حامد کرزی: پلیس پاکستان حدود ۱۱۰۰ مهاجر افغان را زندانی کرده است

حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار افغان در پاکستان زندگی می‌کنند

کرزی  از سازمان ملل متحد و نهادهای حامی مهاجران خواست که زمینه زندگی بهتر را برای افغان‌های آواره در پاکستان فراهم کند-ABDUL BASIT / AFP

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، روز دوشنبه، ۱۶ آبان (۷ نوامبر)، در توییتی نوشت که «پلیس پاکستان در ایالت سند این کشور، حدود ۱۱۰۰ مهاجر افغان را به شمول زنان و کودکان، بازداشت و زندانی کرده است.»

حامد کرزی این عملکرد پلیس پاکستان را محکوم کرد و از مسئولان این کشور خواست که با مهاجران افغان براساس معیارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی و «روش سالم و درخور یک همسایه نیک» برخورد کنند.

کرزی همچنین از سازمان ملل متحد و نهادهای حامی مهاجران خواست که زمینه زندگی بهتر را برای افغان‌های آواره در پاکستان فراهم، و از نقض حقوق انسانی آنان جلوگیری کنند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی پاکستان، در دو هفته اخیر شماری از افغان‌های ساکن ایالت سند این کشور، به دلیل نداشتن مجوز سفر و اقامت، بازداشت و زندانی شده‌اند. در میان افراد بازداشت‌شده، زنان، کودکان، سالمندان، و حتی افرادی که به قصد معالجه به پاکستان سفر کرده بودند، نیز به چشم می‌خورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان یکی از مقصدهای مهم مهاجرت در میان افغان‌ها است. با آنکه علاوه بر سفارت پاکستان در کابل، کنسولگری‌های این کشور در شهرهای بزرگ افغانستان نیز برای متقاضیان سفر به پاکستان ویزا صادر می‌کند، به دلیل سنگین بودن هزینه دریافت ویزا، شماری از شهروندان افغانستان می‌کوشند از راه‌های غیرقانونی وارد پاکستان شوند.

پس از فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، هزاران شهروند افغانستان و به‌ویژه کارمندان دولت، نظامیان، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، برای گریز از انتقامجویی طالبان، به پاکستان و ایران پناه بردند.

براساس ارقام کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اینک حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند افغانستان، در پاکستان زندگی می‌کنند که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنان، بین اوت ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲، وارد پاکستان شده‌اند.

هرچند سازمان ملل متحد و نهادهای حامی مهاجران، در یک ‌سال گذشته کوشیده‌اند با جمع‌آوری کمک‌های نقدی، به مهاجران افغان در ایران و پاکستان کمک کنند، بحران اقتصادی در دو کشور نامبرده و تداوم ناامنی در افغانستان، باعث شده است که اوضاع مهاجران افغان در کشورهای همسایه افغانستان، هر روز بدتر شود. در حالیکه دورنمای روشنی از اوضاع امنیتی و اقتصادی افغانستان به چشم نمی‌خورد و فقر و بیکاری در این کشور در حال گسترش است، نگرانی‌ها از تداوم مهاجرت مردم به کشورهای مختلف جهان افزایش یافته است.

خشکسالی مداوم، سلطه طالبان، مسدود ماندن مدارس به روی دختران، محروم شدن زنان از کار در بیرون از خانه، و از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی با فروپاشی دولت پیشین، از دلایل اصلی افزایش مهاجرت افغان‌ها دانسته می‌شود.

بیشتر از جهان