در حالی که بایدن برای تقویت مقابله جهانی با تجاوز روسیه تلاش می‌کند، چین روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در کنفرانس خبری خود گفت: «روابط چین با روسیه مستحکم است. چین به همکاری با روسیه برای پیشبرد روابط دوجانبه در مسیر درست و باثبات ادامه خواهد داد.»

ژائو درباره دیدار روسای جمهوری ایالات متحده و چین گفت که پکن امیدوار است این دیدار «راهی درست و رو به جلو برای روابط دوجانبه» را، ایجاد کند. او تاکید کرد که مقامات چینی «قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ما دفاع خواهند کرد.»

تنش‌های میان ایالات متحده و چین به ویژه از زمان سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت به تایوان، افزایش یافته است. پکن آن دیدار را دلیلی بر حمایت واشنگتن از تایوان و دخالت در امور سرزمینی چین واحد عنوان کرد.

بیشتر از جهان