مولوی عبدالحمید: حکومتی که ملت از آن ناراضی باشد، به درد نمی‌خورد

عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان با حمایت از اعتراض‌های مردم گفت که مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد

عبدالحمید همچنین به لزوم همراهی روحانیون با مردم اشاره کرد و گفت: «علما مردمی زندگی کردند و کنار مردم بودند. علما باید در همه حال در کنار مردم باشند. به آنها رسیدگی و با آن‌ها همدردی کنند.»- شفقنا

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، بار دیگر در خطبه‌های نماز جمعه خود از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد و به حاکمیت تاخت. امام جمعه اهل سنت زاهدان در مصلای مکی زاهدان گفت: «حکومتی که ملت از آن ناراضی باشد، به درد نمی‌خورد. اکثر مردم از این وضعیت، از این نظام ناراضی هستند.»

پس از برگزاری نماز جمعه، شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان عرصه تظاهرات گسترده ضد حکومتی شده است.

عبدالحمید در واکنش به سخنان نمایندگان مجلس علیه خیزش سراسری مردم ایران و همچنین درخواست اعدام معترضان، گفت: «نمایندگان بیانیه دادند برای محاکمه، این برای من هم تعجب‌آور بود. شما نماینده مردم هستید باید از مردم دفاع بکنید. از زندانیان دفاع بکنید. کجای دنیا نمایندگان این‌گونه با مردم صحبت می‌کنند یا دنبال محاکمه مردم هستند؟»

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد، گفت: «برخی می‌گویند اگر شما در جمهوری اسلامی آزادی نداشتید، نمی‌توانستید علیه حکومت انتقاد کنید. کجا آزادی داریم؟ کجا آزادی تشکل و آزادی قلم داریم؟ آزادی بیان محدود و سانسور شدید است. چرا روزنامه‌نگاران زندانی‌اند. آن‌ها را زندانی نکنید. دوازده روزنامه را یک قاضی یک شبه در دولت‌های گذشته بست. در مقایسه با کشورهای پیشرفته باید گفت کجای دنیا این‌گونه است. کجای کشورهای پیشرفته این‌گونه است.»

او همچنین خطاب به نیروهای سرکوب گفت: «ما نمی‌دانیم این نیروهای ما که از بیت‌المال روزی می‌خورند، کجا آموزش دیدند و چگونه به مردم تیراندازی کرده‌اند. من توصیه‌ام به نیروهای مسلح این است که شما فرزندان همین مردم هستید. با زنان مهربان برخورد کنید. با دانشجویان که امید ملت ما هستند درست برخورد کنید. به حرف دانشجویان و اساتید و دانشگاهیان احترام بگذارید. به نیروهای مسلح توصیه می‌کنم که با گلوله جنگی این‌ها را نزنید. شما باید برای همین ملت بمیرید و این برای نیروهای مسلح عزت است که برای حفاظت از مردم جان بدهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «توصیه‌ام به معترضان این است که اعتراض مسالمت‌آمیز حق شماست. اعتراضتان باید سالم باشد. دستگاه قضایی نیز نباید این‌ها را محارب بخواند. این‌ها قابل ترحم هستند. این شنیدن صدای ملت است. توصیه‌ام به مسئولان این است که حرف مردم را بشنوند و زندانیان سیاسی را دلسوزانه می‌گویم که آزاد کنید. احکام سنگین به آن‌ها ندهید و حرف آن‌ها را بشنوید و ببینید مردم کجاها مشکل دارند.»

او همچنین به لزوم همراهی روحانیان با مردم اشاره کرد و گفت: «باید به خواست و اراده ملت تن بدهیم. علما در طول تاریخ مردمی بودند. علما مردمی زندگی کردند و کنار مردم بودند. علما باید در همه حال در کنار مردم باشند. به آن‌ها رسیدگی و با آن‌ها همدردی کنند.»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اعتراض به کشتار مردم با گلوله جنگی در زاهدان و خاش گفت: «نیروهای نظامی کجا آموزش دیده‌اند که به مردم شلیک کنند.»

او همچنین اشاره کرد که به خانواده کشته‌شدگان پیشنهاد پول داده‌اند و آن‌ها با رد این پیشنهاد، خواستار حفظ عزت و حرمت خود شدند و اعلام کردند که نباید به آن‌ها توهین شود.

مولوی عبدالحمید در پایان با اشاره به اینکه اعتراض‌ها پس از برگزاری نماز جمعه مسالمت‌آمیز باشد، گفت: «ما امیدواریم که آینده خیری داشته باشیم. این جریاناتی که در زاهدان پیش آمد و نمازگزاران به شهادت رسیدند بسیار دلخراش بود. ولی همه سعی کردیم که امنیت استان را حفظ کنیم. من گفتم امنیت استان رعایت می‌شود، منتها باید حادثه جمعه خونین زاهدان پیگیری شود. همه می‌دانند، حتی مسئولان که این حادثه جمعه خونین جریانی بود که مردم به ناحق کشته شدند. عاملان و آمران باید به سزای اعمالشان برسند و تهمت تجزیه‌طلبی از مردم باید رفع شود.»