اعتراض‌های ایران در آینه رسانه‌های جهان؛ ناقوس مرگ اصلاح‌طلبی به صدا درآمد

نشریه تایم: این اعتراض‌ها یک نقطه عطف است، فارغ از این‌که معترضان به اهدافشان برسند یا نه، کشور متحول شده است

در حالی که نزدیک به دو ماه از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. موضوع کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، اقدام ترانه علیدوستی به انتشار عکس بی‌حجاب، همراهی شماری از ورزشکاران ایرانی با معترضان، و خطر اعدام سامان یاسین، خواننده رپ کرد و از معترضان بازداشتی، از دیگر موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به تحلیل تحولات ایران از نگاه رسانه‌های بین‌المللی می‌پردازیم.

اعتراض‌ها چه پیامدی برای آینده ایران دارد؟

نشریه تایم در مقاله‌ای به نقش زنان و جوانان در خیزش سراسری ایرانیان می‌پردازد و می‌نویسد به‌رغم سرکوب خشونت‌بار معترضان، هیچ نشانه‌ای از فروکش موج اعتراض‌ها در آینده نزدیک دیده نمی‌شود. به‌عقیده نویسنده، مشارکت بالای زنان در اعتراض‌های سراسری آن را فراگیرتر، نوآورانه‌تر، مسالمت‌آمیزتر و احتمال تحقق اهداف جنبش را بیشتر می‌کند.

نویسنده در ادامه می‌نویسد این اعتراض‌ها یک نقطه عطف است، فارغ از این‌که معترضان به اهدافشان برسند یا نه، کشور متحول شده است. او در پایان پیش‌بینی می‌کند که حتی اگر اعتراض‌ها سرکوب شوند، بعید است روحیه انقلابی در ایران فروکش کند.

اعتراض‌ها در ایران ناقوس مرگ اصلاح‌طلبی را به صدا درآورد

رویترز در تحلیلی به شکاف عمیق میان معترضان و حاکمیت پرداخته است. نویسنده با اشاره به پیشنهاد اصلاح‌طلبان مبنی بر برگزاری رفراندوم، نوشته است این درخواست با تمسخر و بی‌اعتنایی معترضان روبرو شده است که پس از سال‌ها تلاش ناموفق اصلاح‌‌طلبان برای ایجاد تغییر، دیگر برای آن‌ها اعتباری قائل نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تحلیلگران و  ناظران، جو حاکم بر اعتراض‌های خیابانی از مرگ جنبش اصلاحات حکایت دارد.

الکس وطن‌ خواه، مدیر بخش «برنامه ایران» در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، در همین زمینه به رویترز گفت: «اصلاح‌طلب‌ها به وعده‌هایشان عمل نکردند، مقابل خامنه‌ای نایستادند... حقیقت این است که جنبش اصلاحات مرده است، مدتی می‌شود که مرده است.»

معترضان به‌رغم تهدید به اعدام، عقب نمی‌نشینند

نشریه نیوزویک نگاهی داشته است به سرکوب معترضان و تهدیدهای جمهوری اسلامی مبنی بر برخورد قضایی شدید با معترضان. این نشریه در ادامه به خواسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی افراد نزدیک به حکومت اشاره می‌کند که درخواست کرده‌اند برخورد با بازداشت‌شدگان «درس عبرتی» شود برای سایرین تا به اعتراض‌ها نپیوندند.

نیوزویک با اشاره به کشتار صدها و بازداشت هزاران معترض، نوشته است این خیزش از نظر گستره جمعیتی و بازه زمانی با اعتراض‌های پیشین متفاوت است و همبستگی میان معترضان رو به افزایش است و چهره‌های ورزشی و سینما نیز به مردم پیوسته‌اند.

ایرانیان در ایران و خارج هرگز تسلیم نمی‌شوند

نشریه گاردین نیز مقاله‌ای به قلم گلریز قهرمان، نماینده پارلمان نیوزیلند، منتشر کرده است. او با اشاره به اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی میلیون‌ها ایرانی را وادار به مهاجرت کرده است، می‌نویسد اعتراض‌های دو ماه گذشته به جهان نشان داد که ایرانیان در تبعید هرگز ارتباطشان با ایران و مردم ایران را قطع نکرده‌اند.

به عقیده گلریز، وجه شاخص اعتراض‌های جاری در ایران این است که با شجاعت حیرت‌انگیز معترضان در ایران و تلاش ایرانیان خارج کشور برای انعکاس صدای آن‌ها، جهانی شده است.

او در ادامه می‌نویسد ظلم‌پذیری هرگز بخشی از فرهنگ ایرانی نبوده است و مردم ایران حقوقشان و دموکراسی را می‌شناسد. گلریز معتقد است جنبش ایرانیان خارج از کشور می‌تواند آزادی‌بخش و در سرنگونی جمهوری اسلامی موثر باشد، باید از انفعال دولت‌های غربی در قبال حقوق ایرانیان انتقاد کنند و در راستای این جنبش، اموال و حساب‌های بانکی جمهوری اسلامی بلوکه شود، سازوکارهای مالی‌شان غیرقانونی اعلام شود و بانیان خشونت علیه مردم ایران تروریست اعلام شوند.