بریتانیا دفاع هوایی اوکراین را تقویت می‌کند؛ هزار موشک در اختیار کی‌یف قرار گرفت

نخست وزیر بریتانیا با ولودیمیر زلنسکی درباره عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون صحبت کرد

بریتانیا هزاران تن از نیروهای مسلح اوکراین را آموزش داده است- REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

همزمان با ادامه حمله‌ نیروهای روسیه به مراکز انرژی و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، دولت بریتانیا تایید کرد بیش از هزار موشک زمین به‌هوا دیگر برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی اوکراین در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) اعلام کرد این بسته از کمک‌های نظامی بریتانیا، به درخواست اوکراین و به‌منظور افزایش توان دفاع هوایی کی‌يف ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موشک‌های بریتانیایی می‌توانند پهپادهای تهاجمی روسیه و موشک های کروز این کشور را هدف قرار دهند.

طی هفته‌های گذشته، بارها مقام‌های اوکراینی، آمریکا و اروپا، مقام‌های نظامی روسیه را متهم کرده‌اند که با به‌کارگیری از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران، به زیرساخت‌‌‌های غیرنظامی و مراکز انرژی اوکراین، به‌ويژه در اطراف شهر کی‌یف، حمله کرده‌اند و شماری از غیرنظامیان اوکراینی را کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با انتشار خبر ارسال هزار موشک بریتانیایی به اوکراین، شبکه خبری اسکای‌نیوز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا صبح امروز با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تلفنی صحبت کرد.

به‌گزارش اسکای‌نیوز، عقب‌نشینی نیروهای روسی از شهر خرسون، در جنوب اوکراین، محور گفت‌وگوهای دو طرف بود.

اسکای‌نیوز به‌نقل از نخست وزیر بریتانیا نوشت: اوکراین تا زمانی که پرچم این کشور بر فراز خرسون برافراشته نشود حق دارد که محتاطانه عمل کند.

وزارت دفاع روسیه، روز سه‌شنبه دستور عقب‌نشینی نیروهای روسیه را از مناطق غرب رودخانه دنیپرو، اطراف خرسون، را صادر کرد. عقب‌نشینی از خرسون، شکست نمادین بزرگی برای کرملین به‌حساب می‌آید.

بریتانیا علاوه بر ارسال کمک‌های مستقیم نظامی، هزاران تن از نیروهای مسلح اوکراین را هم آموزش داده است.

در حال حاضر، حدود ۱۹۰۰ تن از نیروهای اوکراینی در برنامه‌های آموزش نظامی بریتانیا شرکت دارند و به‌زودی به کشور خود اعزام می‌شوند.

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه دولت بریتانیا منتشر کرد تاکنون دست‌کم هفت هزار و ۴۰۰ تن از سربازان اوکراینی، در پایگاه‌های نظامی بریتانیا، آموزش دیده‌اند.

بیشتر از جهان