دولت بایدن اوکراین را برای مذاکرات صلح با روسیه تحت فشار می‌گذارد

هدف تحت فشار قرار دادن اوکراین برای اطمینان از ادامه حمایت کی‌یف از سایر کشورهایی است که نگران طولانی شدن جنگ‌اند

ولودیمیر زلنسکی با تحریم آشکار مذاکرات، نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است - AFP

ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی خود از اوکراین می‌خواهد آشکارا ابراز کند در صورتی‌ که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از سمت خود برکنار شود، امتناع از شرکت در مذاکرات صلح با روسیه را کنار می‌گذارد.

واشنگتن پست گزارش داد که منابع آشنا با این گفت‌وگوها می‌گویند هدف تحت فشار گذاشتن اوکراین برای مذاکره نیست، بلکه اطمینان از این است که کی‌یف حمایت سایر کشورهایی را که با نگرانی‌های ناشی از جنگ طولانی درگیرند، حفظ می‌کند.

دولت بایدن آشکارا تعهد کرده است که «هرقدر طول بکشد»، از اوکراین حمایت می‌کند و هم‌زمان، به یک راه‌حل سریع برای جنگی که به اقتصاد جهانی آسیب رسانده و به وحشت از چشم‌انداز جنگ هسته‌ای انجامیده، امیدوار است.

مقام‌های ایالات متحده آمریکا مثل اوکراینی‌ها معتقدند پوتین به طور جدی به مذاکرات صلح پایبند نیست اما می‌گویند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با تحریم آشکار مذاکرات، نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است- مناطقی که در آن‌ها، جنگ بر قیمت مواد غذایی و سوخت بیش از همه تاثیر گذاشته است.

یکی از مقام‌های آمریکایی به پست گفت: «خستگی اوکراین برای برخی از شرکای ما کاملا بارز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نظرسنجی‌ها، این موضوع در مورد برخی از جمهوری‌خواهان نیز صدق می‌کند؛ چرا که اگر حزب جمهوری‌خواه کنترل کنگره را به دست بگیرد، احتمال دارد کاخ سفید برای تامین بودجه بیشتر دچار مشکل شود.

روز جمعه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی‌ [ایالات متحده] در کی‌یف، گفت: «قصد ما این است که تضمین کنیم منابع در حد لازم وجود دارد و برای تحقق آن از هر دو طرف رای خواهیم آورد.»

الکساندر ورشبو، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در روسیه و معاون دبیرکل ناتو، گفت که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند درمورد شیوه و زمان پایان دادن به جنگ تظاهر به «نادانی» کند.

ورشبو به پست گفت: «اگر شرایط برای مذاکره مساعدتر شود، فکر نمی‌کنم دولت منفعل باشد؛ اما درنهایت این اوکراینی‌ها هستند که می‌جنگند؛ بنابراین باید مراقب باشیم که از آن‌ها انتقاد نکنیم.»

اوکراینی‌ها بعد از تلاش‌های موفقیت‌آمیز و پس گرفتن سرزمین‌های تحت محاصره روس‌ها، مواضعشان در قبال توافق صلح احتمالی را از آغاز جنگ سخت‌تر کرده‌اند. آن‌ها در مواجهه با پیشنهاد خارجی‌ها برای واگذاری اراضی به منظور پایان دادن به جنگ، به‌شدت واکنش نشان دادند.

جنایت‌های روسیه از قبیل تجاوز جنسی و شکنجه هم موضع اوکراین را تشدید کرده است.

روز جمعه، میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، در توییتی نوشت: «چنانچه روسیه در جنگ شکست بخورد، جهان تا یک دهه ثبات، امنیت و رشد اقتصادی خواهد داشت. اگر پیروز شود، با دورانی مملو از هرج‌ومرج مواجه خواهیم شد: شکوفایی استبداد، جنگ‌ها، نسل‌کشی‌ها و رقابت‌های هسته‌ای. امروز دادن هرگونه «امتیازی» به پوتین معامله با شیطان است. ارزشش را ندارد.»

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: «روسیه و حامیان غربی‌اش منفعت‌طبانه از در صلح درآمده‌اند؛ لطفا فریب نخورید: متجاوز نمی‌تواند صلح‌طلب باشد.»

پوتین استدلال کرده که اوکراین کشوری واقعی نیست و ماه گذشته گفت این روسیه است که می‌تواند «تنها ضامن واقعی و جدی دولت، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» باشد.

سالیوان در کی‌یف گفت: «روسیه تصمیم به شروع [جنگ] گرفت. این روسیه است که با توقف حمله به اوکراین و توقف اشغال اوکراین می‌تواند به آن پایان دهد و به نظر ما این دقیقا همان کاری است که باید انجام بدهد.»

مقام‌های آمریکایی گفتند که به نظر آن‌ها، زلنسکی در نهایت از مذاکرات صلح حمایت می‌کند و برخی امتیاز دادن‌ها را می‌پذیرد و افزودند که آن‌ها تلاش می‌کنند تا پیش از زمستان که احتمالا امیدی برای گفت‌وگو وجود دارد، تا حد امکان به پیروزی‌های نظامی دست یابند.

© The Independent

بیشتر از جهان