توافق تهران با بازدید بازرسان آژانس و پاسخگویی به ابهامات پادمانی

آیا ایران در نهایت درباره رد اورانیوم «تورقوزآباد» توضیح می‌دهد؟

منشا آثار اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده هسته‌ای ایران، از موضوع‌های مهمی است که تاکنون حکومت ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره آن ارائه نداده است- AFP PHOTO/STR

یک روز بعد از آن که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت حکومت ایران در نشست اخیر وین هیچ موضوع و اطلاعات تازه‌ای ارائه نداده است، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت: ایران با سفر هیئت نمایندگی آژانس به‌منظور ارائه مجموعه‌ای از توضیح‌های «فنی» موافقت کرده است.

این در حالی است که بر اساس یک گزارش داخلی آژانس که روز پنجشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسیده است ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰درصدی حکومت ایران باز هم افزایش یافته است.

بر پایه این گزارش محرمانه آژانس، در حال حاضر ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی شده ایران به بیش از ۶۲ کیلوگرم رسیده است. به‌نوشته رویترز، این میزان از اورانیوم غنی‌شده به حدی است که بعد از رساندن به غلظت ۹۰ درصدی، برای ساخت یک بمب اتمی کافی است.

چرایی یافت شدن رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده، در سه مرکز اعلام نشده هسته‌ای ایران، از دیگر موضوع‌های مهمی است که تاکنون حکومت ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره آن ارائه نداده است.

موضوعی که از آن به عنوان یکی از موانع اصلی دست‌یابی به توافق هسته‌ای یاد می‌شود و به پیشینه آن به همکاری حکومت ایران با شبکه قاچاق هسته‌ای عبدالقدیر خان، پدر برنامه تسلیحات اتمی پاکستان، باز می‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر رافائل گروسی، در حاشیه نشست آب‌وهوایی مصر، به خبرنگار رویترز گفته بود طی هفته‌های آینده برای ادامه گفت‌وگوها به ایران سفر می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه)، بخش‌هایی از یک گزارش محرمانه دیگر آژانس را منتشر کرد که در آن به خواست‌ها و انتظارات هیئت نمایندگی آژانس در جریان سفر به تهران اشاره شده است.

بر اساس یکی از دو سند داخلی آژانس که به‌دست رویترز رسیده است آژانس از مقام‌های جمهوری اسلامی انتظار دارد توضیح‌های فنی معتبری درباره طیفی از موضوع‌ها، از جمله دسترسی به برخی از مکان‌ها، مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری ارائه دهند.

حکومت ایران خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته در ایران است و آژانس هم می‌گوید تسلیم فشارها نخواهد شد و این پرونده تا زمان دریافت پاسخ‌های شفاف ایران همچنان گشوده می‌ماند.

انبار تورقوزآباد، در جنوب غربی تهران، که پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، به آن اشاره کرد بود، یکی از مراکز اعلام نشده‌ای که در آن رد اورانیوم غنی‌نشده یافت شده است.

در خردادماه امسال خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش اختصاصی، به‌نقل از دیپلمات‌های آژانس نوشت: رد ذرت اورانیوم در مراکز اعلام‌نشده ایران به همکاری‌ شبکه قاچاق هسته‌ای عبدالقدیر خان، پدر برنامه تسلیحات اتمی پاکستان، با حکومت ایران بر می‌گردد.

بررسی چگونگی روابط حکومت ایران با شبکه عبدالقدیر خان، برای مدت ۱۲ سال موضوع تحقیق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. این تحقیقات تنها هنگامی پایان یافت که توافق هسته‌ای برجام، در سال ۲۰۱۵  امضا شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شبکه قاچاق هسته‌ای عبدالقدیر خان، حکومت ایران را در تامین سانتریفیوژ، تجهیزات الکترونیکی لازم و سامانه‌های انتقال گاز اورانیوم کمک کرد.