اعتراض گروهی از پزشک‌های متخصص کودکان به خشونت دولتی علیه نوجوانان ایران

بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص کودکان در بیانیه‌ای خواهان توقف فوری برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با «کودکان و نوجوان» شدند

بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص کودکان در بیانیه‌ای با اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با مردم و «کودکان و نوجوان»، خواهان توقف فوری خشونت حکومتی علیه کودکان و نوجوانان شدند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌بار نیروهای امنیتی با جامعه پزشکی باید متوقف شود.

پزشکان متخصص کودکان و رشته‌های مرتبط با آن، در این بیانیه  با اشاره به اینکه در شرایط کنونی در اثر بحران‌های اجتماعی جاری در کشور، آسیب‌پذیری کودکان افزایش یافته است، تاکید کردند برخورد خشونت‌آمیز با کودکان و نوجوانان، اعم‌از برخوردهای فیزیکی، توهین و تهدید کلامی و فشارهای روانی و اجبار دانش‌آموزان به شرکت در برنامه‌های خاص، سوء رفتار با این گروه اجتماعی محسوب می‌شود. آن‌ها افزودند، در کنار این موضوع، جامعه پزشکی ایران که در تجمعی مدنی، خواستار برخورد صحیح با این ناملایمات جهت حفظ هرچه بیشتر سلامت جسمی و روحی مردم، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، بوده، مورد تعرض خشونت‌بار نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

پزشکان متخصص کودکان در بخشی از بیانیه خود افزودند که ضمن تقبیح این‌گونه رفتارها با کودکان و نوجوانان، توقف فوری چنین اقداماتی مورد درخواست مجامع علمی و درمانی، ازجمله امضاکنندگان نامه مورد نظر است.

آن‌ها در نامه خود به سیاست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در حمله به جامعه پزشکی نیز اشاره کردند و نوشتند: «سالیانی است که بین اقشار مختلف درمانی و مردم تفرقه افکندند، تا در پسِ تخریب جامعه پزشکی، سوء‌مدیریت‌ها و کمبودها و نقصان‌ها را پنهان کنند.»

این پزشکان متخصص همچنین افزودند که دستگاه‌های حکومتی «سالیانی است که سعی بر جداسازی پرنفرت مردم از پزشکانی داشته‌اند که فرزندان این وطن و جزئی از مردم هستند و به عشق خدمت به هم‌میهنان‌شان وارد حرفه پزشکی شده‌اند‌.»

امضاکنندگان این نامه با تاکید بر اینکه «امروز جامعه پزشکی، عضوی از جامعه عزادار ایران است»، افزودند: «جامعه پزشکی در بحران‌ها و حوادث طبیعی، جنگ تحمیلی و کرونا، در حفظ سلامتی مردمان این وطن ایستادگی کرده‌اند و باز با مردم همدردند و درمان را در اتحاد و کنار هم ایستادن می‌دانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در ادامه این بیانیه از تلاش مسئولان سازمان نظام پزشکی، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، شیراز و اصفهان، برای فراهم‌کردن بستر اعتراض جامعه پزشکی به «برخورد ناصحیح و خشونت‌آمیز با معترضان» حمایت کرده‌اند.

بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص کودکان در بیانیه خود از سازمان نظام پزشکی خواستند تا «حامی حقوق اعضای سازمان دربرابر تضییع حقوق جامعه پزشکی کشور در برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌بار» باشد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکند.

پیش از این نیز بیش‌از سه‌هزار و ۵۰۰ پزشک در ایران طی بیانیه‌ای بر «رعایت اسرار بیماران، استفاده‌نکردن از وسایل پزشکی مثل آمبولانس برای امور غیردرمانی، رعایت بی‌طرفی پزشکان و ممنوعیت ورود هرگونه خشونت به فضای بیمارستان‌ها و تامین امنیت مراکز درمانی» تاکید کرده بودند.

این پزشکان در بخشی از بیانیه‌ خود اعلام کرده بودند که باید «اقدام‌های درمانی و حمایتی فراهم شود تا آسیب‌‌دیدگان بتوانند بدون نگرانی از عواقب امنیتی، برای درمان مراجعه کنند».

نیروهای سرکوبگر از آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی اقدام به استفاده از آمبولانس به‌عنوان خودروی پوششی برای حمل‌ونقل نیروها و تجهیزات خود و انتقال معترضان بازداشت‌شده کرده‌‌اند.

این نیروها همچنین به بیمارستان‌ها یورش برده و در موارد متعدد، معترضان زخمی را در بیمارستان‌ها بازداشت و به بازداشتگاه‌ها منتقل کرده و در مواردی با پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها نیز درگیر شده‌اند.

حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینای تهران، روز چهارشنبه ۴ آبان‌ماه ضمن انتشار تصویری در صفحه توییتر خود، با اشاره به اینکه نیروهای سرکوبگر، «گاز اشک‌آور را به داخل بیمارستان سینا» شلیک کرده‌اند، نوشت: «یادشان نداده‌اند که در آهنین‌ترین حکومت‌ها هم گاز اشک‌‌آور را داخل بیمارستان، آن‌هم در فضای بسته نمی‌زنند، اما این‌ها زدند. بماند برای تاریخ.»

به گفته علی شکوری‌راد، پزشک و سخنگوی جبهه اصلاحات، مقام‌های جمهوری اسلامی همین توییت حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا، را تحمل نکرده و او را «به‌جرم صراحت در دفاع از حریم پزشکی، خانه‌نشین کرده‌اند».

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی همچنین سه تجمع پزشکان در شهرهای شیراز، تهران و اصفهان را به‌شدت سرکوب و با شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی پزشکان مشهد نیز برخورد کرده و شماری‌از آن‌ها را هم بازداشت کرده‌اند.