طالبان از قطر خواست روابط این گروه را با کشورهای جهان تسهیل کند

قطر از کشورهای همسو و حامی طالبان به شمار می‌رود

سفیر قطر از گسترش همکاری میان قطر و طالبان اطمینان داد-خبرگزاری باختر

مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز جمعه ۱۳ آبان در دیدار با سعید بن مبارک الخیارین، سفیر قطر در افغانستان، ضمن سپاسگزاری از میزبانی قطر از گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا گفت رژیم این گروه می‌خواهد با میاجی‌گری قطر، روابط خوبی را با کشورهای جهان برقرار کند.

در خبرنامه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است: «ما می‌خواهیم با میانجی‌گری قطر، با کشورهای اسلامی و جامعه بین‌المللی روابط خوب ایجاد کنیم تا کمک‌های بشردوستانه به افغانستان افزایش یابد.»

مولوی عبدالکبیر از «حمایت‌های مخلصانه» قطر و میزبانی این کشور «از اعضای امارت اسلامی» سپاسگزاری کرد و گفت دولت قطر در شرایط حساس از گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و آمریکا میزبانی کرده است.

این مقام طالبان افزود: «امارت اسلامی [طالبان] در کنار گسترش روابط اقتصادی و تجاری با قطر، خواهان توسعه بیشتر مناسبات حسنه در عرصه‌های مختلف است.»

در خبرنامه دفتر نخست‌وزیری طالبان به نقل از سفیر قطر آمده است که او گسترش همکاری میان قطر و طالبان را تضمین کرد و مذاکرات اخیر میان هیئت‌های طالبان و آمریکا را که در قطر انجام شد مثبت ارزیابی کرد.

قطر از کشورهای همسو و حامی طالبان به شمار می‌رود که در بیش از ۱۰ سال گذشته، ضمن پناه دادن به رهبران این گروه، از دفتر سیاسی آنان در دوحه حفاظت کرده است. در سال ۲۰۱۲ و هم‌زمان با گسترش جنگ در افغانستان، قطر دفتر سیاسی طالبان را در دوحه گشود و بسیاری از رهبران این گروه را که در مرزهای افغانستان و پاکستان متواری بودند، به قطر دعوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور کارشناسان، دفتر سیاسی طالبان در قطر به این گروه مشروعیت سیاسی بخشید و راه برقراری تماس میان رهبران این گروه و کشورهای جهان را تامین کرد. قطر با تامین نیازهای مالی دفتر سیاسی و رهبران طالبان مقیم در قطر، روابط این گروه را در سطح منطقه و جهان توسعه داد و نیز مذاکرات میان طالبان و آمریکا را تسهیل کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹ زلمی خلیل‌زاد را به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گمارد و او را موظف به رهبری گفت‌وگوهای صلح با طالبان کرد. توافقنامه صلح میان طالبان و هیئت آمریکایی به رهبری مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید. در این توافقنامه دو طرف تعهدهایی به یکدیگر سپردند که شامل خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و قطع روابط طالبان با سازمان‌های تروریستی خارجی بود.

بسیاری از رهبران دولت پیشین افغانستان، امضای توافقنامه صلح میان طالبان و دولت ترامپ را عامل اصلی فروپاشی دولت در افغانستان می‌دانند. در بخشی از این توافقنامه که هرگز متن کامل آن علنی نشد، طالبان متعهد شده بودند که با دولت اشرف غنی به مذاکره می‌پردازد تا روی تشکیل دولت فراگیر به توافق برسند. طالبان همچنین متعهد شده بودند که قدرت را از راه درگیری و تهاجم مسلحانه به شهرها غصب نمی‌کنند. در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان به سمت مراکز شهرها هجوم بردند و در ۱۵ اوت، با فرار اشرف غنی از کابل، قدرت را در افغانستان تصاحب کردند.

در یک‎‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، آمریکا و طالبان به تکرار همدیگر را به نقض توافقنامه دوحه متهم کرده‌اند. طالبان می‌گویند آمریکا با مسدود کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان و حمله موشکی به کابل که در آن ایمن‌ الظواهری، رهبری پیشین القاعده کشته شد، این توافقنامه را نقض کرده‌ است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند طالبان با پناه دادن به تروریست‌های خارجی، ازجمله رهبر پیشین القاعده و تصاحب قدرت از طریق زور، تعهداتشان را در توافقنامه دوحه نقض کرده‌اند.

بااین‌حال، گفت‌وگوها میان طالبان و آمریکا در سطح هیئت‌های بلندپایه امنیتی در دوحه جریان دارد و آمریکا با ارائه بیش از یک میلیارد دلار کمک نقدی به افغانستان در یک سال گذشته، در صدر فهرست کمک‌کنندگان به افغانستان قرار دارد.

بیشتر از جهان