طالبان ۶۵هزار نفر را برای کار به خارج از افغانستان می‌فرستند

قرار است ۱۵هزار نفر برای شغل شبانی به قطر، عربستان سعودی و ترکیه فرستاده شوند

مصطفی، شبان افغان، درحال دوشیدن گوسفندان در کوه‌های درسیم در منطقه آناتولی شرقی ترکیه- BULENT KILIC/ AFP

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان، روز سه شنبه ۱۷ آبان، اعلام کرد که در نظر دارد تا ۶۵ هزار شهروند افغان را برای کارگری به خارج از کشور بفرستد. بر اساس گفته‌های عبدالسلام سادات، معاون این وزارتخانه، از میان این افراد، ۱۵هزار تن برای شغل شبانی به کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه فرستاده می‌شوند.

بحران شدید اقتصادی و بیکاری در بیش‌ از یک سال گذشته پس از بازگشت طالبان به قدرت، شمار زیادی از مردم افغانستان را به ترک افغانستان از راه‌های غیرقانونی وادار کرده است. وزارت کار و امور اجتماعی طالبان به‌تازگی اعلام کرد که به‌عنوان چاره‌ای به‌منظور ایجاد شغل و درآمد برای مردم، درپی یافتن فرصت‌های شغلی در خارج از کشور است.

عبدالسلام سادات، در گفت‌وگو با یکی از تلویزیون‌های محلی افغانستان اعلام کرد که وزارت کار و امور اجتماعی طالبان، از کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه، درخواست ارسال کارگر دریافت کرده است. او تصریح کرد: «قرار است در گام نخست ۵۰هزار نفر برای کارگری در بخش‌های مختلف و ۱۵هزار نفر برای شغل شبانی، به این سه کشور فرستاده شوند.»

این درحالی است که هزاران شهروند افغان که از راه‌های پرخطر مهاجرت غیرقانونی وارد ترکیه شده‌اند، سال‌ها است که در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و از نبود زمینه کار و امرار معیشت شاکی‌اند. ترکیه در یک سال گذشته، درحالی‌که اوضاع افغانستان به‌لحاظ اقتصادی و امنیتی شکننده بوده است، صدها تن را به‌اجبار اخراج کرده و دوباره به کشورشان، افغانستان، فرستاده است. مهاجرت این افراد به ترکیه یا دیگر کشورها، ازجمله پاکستان و ایران، در یک سال گذشته، اغلب جنبه اقتصادی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با خارج‌شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان و سقوط دولت جمهوری به‌دست گروه طالبان، کمک‌های مالی جامعه جهانی که زیربنای اصلی اقتصاد افغانستان بر آن استوار بود، متوقف شد. همچنین از یک‌سو، با اعمال تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه طالبان، امکان مراوده با بانک‌های بین‌المللی از بانک‌های افغانستان گرفته شد و از سوی دیگر، متوقف‌شدن پروژه‌های توسعه‌ای به حمایت جامعه جهانی، سبب شد تا ده‌هزار شهروند افغان به‌یک‌باره بیکار شوند.

در همین حال، کار زنان در ادارات دولتی و خصوصی و نیز سرمایه گذاری‌های زنان کارآفرین در دو دهه گذشته نیز بخش بزرگی از اقتصاد افغانستان را تامین می‌کرد؛ اما با بازگشت طالبان به قدرت و ممانعت این گروه از کار زنان در بیرون از منزل، این مجرای تامین معیشت نیز برای خانواده‌های افغان مسدود شد.

براساس آمار سازمان‌های امدادرسان، در حال حاضر ۹۷درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیشتر از نصف جمعیت، با گرسنگی شدید روبه‌رویند. این درحالی است که نرخ فقر در افغانستان، سه سال پیش به ۴۷درصد می‌رسید.

با وجود این، طالبان در تلاش‌اند تا نشان دهند که اوضاع اقتصادی در افغانستان تحت مدیریت است و این گروه‌ دستاوردهای ملموسی در این زمینه داشته‌اند. چندی پیش نیز وزارت کار و امور اجتماعی طالبان اعلام کرد که ۲۰هزار نفر را برای کار در معدن مس عینک لوگر استخدام خواهد کرد؛ این درحالی است که قرارداد بهره‌برداری از معدن مس عینک لوگر با یک شرکت چینی، تاکنون هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

بیشتر از اقتصاد