بایدن در دیدار با رهبر چین درباره کره شمالی هشدار می‌دهد

بایدن در این دیدار هشدار خواهد داد تلاش‌های کره شمالی برای توسعه تسلیحات، به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه منجر خواهد شد

بایدن و شی قرار است اولین دیدار رودر‌رویشان در جایگاه رهبران دو کشور را در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی برگزار کنند‌ـ MANDEL NGAN / AFP

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نشست روز دوشنبه با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، هشدار خواهد داد که ادامه تلاش‌های کره شمالی برای توسعه تسلیحات، به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز، بایدن و شی قرار است اولین دیدار رودر‌رویشان در جایگاه رهبران دو کشور را در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی برگزار کنند.

ایالات متحده برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، در مورد فعالیت‌های کره شمالی و توسعه آزمایش بمب هسته‌ای نگران است. آمریکا معتقد است که چین و روسیه اهرم فشاری به منظور متقاعد کردن پیونگ یانگ برای منع این کار دارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که در دیدار روز دوشنبه، بایدن به شی خواهد گفت که کره شمالی نه فقط برای ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن، بلکه تهدیدی برای صلح و ثبات در کل منطقه است. بایدن همچنین هشدار خواهد داد که اگر کره شمالی به این مسیر ادامه دهد، به معنای افزایش حضور نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان افزود: «جمهوری خلق چین به ایفای نقش سازنده در مهار خواسته‌های نامناسب کره شمالی علاقه دارد، اما این که آیا آن‌ها این کار را انتخاب می‌کنند یا نه، به خودشان بستگی دارد.»

تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده تاکنون نتوانسته است برنامه‌های تسلیحاتی رو به رشد کره شمالی را متوقف کند. پیونگ یانگ در سال جاری تعداد زیادی موشک‌ بالیستیک قاره‌پیما که برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده طراحی شده‌اند، شلیک کرد.

در حالی که چین و روسیه از تشدید تحریم‌های سازمان ملل متحد پس از آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۱۷ حمایت کردند، این دو کشور در ماه مه، فشارهای تحت رهبری ایالات متحده برای مجازات‌های بیشتر سازمان ملل به دلیل پرتاب‌های موشک‌های بالیستیک جدید پیونگ یانگ را وتو کردند.

مقام‌های ایالات متحده هر دو کشور را متهم کرده‌اند که با ناتوانی در اجرای صحیح تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، برنامه‌های موشکی کره شمالی را تقویت کرده‌اند.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد ایالات متحده در حوزه شرق آسیا در دوره باراک اوباما، به تازگی در اظهارنظری گفت که چین می‌تواند به یک عامل بازدارنده تبدیل شود. او افزود «اگر پکن احساس کند که امنیت کشورش مستقیما تهدید می‌شود، مانع فعالیت‌های کره شمالی می‌شود. این نگرانی می‌تواند با افزایش نیروهای ایالات متحده و متحدانش در منطقه اتفاق بیفتد.»

یک روز قبل از دیدار بایدن با شی، رئیس‌جمهوری آمریکا با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در کامبوج گفت‌وگو خواهد کرد تا در مورد چگونگی مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی راهکارهایی پیدا کنند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت بایدن قصد دارد با این دو سیاستمدار موضوع‌هایی را که قصد دارد درباره آن‌ها با شی گفت‌وگو کند در میان بگذارد و نظر آن‌ها را جویا شود.

روابط ایالات متحده با چین به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است. مقام ارشد دولت بایدن می‌گوید که هدف از این نشست محدود کردن وخامت روابط است، اما در مورد نگرانی‌های ایالات متحده درباره مسائلی مانند تایوان و موضوع‌های حقوق بشری نیز گفت‌وگو خواهد شد.

سالیوان بیان کرد که بایدن امیدوار است اولین گفت‌وگوی رو در‌ رو با شی، به گفت‌وگوهای بعدی منجر شود. او همچنین افزود: «بایدن می‌خواهد به دنبال شفاف‌سازی مواضع باشد. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری این دیدار را به‌عنوان پایان خط نمی‌داند، بلکه به آن به‌عنوان آغاز یک سری تعامل‌ نگاه می‌کند که شامل جلسات بعدی رهبران ایالات متحده و چین می‌شود.»

بیشتر از جهان