چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری به تظاهرات گسترده ضدحکومتی تبدیل شد

هزاران تن از مردم در چهلم غزاله چلابی، بهنام لایق‌پور، مهسا موگویی، پارسا رضا دوست و حدیث نجفی، خیابان‌های آمل، رشت، قزوین و کرج را صحنه تظاهرات ضد حکومتی کردند

با شرکت هزاران تن از مردم در چهلم غزاله چلابی، بهنام لایق‌پور، مهسا موگویی، پارسا رضا دوست و حدیث نجفی، خیابان‌های شهرهای آمل، رشت، قزوین و کرج روز پنجشنبه ۱۲ آبان بار دیگر صحنه تظاهرات گسترده مردمی و شعارهای ضدحکومتی شد.

مردم در شهر آمل با حضور گسترده در مراسم چهلم غزاله چلابی، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سر دادند. «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما»، «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» ازجمله شعارهای مردم در چهلم غزاله چلابی بود.

نیروهای سرکوبگر در آمل، پس‌ از آن که مردم علیه علی خامنه‌ای شعار سردادند، به مردم یورش بردند و زمانی که با مقاومت مردم مواجه شدند به‌سوی حاضران در مراسم چهلم غزاله چلابی شلیک کردند.

چهلم بهنام لایق‌پور نیز روز پنجشنبه بر سر مزارش در «باغ رضوان» رشت، با حضور گسترده مردم و در حالی برگزار شد که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با استقرار پرتعداد نیروهای سرکوبگر شامل یگان ویژه، نیروهای امنیتی لباس شخصی و نیروهای بسیج، درصدد جلوگیری از برگزاری این مراسم بودند.

مردم رشت نیز در مراسم چهلم بهنام لایق‌پور شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

چهلم جواد حیدری نیز روز پنجشنبه بر مزار او در قزوین با حضور گسترده مردم همراه بود. مردم معترض در مراسم چهلم جواد حیدری شعارهایی چون «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» و «مرگ بر خامنه‌ای» و «خون ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» سردادند. معترضان همچنین پرچم جمهوری اسلامی را در جریان تظاهرات چهلم این ورزشکار کشته‌شده، به آتش کشیدند.

پدر و مادر نوید افکاری، کشتی‌گیر معترض اعدام‌شده، روز پنجشنبه در مراسم چهلم جواد حیدری در قزوین شرکت کردند و مردم پس از اطلاع از حضور آن‌ها در این مراسم، عکسی از نوید افکاری را بالا بردند و نام این ورزشکار اعدام‌شده را فریاد زدند.

در فولادشهر اصفهان، جمعیت گسترده‌ای از مردم در چهلم مهسا موگویی بر سر مزار او حاضر شدند و پس از این مراسم تظاهرات خود را در خیابان‌های فولادشهر ادامه دادند.

نیروهای سرکوبگر در برخی نقاط فولادشهر به‌سوی مردم معترض یورش بردند و اقدام به تیراندازی کردند. نیروی سرکوبگر به شلیک مستقیم به‌سوی یک مادر و دختر حاضر در تظاهرات چهلم مهسا موگویی اقدام کردند که بنابر گزارش‌ها و ویدیوهای تظاهرات مردم فولادشهر، این «مادر» کشته‌ شده است.

مردم معترض در فولادشهر با سردادن شعار «می‌کشم می‌کشم،‌ هر آنکه خواهرم کشت» و «این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» به تظاهرات و مقاومت در مقابل نیروهای سرکوبگر ادامه دادند.

هم‌زمان «شبکه حقوق بشر کردستان» گزارش داد نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم ایمان محمدی، سعید محمدی و امیرعلی فولادی در اسلام‌آباد غرب، ورودی‌های منتهی به این شهر در استان کرمانشاه را بستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، شمار زیادی از مردم معترض روز پنجشنبه، برای حضور در مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضا دوست در بهشت سکینه کرج حضور یافتند، اما با درهای بسته این آرامستان مواجه شدند.

نیروهای سرکوبگر همچنین برای متفرق کردن مردم، به ضرب‌وجرح آن‌ها و پرتاب گاز اشک‌آور اقدام کردند که با مقاومت مردم مواجه شدند. مردم معترض در ادامه نیروهای یگان ویژه و نیروهای لباس شخصی را به فرار از این محدوده وادار کردند.

در جریان درگیری‌هایی که در واکنش به شلیک این نیروها و زخمی شدن چند تن از معترضان رخ داد، چند تن از نیروهای سرکوبگر یگان ویژه و بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و یک خودرو و همچنین یک کیوسک انتظامی در میدان حصارک به آتش کشیده شد.

مردم معترض همچنین برای چند ساعت اتوبان کرج قزوین را مسدود کردند و با تظاهرات در این محدوده شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه سردادند.

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران از کشته شدن یک بسیجی به نام «روح‌الله عجمی» و زخمی شدن پنج نیروی یگان ویژه در جریان درگیری‌ها در اطراف آرامستان بهشت سکینه خبر دادند و عنوان کردند که حال دو نفر از این نیروها وخیم است.

هم‌زمان احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، اعلام کرد که سجاد شهرکی،‌ امام جماعت مسجد «مولای متقیان» در زاهدان به ضرب گلوله کشته ‌شده است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان افزود برای شناسایی و دستگیری عاملان، کارگروه ویژه تشکیل شده است.

از سوی دیگر اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، خیزش سراسری مردم ایران را «توطئه‌ای از پیش طراحی شده توسط استکبار جهانی، اسرائیل و کشورهای منطقه» و مردم معترض را «عناصر خودفروخته و جمعی ناآگاه» خواند.

وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی همچنین تظاهرات خیابانی مردم ایران را «اغتشاشات خیابانی» نامید و تهدید کرد که جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.