با پیروزی جمهوری‌خواهان، بررسی‌ شکست آمریکا در افغانستان از سر گرفته می‌شود

نمایندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند دولت بایدن را برای ارسال هفتگی پول نقد به افغانستان، مورد بازجویی قرار دهند

با خروج آمریکا از افغانستان، به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به دست طالبان افتاد- WAKIL KOHSAR / AFP

در بحبوحه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، انتظار می‌رود که در صورت به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجلس سنای این کشور، بحث جدیدی همراه با جلسات استماع و نظارت در مورد چگونگی خروج پر هرج‌ومرج آمریکا از افغانستان آغاز شود. روابط کنونی آمریکا با طالبان نیز بخش دیگری از مسائل مورد بحث خواهد بود.

مایکل مک کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در مجلس سنا که در یک قدمی رسیدن به ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قرار دارد، گفته است که در صورت پیروزی، فصل جدیدی از جلسات استماع را آغاز خواهد کرد و همه عوامل دولت بایدن را که در خروج آمریکا از افغانستان دخیل بودند احضار خواهد کرد. این نماینده جمهوری‌خواه در یک سال گذشته نیز انتقادهای تندی به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان داشته است.

جمهوری‌خواهان در حال حاضر  با تصاحب ۴۹ کرسی در برابر ۴۸ کرسی دموکرات‌ها، از رقیب خود پیشی گرفته‌اند. هرچند هنوز نتیجه نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص نیست؛ اما احتمالا جمهوری‌خواهان در برابر دموکرات‌ها و حزب بایدن پیروز شوند.

فاکس نیوز نوشت اگر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان پیروز شوند، این قدرت را خواهند داشت که اعضای دستگاه امنیت ملی بایدن را احضار کنند و در مورد چگونگی خروج پر هرج‌ومرج و پر تلفات آمریکا از افغانستان تحقیق کنند.

به گزارش فاکس نیوز، جمهوری‌خواهان همچنین قصد دارند وزارت خارجه دولت بایدن را احضار کنند و همه اسناد و یادداشت‌ها درباره توافق‌هایی که دولت بایدن با طالبان انجام داده است را مطالبه کنند. مقام‌هایی که احتمالا از این وزارت احضار می‌شوند عبارت‌اند از سوزی جورج، رئیس ستاد وزیر خارجه، برایان مک کئون، معاون وزیر خارجه و اسکات واینهولد، دستیار سفیر پیشین ایالات متحده در کابل.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که پس از توافقنامه دوحه و سپس خروج دردسرساز آمریکا از افغانستان، هم مقام‌های آمریکایی و هم سیاستمداران پیشین افغان از جزئیات توافق‌ها میان طالبان و آمریکا اظهار بی‌خبری کردند. پس از بازگشت طالبان به قدرت، مشخص شد که برخی از توافق‌ها میان طالبان و آمریکا در دوحه بدون این‌که علنی شوند، صورت گرفته است.

اخیرا نیز خبرهایی در مورد دیدارهای مداوم مقام‌های امنیتی آمریکا با مقام‌های امنیتی طالبان در قطر، به رسانه‌های آمریکایی درز کرده است و در نهایت توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، تایید کرد که از چند ماه پیش گفت‌وگوهایی میان دو طرف صورت گرفته است.

یکی از مواردی که گفته می‌شود بخشی از نتایج این گفت‌وگوها است، ارسال ۸۰ میلیون دلار پول نقد هر هفته به افغانستان است. نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا در نظر دارند که پس از رسیدن به قدرت، دولت بایدن را در مورد ارسال این پول‌ها به افغانستان مورد بازجویی قرار دهند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، چگونگی ارسال این مقدار پول نقد آمریکا به افغانستان و بررسی این‌که این پول دقیقا به چه کسانی داده می‌شود و چگونه استفاده می‌شود، یکی از موضوع‌هایی است که جمهوری‌خواهان قصد دارند دولت بایدن را برای پاسخ‌ دادن به آن احضار کنند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) را برای بررسی در مورد نحوه انتقال و مصرف این پول، مورد سرزنش قرار داد. این وزارت اعلام کرد که سی‌گار صلاحیت تحقیق در این زمینه را ندارد.

مایکل مک کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواه آمریکا، همچنین اعلام کرد که در مورد گزینه‌های نظامی ارائه شده قبل از تصمیم خروج در بهار ۲۰۲۱، بررسی‌های عمیق‌تری انجام می‌دهند.

 

بیشتر از جهان