دوراهی فیفا در مسئله زنان ایرانی: تعلیق یا مماشات؟

فدراسیون فوتبال استقلال کافی برای تصمیم‌گیری ندارد

ATTA KENARE / AFP زنان ایرانی در نخستین حضور خود در استودیوم فوتبال- تهران

فوتبال ایران دوباره در آستانه خطر تعلیق قرار گرفته است. این را می‌توان از اخباری درباره سفر نمایندگان فیفا به ایران و واکنش رئیس فدراسیون فوتبال که نشانی از رفع ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ندارد، فهمید. 

ورود زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی در روز بازی ایران - کامبوج، اگرچه نمایندگان فیفا را متقاعد کرد که فدراسیون فوتبال ایران قصد همکاری برای اجرای این پروژه فیفا در ایران را دارد،اما از یک ماه پیش تا امروز فدراسیون فوتبال گام‌های بعدی را برنداشت. خبر حضور دوباره نمایندگان فیفا برای تماشای یک بازی از لیگ برتر ایران با حضور زنان، نشان می‌دهد که فیفا قصد مماشات با فوتبال ایران را ندارد و هدفش فقط یک نمایش چند هزار نفری از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه نبود.

واکنش مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به خبر سفر مجدد نمایندگان فیفا به تهران، پیام روشنی دارد؛ این که فدراسیون از استقلال کافی برای برگزاری بازی‌های لیگ با حضور زنان برخوردار نیست. تاج در جملاتش کوشیده است تا به مقامات بالادست خود در ایران بگوید که هیچ مذاکره غیرعلنی با فیفا نداشته است تا شاید در صورت برخورد بعدی فیفا با فدراسیون فوتبال، خود را از عواقب ماجرا، مثل تعلیق، مبرا کند. تاج می‌گوید: «درباره ورود بانوان، ما به فیفا نامه زده‌ایم و هیچ مذاکره غیرشفافی بین ما و فیفا صورت نگرفته است. هر مذاکره‌ای بوده یا به وسیله نامه یا ایمیل، مثل همین نامه‌ای که اخیرا منتشر شد. از فدراسیون فوتبال تشکر کردند برای بازی کامبوج. درخواست داشتند که مسیر لیگ را هم برای حضور زنان هموار کنیم که ما پاسخ دادیم شرایط لیگ با بازی‌های ملی فرق دارد. هیاتی هم می‌آید و ما در ایران با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد. هر مذاکره‌ای را به صورت شفاف شرح می‌دهیم و مذاکره دیگری بین دستگاه‌ها صورت نگرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیفا پیش از بازی ایران - کامبوج که حدود ۴ هزار نفر از زنان ایرانی تماشاگر بازی در ورزشگاه آزادی بودند، هشدار داده بود که زنان باید در تمام بازی‌ها و تمام ورزشگاه‌های ایران اجازه حضور بدون محدودیت در بلیت‌فروشی داشته باشند. فدراسیون فوتبال ایران اما حضور زنان در بازی ایران - کامبوج را دستاوردی تازه دانست و مهدی تاج هرگز وعده نداد که لیگ برتر با حضور تماشاگران زن برگزار شود. برگزاری بازی‌های لیگ برتر و سایر لیگ‌های ایران با حضور زنان، اما مسئله‌ای نیست که فدراسیون فوتبال بتواند حل کند. عوامل مختلفی درباره این موضوع در ایران تصمیم می‌گیرند و فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مستقل، مجری بازگشایی درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان باشد. در ایران، حتی برگزاری کنسرت برای خوانندگانی که فعالیت هنری‌ آنها به تعبیر وزارت ارشاد مجاز است، در بسیاری از شهرها ممنوع می‌شود. یک خواننده در یک شهر می‌تواند کنسرت برگزار کند، اما در شهری دیگر، مقامات محلی اجازه برگزاری کنسرت را نمی‌دهند. این، یک مثال است برای آن که بدانیم برگزاری بازی‌های لیگ با حضور زنان تماشاگر در هر یک از شهرهای ایران می‌تواند بازتاب‌ها و پیچیدگی‌های خود را داشته باشد.

شاید این‌بار نیز فدراسیون برای برگزاری یک بازی با حضور زنان برنامه‌ریزی کند، و باز هم این حضور با محدودیت در بلیت‌فروشی خواهد بود. برگزاری بازی‌های لیگ با حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای فدراسیون فوتبال به آسانی مقدور نیست. مقامات محلی هر شهر با این موضوع برخورد متفاوتی خواهند داشت و مدیریت چنین جریانی برای فدراسیون فوتبال، بدون حمایت نهادهای دولتی، ممکن نخواهد بود. حضور زنان در ورزشگاه‌ها، وعده نامزدهای دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. از احمدی‌نژاد تا روحانی، درباره کوشش خود برای گشایش در ورزشگاه‌ها به روی زنان حرف زده‌اند، اما هنوز حتی برگزاری یک بازی با حضور زنان تماشاگر، در ایران بحث‌برانگیز است.

نیاز به استانداردسازی ورزشگاه‌ها بهانه‌ای بود که فدراسیون فوتبال از ماه‌ها پیش برای ممنوعیت حضور زنان در بازی‌های لیگ مطرح کرد. در این که ورزشگاه‌های ایران با مشکلات جدی برای تماشاگران دست به‌گریبانند و حداقل امکانات در بسیاری از ورزشگاه‌ها وجود ندارد، تردیدی نیست، اما حتی کودکان در همین ورزشگاه‌ها به تماشای بازی‌ها می‌روند و استاندارد نبودن ورزشگاه‌ها، نمی‌تواند دلیل موجهی برای ممنوعیت حضور زنان در آن‌ها باشد.

این‌بار معلوم نیست فیفا چه واکنشی خواهد داشت. از ۱۸ مهرماه (بازی ایران - کامبوج) تا امروز، هیچ تصمیم و خبر تازه‌ای درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعلام نشده است و فیفا حالا می‌خواهد ناظر بر بازی‌های لیگ باشد. مسئله، فقط لیگ برتر هم نیست و ورود زنان در تمام لیگ‌های ایران با گستره جغرافیایی وسیع در شهرهای کوچک و بزرگ مختلف، باید آزاد باشد و چنین اتفاقی، بدون فشار بین‌المللی، در ایران ممکن به نظر نمی‌رسد.

اگر فیفا سخت‌گیرانه بر اجازه حضور زنان در تمام ورزشگاه‌ها اصرار کند، شاید فدراسیون فوتبال مجبور به مذاکره و رایزنی داخلی برای اجرای این کار شود؛ اما در صورتی که نمایندگان فیفا بخواهند یک بازی لیگ را با حضور زنان تماشا کنند و مثل یک ماه گذشته، دیگر پیگیر درخواست خود نباشند، فدراسیون فوتبال ایران حتما از این مماشات استقبال خواهد کرد. فیفا در دوراهی تعلیق یا مماشات قرار گرفته است و این موقعیت نمی‌تواند همیشه ادامه پیدا کند. تصمیم فیفا در مقابل واکنش فدراسیون فوتبال، شاید خیلی زود روشن شود.

بیشتر از ورزش