آمریکا محرمانه از اوکراین خواسته که از مذاکره با روسیه استقبال کند

مقامات آمریکایی مدعی اند که اثرات منفی ادامه جنگ بر تامین مواد غذایی و سوخت به شدت احساس می‌شود

دولت بایدن به طور محرمانه رهبران اوکراین را تشویق می کند که برای مذاکرات صلح با روسیه آماده باشند - AFP

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه، پنجم نوامبر، گزارش داد که دولت بایدن به طور محرمانه رهبران اوکراین را تشویق می کند که برای مذاکرات صلح با روسیه آماده باشند و از شرط خود که تنها وقتی با روسیه گفت‌وگو می‌کنند که ولادیمیر پوتین در قدرت نباشد، صرف نظر کنند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه با این گفتگوها نوشت که درخواست مقامات آمریکایی با هدف فشار آوردن به اوکراین برای بازگشت به میز مذاکره نیست، بلکه تلاشی حساب شده برای اطمینان از حمایت کی‌یف از کشورهایی است که هم در آینده نزدیک انتخابات دارند و هم نگران تشدید تنش‌ها و ادامه جنگ در سال‌های آینده‌اند.

واشنگتن پست می‌گوید که این گفتگوهای خصوصی و درخواست‌ها از کی‌یف پیچیدگی موضع دولت بایدن در قبال اوکراین را نشان می دهد؛ از یک طرف مقامات ایالات متحده علنا قول می دهند که از اوکراین با مبالغ هنگفت «تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد» حمایت کنند، اما از طرف دیگر امیدوارند جنگی که هشت‌ ماه طول کشیده به پایان برسد، چراکه خسارت‌های بزرگی بر اقتصاد جهانی وارد کرده و ترس از جنگ هسته‌ای را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه نوشت که مقامات آمریکایی ارزیابی خود را مبنی بر اینکه پوتین فعلا در مورد مذاکرات جدی نیست با اوکراینی‌ها به اشتراک گذاشته‌‌اند، اما همزمان اعلام  کرده‌اند که ممنوعیت گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه که ولودیمیر زلنسکی بر آن إصرار دارد، باعث نگرانی در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین شده است. مقامات آمریکایی مدعی اند که اثرات منفی ادامه جنگ بر تامین مواد غذایی و سوخت به شدت احساس می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، نوشت: «خستگی اوکراین برای برخی از شرکای ما واقعا مشخص و قابل درک است.»

تا کنون شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت امور خارجه به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخی نداده‌اند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در جریان سفر به کی‌یف گفته بود که حمایت واشنگتن از اوکراین پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سه‌شنبه آینده «خدشه ناپذیر» ادامه خواهد داشت.

بیشتر از جهان