مولوی صلاح‌الدین، فرمانده ناراضی طالبان، به فرماندهی پلیس زابل منصوب شد

قاری صلاح‌الدین ایوبی به‌دلیل نارضایتی از طالبان، بیشتر اوقات در زادگاهش فاریاب در انزوا زندگی می‌کند‎

صلاح‌الدین در ماه مارس به‌عنوان معاون وزارت احیا و انکشاف دهات معرفی شد، اما به‌ندرت در محل کارش در کابل حاضر می‌شد- WAKIL KOHSAR/ AFP

قاری صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ازبک‌تبار طالبان که در ماه‌های اخیر از رهبری این گروه ابراز نارضایتی کرده است، به‌عنوان فرمانده پلیس طالبان در استان زابل در جنوب افغانستان منصوب شد. در فرمان منسوب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، که روز شنبه ۲۱ آبان منتشر شد، آمده است قاری صلاح‌الدین که پیش از این به‌عنوان معاون وزارت انکشاف دهات (توسعه روستاها) کار می‌کرد، پس از این عهده‌دار مسند فرماندهی پلیس طالبان در زابل خواهد بود.

در این فرمان آمده است که مولوی عبدالباقی حقانی، وزیر پیشین تحصیلات عالی طالبان، به‌عنوان سرپرست اداره ملی امتحانات و گل محمد عثمانی به‌عنوان رئیس شورای پزشکان افغانستان منصوب شده‌اند.

قاری صلاح‌الدین ایوبی، اصالتا اهل استان ازبک‌نشین در شمال افغانستان است، اما مسئولیتی که به او واگذار شده، فرماندهی پلیس طالبان در یک استان پشتون‌نشین در جنوب افغانستان است. صلاح‌الدین ایوبی، پیش از این، هیچ‌گاه در زابل زندگی و کار نکرده است و هیچ نفوذی درمیان طالبان در آن استان ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاری صلاح‌الدین که در ۱۵ اوت ازجمله چند فرمانده کلیدی طالبان هنگام تسخیر کابل بود، انتظار داشت که به نمایندگی از طالبان ازبک‌تبار، در یکی از مسندهای کلیدی رژیم طالبان گمارده شود. او پس از ماه‌ها انزوا، در اوایل آوریل به‌عنوان معاون ارتش طالبان در پکتیا در شرق افغانستان گمارده شد، اما چند هفته بعد به‌دلایل نامعلوم از آن مسند استعفا داد.

قاری صلاح‌الدین در اواسط مارس به‌عنوان معاون وزارت احیا و انکشاف دهات معرفی شد، اما به‌ندرت در محل کارش در کابل حاضر می‌شد. او به‌دلیل نارضایتی از اینکه در مسند مهم‌تر و به‌ویژه در نهادهای امنیتی طالبان گمارده نشده است، کابل را ترک کرد و بیشتر اوقات در زادگاهش در فاریاب به‌سر می‌برد. مولوی صلاح‌الدین همچنین در یک‌سال گذشته، چندبار با فرماندهان پشتون‌تبار طالبان در فاریاب درگیر شده است. او از دوستان نزدیک مخدوم عالم، از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در فاریاب، است که اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ ازسوی اداره اطلاعات طالبان به اتهام آدم‌‎ربایی و همکاری با داعش بازداشت و پس از دو ماه، آزاد شد.

مخدوم عالم، دو ماه قبل به‌عنوان فرمانده پلیس طالبان در استان غزنی منصوب شد و تاکنون در این مسند کار می‌کند.

هنوز مشخص نیست که قاری صلاح‌الدین ماموریت جدیدش را به‌عنوان فرمانده پلیس طالبان در زابل می‌پذیرد یا همچنان در زادگاهش فاریاب در انزوا به زندگی ادامه خواهد داد.