سازمان ملل: افغانستان ششمین کشور آسیب‌دیده از تغییرات اقلیمی است

سازمان ملل از تمامی شهروندان افغانستان خواست تهدیدهای اقلیمی را جدی بگیرند

چند ماه پیش سیلاب‌ ویرانگر و زمین لرزه جان صدها تن را  در افغانستان گرفت -Abdul BASIT / AFP

دفتر معاونت سازمان ملل درافغانستان خواهان اقدام عاجل به دلیل تاثیر ویرانگر تغییرات اقلیمی در افغانستان شد.

 دفتر معاونت سازمان ملل روز یکشنبه، ۶ نوامبر (۱۵ آبان)، در بیانیه‌ای گفت که افغانستان ششمین ‌ کشور آسیب‌دیده از تاثیر تغییرات اقلیمی است، اما برای آمادگی‌ در برابر تهدیدهای تغییرات اقلیمی در این کشور، کمترین توجه به این خطر معطوف شده است.

یونما گفت که افغانستان در حال حاضر در برابر آفت‌ها و بلایای طبیعی جان مردم را می‌گیرند و خانه‌های آنان را ویران می‌کنند و زیرساخت‌های کشور را از بین می‌برند، مانند همیشه آسیب‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونما جنگ چهل ساله در افغانستان را زمینه اصلی آسیب‌پذیری‌های شدید این کشور از تغییرات اقلیمی دانست.

یونما ضمن اشاره به خشکسالی‌های پی‌در‌پی، گفت که باران‌های شدید نیز به سرازیر شدن سیلاب‌ها و تخریب زمین‌ها انجامید و این پدیده‌ها عواقبی برای زندگی شهروندان افغانستان، توسعه اقتصادی و امنیت غذایی داشته است، و نیز موجب مهاجرت‌ شهروندان شده است.

یونما به نقل از رامیز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، نوشت: «این بسیار ناراحت‌کننده است که در حالیکه ما بحران‌های کوتاه‌مدت را مدیریت می‌کنیم، آسیب‌پذیر‌ترین شهروندان افغانستان بارها فجایع طبیعی را متحمل می‌شوند.»

این مقام سازمان ملل تمامی شهروندان افغانستان را تشویق کرد که تهدید‌های اقلیمی را جدی بگیرند و برای یافتن راه‌حل‌های مشخص و رویارویی با وضعیت اضطراری اقلیمی، گرد هم آیند.

معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی و نهادها و دولت‌های کمک‌رسان خواست که شجاعانه و خلاقانه به حمایت درازمدت که با اقلیم افغانستان سازگار باشد، بیندیشند.

درماه‌های نخست ۱۴۰۱ خورشیدی، بلایای طبیعی همچون سرازیر شدن سیلاب‌ و زمین‌لرزه در بخش‌هایی از افغانستان رخ داد. زلزله اخیر در پکتیکا جان بیش از یک هزار تن را گرفت و ده‌ها تن دیگر نیز در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها جان باختند.

این رویدادهای طبیعی خانه‌ها، ‌زمین‌های کشاورزی، پل‌ها، بندهای آب و دیگر زیرساخت‌ها را در بسیاری از نقاط افغانستان ویران کرد.

بیشتر از جهان