بایدن در مصر: آمریکا سهم خود را برای پرهیز از «جهنم اقلیمی» ادا خواهد کرد

«از نظر آمریکا سیاست‌گذاری خوب در زمینه آب‌وهوا به معنی سیاست‌گذاری خوب اقتصادی است»

بایدن گفت: «جنگ روسیه نشان‌دهنده ضرورت تغییر وابستگی جهان به سوخت‌های فسیلی است»-AHMAD GHARABLI / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، که برای شرکت در کنفرانس جهانی آب‌وهوا، موسوم به کوپ۲۷، به مصر سفر کرده است، در سخنانی در این نشست وعده داد که آمریکا تلاش می‌کند که سهم خود را «برای پرهیز از جهنم اقلیمی» انجام دهد.

این تعبیر اشاره‌ای است به هشدار قبلی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، که گفته بود: «ما در شاهراه جهنم آب‌وهوایی هستیم و پایمان را روی پدال گاز فشار می‌دهیم.»

گوترش روز دوشنبه به رهبران جهان گفت که کره زمین به سرعت در حال رسیدن به «نقاط بی‌بازگشت تلاطمات اقلیمی» است.

جو بایدن در این سخنان در روز جمعه ۱۱ نوامبر، با تاکید بر تلاش‌های ایالات متحده در داخل کشور و در سطح جهان، با اطمینان گفت که آمریکا به اهداف خود در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «از نظر ما سیاست‌گذاری خوب در زمینه آب‌وهوا به معنی سیاست‌گذاری خوب اقتصادی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «چنین سیاست‌گذاری درستی بنیانی محکم برای رشد اقتصادی پایدار، منعطف، و فراگیر است که هم در بخش خصوصی و هم در سراسر جهان منجر به پیشرفت می‌شود.»

حضور جو بایدن در بندر شرم‌الشیخ مصر، اولین توقفگاه رشته سفر جهانی رییس‌جمهوری آمریکا است. او پس از مصر به کامبوج می‌رود تا با رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا ملاقات کند و بعد عازم بالی می‌شود تا در نشست گروه ۲۰ شرکت کند و با رهبران بزرگترین اقتصاد‌های جهان ملاقات کند.

بایدن در سخنان روز جمعه خود به جنگ روسیه در اوکراین اشاره کرد و گفت که این جنگ دلیلی است برای اثبات لزوم دور شدن از سوخت‌های فسیلی و همچنین انگیزه‌ای است برای اتحاد کشورهای جهان.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «جنگ روسیه نشان‌دهنده ضرورت تغییر وابستگی جهان به سوخت‌های فسیلی است. امنیت واقعی انرژی به این معنی است که تمام کشورها از تنوع منابع انرژی در آینده سود ببرند.»

او با اشاره به روسیه گفت: «وقتی که کشورها به این درک برسند که نمی‌توانند از انرژی به عنوان سلاح استفاده کنند و اقتصاد جهان را به گروگان بگیرند، می‌شود اقدام کرد.»

رییس‌جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم توقف چنین روندی گفت: «این گردهمایی باید لحظه تعهد دوباره به آینده و ظرفیت مشترک ما برای نوشتن سرنوشت بهتری برای دنیا باشد.»

جو بایدن، در بدو ورود به مصر با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر ملاقات کرد.

در این ملاقات بایدن از سیسی بابت حمایت قوی از سازمان ملل متحد در جنگ روسیه در اوکراین سپاسگزاری کرد.

آمریکا در یک دهه اخیر حدود ۳۷۵ میلیارد دلار به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در جهان اختصاص داده است.

جو بایدن در اظهارات خود همچنین از کشورهای عمده تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای خواست تا در راه رسیدن به هدف جهانی و محدود کردن گرمایش جهانی به یک‌ونیم درجه سانتیگراد تلاش کنند.

بیشتر از جهان