اولین بطری آب «زیست ‌تخریب‌پذیر» در راه است

اولین بطری آب «کاملا زیست‌ تخریب‌پذیر» احتمالا با قیمت ۲.۹۹ دلار به ازای هر بطری وارد فروشگاه‌ها شود

اثرات مخرب پلاستیک بر محیط زیست ‌انکار‌شدنی نیست، اما قیمت ارزان آن باعث شده که همچنان پرمصرف‌ترین گزینه برای بطری‌های آب باشد. سال‌هاست که پژوهشگران به دنبال یافتن جایگزینی برای بطری‌های پلاستیکی‌اند که خاصیت زیست‌ تخریب‌پذیر (Biodegradable) داشته باشد.

بطری آب کوو (Cove) یک استوانه نازک و محکم به رنگ سفید تخم‌مرغی با دری هم‌رنگ است که ممکن است پاسخی برای این جست‌وجوی چندین ساله باشد.

به گزارش بلومبرگ، الکس توترمن، بنیانگذار و مدیر اجرایی کوو، می‌گوید: «اگر کسی آن را به شما بدهد، احتمالا نمی‌فهمید که یک بطری پلاستیکی نیست.»

البته اگر کسی بتواند این بطری را به شما بدهد، یک دستاورد ارزشمند خواهد بود. دانشمندان و کسب‌وکارها سال‌ها هزینه هنگفتی را صرف تلاش برای جایگزینی بسته‌بندی‌های روزمره با مواد طبیعی که زمین را آلوده نمی‌کنند کرده‌اند؛ این تلاش تاکنون تنها کمی بیشتر از نی‌های قابل کمپوست در اختیار ما گذاشته است.

انتظار می‌رود پس از چند تلاش ناموفق بالاخره اولین بطری آب «کاملا زیست‌ تخریب‌پذیر» در ماه‌های آینده با قیمت ۲.۹۹ دلار به ازای هر بطری وارد فروشگاه‌ها شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جز کوو برخی دیگر نیز سعی کرده‌اند بطری زیست ‌تخریب‌پذیر بسازند. شرکت صنعتی بریتانیایی ICI در سال ۱۹۹۰ یک پلاستیک زیست‌ تخریب‌پذیر ساخته شده از مخلوطی از باکتری و گلوکز را معرفی کرد که ساخت آن ۱۵ سال طول کشید. شرکت ICI گفت: این ماده به اندازه کافی دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند تا با تولید گازهای گلخانه‌ای این محصول مطابقت داشته باشد و ابتدا آن را به‌عنوان بطری شامپو در آلمان عرضه کرد؛ اما این ماده به چند مورد دیگر گسترش یافت و شش سال بعد ICI اختراع را به مونسانتو فروخت که خیلی زود بخش زیست ‌تخریب‌پذیر را به شرکتی به نام متابولیکس واگذار کرد. این شرکت نیز تلاش کرد تا پلاستیک‌ها را دوباره بسازد، هر چند شکست خورد و سپس تحقیقات خود را به کشاورزی معطوف کرد.

در همین حال هر غول غذا و نوشیدنی، تحت فشار زیادی برای کنار گذاشتن پلاستیک، جایگزین‌های طبیعی را آزمایش کرده است، هر چند پروژه‌های اندکی از آزمایشگاه خارج شده‌اند. سال گذشته شرکت کوکاکولا با این استدلال که مصرف‌کنندگان بطری‌های قابل استفاده مجدد می‌خواهند، برنامه‌های خود را برای بسته‌بندی‌های گیاهی به نفع مواد ۱۰۰ درصد بازیافتی کنار گذاشت.

همچنان موانع بیشتری نیز بر سر راه باقی مانده است. قوانین زیست محیطی اخیر در کالیفرنیا، PHA را به‌عنوان پلاستیک طبقه‌بندی می‌کند و مقدار موادی را که Cove می‌تواند در تولید استفاده کند، محدود می‌کند و قیمت‌گذاری نیز در حال تغییر است. دو سال پیش Cove وعده خرید هر بطری به قیمت ۲.۲۹ دلار را داده بود، اما از آن زمان در واکنش به افزایش قیمت مواد اولیه، ۷۰ سنت به این قیمت اضافه کرده است.

این شرکت همچنین از یک محصول ممتاز دیگر الهام می‌گیرد؛ یکی از سرمایه‌گذاران تابستان امسال، استراتژی Cove را به‌عنوان «دستورالعمل تسلا» توصیف می‌کند؛ یک کالای گران‌قیمت را بفروش که مصرف‌کنندگان آگاه می‌خرند و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. توترمن گفت که آب گران‌قیمت صرفا یک «اسب تروآ» برای طیف وسیعی از کالاهای مصرفی قابل کمپوست‌سازی است و تلویحا به تولید بطری‌های شامپو و دیگر محصولات مراقبتی خانه در آینده اشاره کرد.

بیشتر از تکنولوژی