وال‌استریت ژورنال: گفت‌وگوهای فاش‌نشده یک مقام ارشد کاخ سفید با دستیاران پوتین

در بحبوحه نگرانی‌ها از تهدیدهای هسته‌ای مسکو، جیک سالیوان با همتایان روس خود گفت‌وگوهای محرمانه‌ای داشته است

بنا به گفته برخی از مقام‌های آمریکایی، جیک سالیوان با یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، در تماس بوده است - AFP

وال استریت ژورنال در گزارشی فاش کرد که یک مقام ارشد کاخ سفید در حال گفت‌وگوهای فاش‌نشده با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین است.

به گزارش این رسانه، جیک سالیوان، مشاور ارشد امنیت ملی جو بایدن، در ماه‌های اخیر با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت‌وگوهای محرمانه‌ای داشته تا خطر درگیری گسترده‌تر بر سر اوکراین را کاهش دهد و مانع استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتارجمعی شود.

بنا به گفته برخی از مقام‌های آمریکایی، جیک سالیوان با یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، در تماس بوده است. اوشاکوف پیش از این به عنوان سفیر در واشنگتن خدمت می‌کرد.

این منابع افزودند که سالیوان با نیکولای پاتروشف، همتای خود در دولت روسیه، هم صحبت کرده است. هدف از این گفت‌وگوها، محافظت در برابر خطر تشدید تنش و باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی اعلام شد؛ نه بحث در مورد حل‌وفصل جنگ در اوکراین.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به این سوال که آیا جیک سالیوان با اوشاکوف یا پاتروشف گفت‌وگو داشته است، گفت: «مردم خیلی چیزها می‌گویند». او از اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد. کرملین نیز به درخواست برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد. کاخ سفید همچنین هیچ تماسی بین مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا و مقام ارشد روسیه را به طور علنی تایید نکرد. با این حال، منابع اطلاعاتی می‌گویند گفت‌وگوهای اعلام‌نشده در حالی صورت گرفتند که تماس‌های دیپلماتیک سنتی بین واشنگتن و مسکو کاهش یافته و پوتین و دستیارانش اشاره کرده‌اند که او ممکن است برای حفاظت از خاک روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

 با وجود حمایت ایالات متحده از اوکراین و اقدام‌های تنبیهی علیه روسیه پس از تهاجم به کی‌یف، در شرایطی که روابط آمریکا و روسیه در پایین‌ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد، کاخ سفید اعلام کرده که حفظ سطحی از تماس با مسکو برای دستیابی به برخی از منافع امنیت ملی متقابل ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 چندین مقام آمریکایی گفتند که جیک سالیوان در داخل دولت به دلیل فشار آوردنش برای ایجاد خط ارتباطی با روسیه شناخته شده است؛ حتی در شرایطی که دیگر سیاستمداران ارشد معتقدند مذاکرات در فضای سیاسی و نظامی کنونی موفق نخواهد بود. این منابع اطلاعاتی، تاریخ و شماره تماس‌های مشخصی ارائه نکردند واین را هم نگفتند که آیا تماس‌ها میان سالیوان و مشاوران پوتین سازنده بوده‌ است یا خیر.

 جو بایدن در سال اول ریاست‌جمهوری خود، به دنبال برقراری ارتباط با پوتین بود. این تلاش در نشستی در ژنو در ژوئن ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. با این حال، هنگامی که اطلاعات ایالات متحده نشان داد نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین‌اند، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، در اوایل نوامبر ۲۰۲۱ به مسکو فرستاده شد تا به پوتین در مورد این تهاجم هشدار دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا دو بار در دسامبر ۲۰۲۱ و بار دیگر در فوریه ۲۰۲۲ با پوتین صحبت کرد تا از حمله به اوکراین جلوگیری کند و در همان زمان، دیپلمات‌های آمریکایی با همتایان روسی خود مذاکره می‌کردند. پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین در ۲۴ فوریه، تماس‌های دیپلماتیک و نظامی بین دو طرف به‌شدت کاهش یافت.

جیک سالیوان که در هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت بایدن در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین نقش مهمی ایفا کرد، در تلاش‌های دیپلماتیک شرکت داشت. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به سفر روز جمعه او به کی‌یف برای گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع، اشاره کرد. چنین دیدارهایی را به طور سنتی وزرای خارجه یا  دفاع برگزار می‌کنند.

به گفته یک مقام آمریکایی، سالیوان با رهبران اوکراین صحبت کرده و از آن‌ها خواسته است تمایل خود را برای حل این مناقشه آشکارا اعلام کنند. این مقام افزود که ایالات متحده، اوکراین را برای مذاکره تحت فشار قرار نمی‌دهد، بلکه به متحدان خود نشان می‌دهد به دنبال راه‌حلی برای درگیری‌‌هایی است که بر قیمت‌های جهانی نفت و مواد غذایی تاثیر گذاشته است.

واشنگتن پست پیش‌تر نیز از تلاش‌های سالیوان برای متقاعد کردن مقام‌های اوکراینی برای جست‌وجوی راه‌حل گزارش داده بود. زمانی که پوتین و دستیاران ارشد او در ماه سپتامبر اشاره کردند که روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، جیک سالیوان گفت که دولت بایدن «مستقیما و به طور خصوصی در سطوح بسیار بالا با کرملین ارتباط برقرار کرده است و هشدار داد هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای فاجعه‌باری برای روسیه خواهد داشت.» در آن زمان، کاخ سفید از توضیح اینکه چطور چنین پیامی را ابلاغ کرده است، خودداری کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، و چند تن از همتایان کشورهای متحد آمریکا ماه گذشته با وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، صحبت کردند. این گفت‌وگو پس از آن انجام گرفت که مسکو مدعی شد کی‌یف در حال آماده شدن برای استفاده از بمب کثیف است. بنا بر اعلام پنتاگون، تماس اولیه را (که اولین گفت‌وگوی آن‌ها از ماه مه بود)، آستین گرفت تا بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی تاکید کند و سپس شویگو تماس دوم را برقرار کرد.

بنا به اعلام کاخ سفید، در گفت‌وگوی ماه مارس مشاور ارشد امنیت ملی جو بایدن با پاتروشف، سالیوان به این مقام روسی گفت که نیروهای مسکو باید حمله به شهرها و روستاهای اوکراین را متوقف کنند. او همچنین به کرملین هشدار داد که از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده نکند. پاتروشف که در دهه ۱۹۷۰ به کاگ‌ب پیوست و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ مدیر سرویس امنیت فدرال شد، از نظر مقام‌های آمریکایی یک تندرو شناخته می‌شود که در ایجاد بسیاری از سوء‌ظن‌های پوتین به ایالات متحده سهیم است.

در همین حال، در بیانیه روسیه در مورد مکالمه ماه مارس بین سالیوان و پاتروشف آمده است که این گفت‌وگو به ابتکار ایالات متحده انجام شد و پاتروشف بر لزوم توقف حمایت واشنگتن از «نئونازی‌ها» و «تروریست‌ها» در اوکراین و همچنین امتناع از ادامه ارائه تسلیحات به کی‌یف تاکید کرد.

حتی با بدتر شدن روابط واشنگتن و مسکو، ایالات متحده به دنبال حفظ برخی زمینه‌های همکاری از جمله در زمینه کنترل تسلیحات راهبردی و ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است. واشنگتن و مسکو به «پیمان استارت نو» ملحق شده‌اند که تسلیحات هسته‌ای دوربرد آمریکا و روسیه را محدود می‌کند و قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود.

به گفته مقام‌های آمریکایی و بنا بر گزارش یک رسانه روسی، مقام‌های ایالات متحده و روسیه قصد دارند جلساتی با کمیسیون مشورتی دوجانبه برگزار کنند تا درباره این معاهده بحث کنند. به گفته مقام‌های آمریکایی، یکی از اهداف این گفت‌وگو، مذاکره در مورد از سرگیری بازرسی‌ها تحت «پیمان استارت نو» است که با شروع همه‌گیری کووید-۱۹ به حالت تعلیق درآمد.

در حالی که سوییس میزبان سنتی این مذاکرات بود، مسکو اعلام کرد که دیگر آن را کشوری بی‌طرف نمی‌داند؛ زیرا مانند سایر کشورهای اروپایی، در پی حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی اعمال کرده است. از سوی دیگر، به گفته مقام‌ها، تحریم‌های غرب امکان سفر را برای روس‌ها پیچیده کرده‌اند؛ بنابراین برای برگزاری این نشست در اواخر نوامبر در قاهره، برنامه‌هایی در حال اجرا است. با تمام این‌ها، وزارت خارجه آمریکا و دولت روسیه از اظهارنظر در مورد این دیدارها خودداری کرده‌اند.

بیشتر از جهان