خروج تدریجی دولتی‌ها از لاک پلیس خوب؛ زبان تهدید دولتی‌ها هم باز شد

معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی به طور تلویحی غربی‌ها را تهدید به حمله نظامی کرد

مقامات دولت ابراهیم رئیسی نیز با پیوستن به فرماندهان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، آمریکا، اروپا و برخی دیگر از کشور‌های همسایه را متهم به دخالت در امور داخلی ایران کردند و هشدار دادند که اقدام به مقابله به مثل خواهند کرد.

از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران که حدود ۶۰ روز از آن می‌گذرد، عربستان سعودی، آمریکا و برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با اتهام و ادعاهای متعدد مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه بوده‌اند.

محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی در یکی از تازه‌ترین این موضع‌گیری‌ها، در گفتگو با شبکه عرب‌ زبان «المیادین» لبنان پرده از چهره واقعی دولتی‌ها کنار زده است.

حسینی همسو با فرماندهان سپاه پاسداران برای مخاطبان خارجی تلاش کرده تصویری «قدرتمند» از جمهوری اسلامی ارائه کند که آمده مقابله به مثل با کشور‌های غربی است.

او ادعا کرده است: «هر جا لازم باشد، ایران به دشمنان یا طرف‌های دخیل در توطئه علیه ایران واکنش نشان خواهد داد.»

حسینی در این گفتگو اتهامات سایر فرماندهان سپاه پاسداران را تکرار و مدعی شد آمریکا در حال حاضر مشغول «آموزش و حمایت عناصر کُرد» است.

این مقام دولتی همچنین مدعی شد که «گروه‌های تروریستی» که در اطراف مرز‌های ایران مستقر شده‌اند همگی از حمایت آمریکا برخوردارند.

حسینی همچنین سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، فرانسه، اسرائیل و عربستان سعودی را متهم به فعالیت علیه جمهوری اسلامی کرد و گفت: « ما شیوه فعالیت آنها را در رصد داریم و حتی برخی سفارتخانه‌های اروپایی اقدام به تحریک افکار عمومی کردند و به آنها تذکر داده شد.»

او اضافه کرد که پرونده‌هایی علیه برخی از این کشور‌ها «تشکیل شده و ما دریافت خسارت آن را دنبال خواهیم کرد.»

حسینی  در بخش دیگری از این گفتگو به فعالیت شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال، من‌وتو، بی‌بی‌سی اشاره کرد و مدعی شد آنها درباره اعتراض‌ها در ایران «صد‌ها دروغ» گفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او انتشار خبر قتل مهسا امینی و ده‌ها نفر از معترضان را از مصادیق این «دروغ‌ها» برشمرد و گفت برخی از افراد به خاطر بیماری و خودکشی و دلایل دیگر جان باخته‌اند.

حسین امیرعبد‌اللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز بارها به کشور‌های اروپایی درباره حمایت از اعتراض‌ها و محکوم کردن سرکوب‌ها هشدار و گفته است تهران در این مورد سکوت نخواهد کرد.

آمریکا و اروپا هم بی‌اعتنا به این تهدید‌ها، مجموعه تحریم‌ها و بسته‌های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی وضع کردند که تهران هم در مقابل برخی شخصیت‌ها و نهادی غربی را تحریم کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و یحیی رحیم‌صفوی، مشاور نظامی علی خامنه‌ای هم طی این مدت عربستان سعودی را به خاطر فعالیت شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» تهدید کرده‌اند.

این شبکه تلویزیونی هرچند اعلام کرده که رسانه‌ای مستقل در پوشش تحولات ایران است، اما مجموعه فعالیت‌های این شبکه با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی همره شده است.

علاوه بر آمریکا، اروپا و عربستان سعودی، اقلیم کردستان عراق از دیگر اهداف مورد توجه مقام‌های جمهوری اسلامی در هشت هفته اخیر بوده است.

سپاه پاسداران در روز‌های ابتدایی اعتراض‌های سراسری در ایران به مدت یک هفته حملات موشکی و پهپادی به اقلیم کردستان عراق ترتیب داد و هدف از این حملات را برخورد با گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی اعلام کرد.

سپاه در آن زمان با این بهانه که گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی در اعتراض‌های مردمی در غرب ایران نقش دارند، اقدام به موشک‌باران مناطقی در این اقلیم کرد که این اقدامات هم نتوانست اعتراض در شهر‌های کردنشین ایران را خاموش کند.

سپاه پاسداران طی این مدت در نقش پلیس بد برای معترضان در داخل و حامیان اعتراض‌ها در داخل نقش‌آفرینی می‌کند و دولتی‌ها هم تلاش می‌کنند در مقام پلیس خوب، خود را شنونده صدای معترضان نشان دهند.

مقام‌های دولت رئیسی تلاش می‌کنند تحت پوشش «حکمرانی خوب» چنین القاء کنند که اعتراض‌ها در ایران را مشروع می‌دانند و حتی می‌خواهند مکان‌های ویژه‌ای به آن اختصاص بدهند.

مجموع این اظهارات به روشنی آشکار می‌کند که دولت ابراهیم رئیسی برخلاف ژستی که در داخل ایران گرفته، همسو با سایر نهاد‌های حاکمیتی در سرکوب خون‌بار اعتراض‌ها نقش دارد و در پیدا و پنهان از آن دفاع می‌کند.