طالبان مقبره یک فرمانده جهادی عضو حزب جمعیت اسلامی را تخریب کردند

طالبان روند تخریب قبرهای مخالفان و تکریم قبرهای موافقان را آغاز کرده‌اند

نقیب‌الله آخند در یکی از سخنرانی‌هایش، برهان‌الدین ربانی را رهبر و احمدشاه مسعود را همرزم خود نامیده بود - @M.IbrahimAlokozai /facebook

 

در ادامه تخریب قبرهای مخالفان طالبان و تکریم قبرهای رهبران این گروه، روز جمعه ۲۰ آبان، منابع از تخریب مقبره ملا نقیب‌الله آخند، عضو پشتون‌تبار حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در قندهار خبر دادند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که قبر این چهره سرشناس اهل قندهار مورد دستبرد قرار گرفته و حفاری شده است.

نقیب‌الله آخند از سران قوم الکوزی در قندهار بود که در زمان حاکمیت شوروی سابق در افغانستان، یکی از اعضای برجسته گروه‌های جهادی مخالف حکومت و حزب عضو جمعیت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی، به شمار می‌رفت. از نقیب‌الله آخند، تصاویر زیادی در کنار احمدشاه مسعود، برهان‌الدین ربانی، عطامحمد نور و دیگر سران حزب جمعیت اسلامی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

با این حال، محمد ابراهیم الکوزی، سیاستمدار پیشین اهل قندهار که یک بار کاندید ریاست‌جمهوری نیز بود، در صفحه فیسبوک‌ خود در انتقاد به تخریب قبر ملا نقیب‌الله آخند نوشت که او یک شخصیت مهم جهادی بود اما برای جلوگیری از جنگ و کشتار، به‌طور مسالمت‌آمیز به رهبر طالبان، ملا محمد عمر، تسلیم شده بود. الکوزی نوشت: «ملا نقیب‌الله آخند بدون هیچ گونه جنگ و درگیری قندهار را به طالبان تسلیم کرد تا از کشتار و خونریزی جلوگیری شود.»

او در ادامه نوشت که چنین برخوردی با مقبره این شخصیت قندهاری ناعادلانه است. هدف الکوزی از این ادعا این است که ملا نقیب‌الله آخند، هرچند در صف گروه‌های جهادی به رهبری برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود بود، اما در نهایت به‌طور مسالمت‌آمیز تسلیم طالبان شد، و به این دلیل، نباید طالبان به او بی‌حرمتی کنند.

این در حالی است که کلیم الله نقیبی، پسر ملا نقیب الله آخند، تا آخرین روزهای حکومت جمهوری در افغانستان، عضو حزب جمعیت اسلامی و معاون این حزب بود و نیز عضو گروه مذاکره‌کننده از طرف دولت افغانستان با طالبان بود.

طالبان پس از بازگشتشان به قدرت، تاکنون چندین بار به مقبره شخصیت‌های جهادی مخالف این گروه، از جمله احمدشاه مسعود که لقب قهرمان ملی افغانستان را نیز دارد، حمله کرده‌اند. افراد این گروه با شکستن سنگ مقبره یا برپایی رقص و پایکوبی بر سر مزار او، به این رهبر بانفوذ جهادی هتک حرمت کردند. در آخرین مورد، یک هفته پیش افراد طالبان در پنجشیر، به مقبره احمدشاه مسعود رفتند و با شکستن سنگ مزار او، خشم رهبران جهادی و فرماندهان تاجیک‌تبار را برانگیختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته داستان بی‌حرمتی طالبان به مقبره‌ها، تنها به مقبره مسعود خلاصه نمی‌شود. افراد طالبان در زمان حاکمیت دولت جمهوری نیز، چندین بار مقبره‌های فرماندهان معروف و شخصیت‌های مخالف با طالبان را هدف قرار دادند. عزیز الله کاروان، فرمانده نیروهای ویژه ارتش افغانستان، یکی دیگر از چهره‌های معروف مخالف طالبان بود که به دست افراد این گروه در کابل ترور شد و مقبره‌اش در استان پکتیا، چندین بار از طرف افراد طالبان هدف انفجار بمب قرار گرفت.

با این حال، طالبان اخیرا در صدد ایجاد بنایی بر مزار تازه کشف‌شده ملا عمر در زابل‌اند. رهبران طالبان به‌تازگی مقبره‌ای را در استان زابل در جنوب غربی افغانستان به‌عنوان مقبره ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار گروه طالبان، معرفی کردند. این گروه اکنون با نصب لوحه و تعیین چند محافظ برای این قبر، به آن رسمیت بخشیده‌اند و انتظار می‌رود بنایی نیز برای آن بسازند.