چین از ۹۸ درصد کالاهای صادراتی افغانستان تعرفه گمرکی نمی‌گیرد

قرار است از اول ماه دسامبر کالاهای صادراتی افغانستان بدون تعرفه گمرکی وارد چین شوند

محصولات افغانستان از طریق را آهن حیرتان به کشورهای آسیای مرکزی و  از آنجا به چین فرستاده می‌شوند - @TOLOnews/twitter

سفارت چین در کابل، روز جمعه ۲۰ آبان، اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد تا اخذ تعرفه گمرکی از صادرات افغانستان را به صفر برساند. وانگ یو، سفیر چین در کابل، با اعلام این موضوع در توییتر گفت که تصمیم جدید دولت چین برای کمک به اقتصاد و توسعه افغانستان گرفته شده است.

وانگ یو در توییتی نوشت: «چین از اول دسامبر، به ۹۸ درصد محصولات مشمول مالیات افغانستان، تعرفه صفر اعطا خواهد کرد.» او تصریح کرد: «این تصمیم با هدف اجرای استراتژی دوجانبه سودمند و برد-برد چین و نیز کمک به افغانستان برای تسریع روند توسعه (اقتصادی) گرفته شده است.»

این در حالی است که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پنجشنبه ۱۲ آبان، در دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، موافقتش را برای افزودن افغانستان به طرح بزرگ اقتصادی و ترانزیتی کمربند و جاده اعلام کرد. دو طرف موافقت کردند که افغانستان از طریق کریدور اقتصادی چین و پاکستان، مشمول طرح کمربند و جاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین در یک سال و سه ماه گذشته، روابط گسترده‌ای با رهبری طالبان برقرار کرده است. بیشترین تعامل این کشور با طالبان در زمینه اقتصادی و متمرکز بر معادن افغانستان است. طالبان اخیرا اعلام کردند که در مورد استخراج معدن مس عینک لوگر، یکی از بزرگترین معادن مس جهان، با کشور چین به تفاهم رسیده‌اند و به‌زودی استخراج از این معدن آغاز خواهد شد.

این کشور همچنین در یک سال گذشته، از حامیان پر و پا قرص طالبان در محافل سیاسی و بین‌المللی بوده و همواره از آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان دفاع کرده است. نماینده چین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، نیز بدون اظهار نظر در مورد نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در افغانستان، فقط بر آزادسازی ذخایر ارزی مسدود شده بانک مرکزی این کشور و تحویل آن به طالبان تاکید کرد.

نماینده چین همچنین با قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد افغانستان مخالفت کرد و به آن رای ممتنع داد. در این قطعنامه گفته شده است، تا زمانی که طالبان نقض حقوق بشر را در افغانستان متوقف نکنند و زمینه دسترسی زنان به تحصیل، کار و حقوق انسانی‌شان را فراهم نکنند، سازمان ملل متحد هیچ‌گونه مشروعیتی برای دولت این گروه قائل نخواهد بود. کشورهای چین، روسیه، پاکستان و هفت کشور کوچک دیگر، با این تصمیم مخالفت کردند و به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

بیشتر از اقتصاد