سهیل شاهین رئیس دفتر طالبان در قطر شد

شاهین همچنان نامزد طالبان برای کرسی افغانستان در سازمان ملل باقی می‌ماند

شاهین در مصاحبه با طلوع نیوز خبر انتصابش را تایید کرد-KARIM JAAFAR / AFP

سهیل شاهین، سخنگو و عضو گروه مذاکره‌کننده طالبان در جریان گفت‌وگو با ایالات متحده و دولت پیشین افغانستان، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شد.

شاهین در مصاحبه با طلوع نیوز خبر انتصابش را تایید کرد و گفت علاوه بر اینکه رئیس دفتر طالبان در قطر است، همچنان نامزد این گروه برای کرسی افغانستان در سازمان ملل باقی می‌ماند.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱، سهیل شاهین را به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما دبیر کل سازمان ملل متحد این درخواست را رد کرد. پس از آن، در اوایل دسامبر ۲۰۲۱، کمیته اعتبارنامه‌های سازمان ملل متحد اعلام کرد که تا اطلاع بعدی، نماینده دولت پیشین افغانستان می‌تواند کرسی آن کشور در سازمان ملل متحد را حفظ کند.

سهیل شاهین که در سال‌های اخیر در قطر زندگی می‌کند، در برقراری ارتباط طالبان با کشورهای منطقه نقش برجسته‌ای ایفا کرده است. او در سال ۲۰۰۱ و حین فروپاشی رژیم طالبان، معاون سفیر طالبان در اسلام‌آباد بود و با دیپلمات‌های خارجی مستقر در پاکستان روابط نزدیکی داشت. از زمان تاسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، سهیل شاهین به عنوان سخنگو و هماهنگ‌کننده این دفتر با رسانه‌ها کار می‌کرد و هم‌زمان عضو کمیسیون سیاسی و هیئت مذاکره‌کننده این گروه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهین در ماه نوامبر از دوحه به کابل رفت و برای تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد تلاش کرد. او بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و ملاقات با دیپلمات‌های خارجی، درخواست واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به گروه طالبان را مطرح کرد و تصاحب آن کرسی را حق مشروع طالبان دانست.

اینک به نظر می‌‎‌‌رسد ناامیدی از تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد و همچنین واگذار نشدن هیچ‌یک از مناصب مهم دولتی در افغانستان به او، سهیل شاهین را دوباره راهی دوحه کرده است.

دفتر سیاسی طالبان در قطر در خرداد ۱۳۹۲، با پرچم و عنوان «امارت اسلامی افغانستان» و با حمایت دولت قطر فعالیت خود را آغاز کرد. این دفتر از زمان تاسیس  به مرکز تماس‌های مستقیم طالبان و کشورهای منطقه تبدیل شد و در توسعه روابط طالبان با کشورها نقش مهمی داشت.

با وجودی که گشایش این دفتر در آن زمان خشم دولت افغانستان به‌ویژه حامد کرزی را در پی داشت، دولت قطر، بی توجه به نگرانی‌ها و واکنش‌ها، امکانات مالی و رفاهی فراوانی را برای اعضای کمیسیون سیاسی طالبان مستقر در قطر فراهم کرد.

در شش ماه گذشته و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، با وجودی که سفارت افغانستان در دوحه، به تصرف طالبان درآمد و بسیاری از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان قطر را ترک کردند، دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنان فعال ماند و نقش کنونی آن از سفارت افغانستان برجسته‌تر است. در شش ماه گذشته، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، هم‌زمان مسئولیت این دفتر را هم به عهده داشت. تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ملا برادر که اکنون معاون نخست‌وزیر طالبان است، رئیس دفتر طالبان در قطر بود و کمیسیون سیاسی این گروه را رهبری می‌کرد.

بیشتر از جهان