طالبان افغانستان و نظامیان پاکستان در مرز دو کشور درگیر شدند

بیشتر نیروهای طالبان مستقر در گذرگاه‌های مرزی درباره چگونگی برخورد با نیروهای مرزی کشورهای همسایه آموزش ندیده‌اند

درگیری‎‌های مرزی طالبان با مرزبانان کشورهای همسایه در حالی انجام می‌شود که طالبان بارها مدعی روابط «حسنه» با همسایه‌ها و جهان‌ شده‌اند - AFP

منابع محلی در استان قندهار واقع در جنوب افغانستان می‌گویند که میان نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در گذرگاه مرزی سپین‌بولدک این استان درگیری مسلحانه رخ داده است.

در ویدیویی که روز یکشنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، صدای شلیک‌های پیاپی شنیده می‌شود و شهروندان افغانستان سراسیمه از محل درگیری فرار می‌کنند.

محمد هاشم محمود، فرمانده پلیس طالبان در شهرستان سپین‌بولدک قندهار، به رسانه‌های محلی افغانستان گفت که این درگیری به دلیل «سوء تفاهم» رخ داده است. او افزود که در این درگیری به کسی آسیب نرسیده است، اما بررسی‌ها در این باره ادامه دارد.

گفته می‌شود این درگیری مرزی پس از برخورد «توهین‌آمیز» نظامیان پاکستانی با مسافران افغان در مرز رخ داد.

روزانه شمار زیادی از افغان‌ها از طریق گذرگاه مرزی سپین بولدک قندهار به پاکستان می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان هفته گذشته در واکنش به اقدام پلیس پاکستان در بازداشت شماری از مهاجران افغان، طی یک رشته‌توییت، آزارواذیت شهروندان افغانستان و ایجاد مشکل برای آنان را محکوم کرد. در توییت سخنگوی وزارت خارجه طالبان چنین آمده بود: «وزارت خارجه قویا از دولت پاکستان می‌خواهد جلوی آزارواذیت مهاجران افغان را بگیرد و دوباره تکرار نکند.» او تاکید کرد که صدها هزار مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند و در کنار زندگی غیرسیاسی، به رشد اقتصادی آن کشور نیز کمک کرده‌اند.»

پیش‌تر ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد پلیس پاکستان شماری از مهاجران افغان در شهر کراچی را بازداشت کرده و دستان آنان را با طناب بسته‌ است. در ویدیویی دیگر، هم برخی مهاجران افغان ادعا می‌کنند که پلیس پاکستان هنگام بازداشت‌ آنان، پول نقد و گوشی‌هایشان را ضبط کرده است.

طالبان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند. در این مدت، نیروهای طالبان بارها با مرزبانان ایران، پاکستان و ترکمنستان درگیر شدند. در تیرماه، چندین موشک هم از شهرک بندری حیرتان به سمت ازبکستان شلیک شد.

طالبان معمولا درگیری‌های مرزی را ناشی از سوءتفاهم می‌دانند. بیشتر نیروهای طالبان مستقر در گذرگاه‌های مرزی درباره چگونگی برخورد با نیروهای مرزی کشورهای همسایه آموزش ندیده‌اند و به همین دلیل، گاه با برخوردهای نادرست به درگیری‌های مرزی دامن می‌زنند. 

فروردین ۱۴۰۱، نیروهای طالبان به یک هلی‌کوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان شلیک کردند. این نیروها در دی ماه ۱۴۰۰ هم در واکنش به حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی با افغانستان با آن‌ها درگیر شدند. اسلام‌آباد به‌‌رغم مخالفت کابل، تاکنون بیشتر خط مرزی دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود با افغانستان را حصارکشی کرده است.

ایران و پاکستان، دو همسایه افغانستان، میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان‌اند. برخی از مهاجران بر این باورند که درگیری‌های مرزی طالبان به افزایش فشارها بر آنان منجر می‌شود.

درگیری‎‌های مرزی طالبان با مرزبانان کشورهای همسایه در حالی انجام می‌شود که طالبان بارها مدعی شده‌اند خواهان روابط «حسنه» با همسایه‌ها و جهان‌اند. تحلیلگران نظامی معتقدند درگیری‌های مرزی طالبان باعث می‌شود کشورهای همسایه از جانب طالبان احساس خطر کنند و برای تقویت استحکامات نظامی خود در مرز با افغانستان اقدام کنند.

بیشتر از جهان