شمارش ۹۷ درصد آرای انتخابات اسرائيل؛ حزب لیکود همچنان در جایگاه برتر

حسین طائب، مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت بازگشت مجدد نتانیاهو به قدرت، سبب تضعیف دولت دموکرات‌ آمریکا می‌شود

توجه نتانیاهو بر اتحاد او با حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی» متمرکز شده است_Menahem KAHANA / AFP

شمارش ۹۷ درصد آرای انتخابات اسرائيل نشان می‌دهد که حزب راست مذهبی بنیامین نتانیاهو به پیروزی قانع‌کننده‌ای خواهد رسید، در حالیکه حزب چپگرای مرتص موفقیتی به دست نیاورده است.

به گزارش تایمز اسرائیل،‌ کمیته مرکزی انتخابات پس از شمارش چهار میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۶۶ رای و باطل شمردن ۲۴ هزار و ۳۰۶ رای، نتایج آرای شمارش‌شده را اعلام کرد. در این انتخابات، بیش از شش میلیون نفر از جمعیت ۱۸ سال و بالاتر اسرائیل حق رای دارند. 

از زمان آخرین انتخابات کنست در مارس ۲۰۲۱، تعداد رای‌دهندگان ساکن در اسرائیل ۳.۳ درصد یا حدود ۱۹۶ هزار نفر افزایش یافته است. ۴.۷ میلیون (۷۷ درصد) از واجدان شرایط شرکت در انتخابات در اسرائیل، یهودی‌اند، یک میلیون و ۴۴ هزار نفر (۱۷ درصد) عرب‌تبارند‌، و ۳۵۱ هزار نفر دیگر (شش درصد) مسیحی غیرعرب و بدون طبقه‌بندی مذهبی معرفی می‌شوند.

 بر اساس آنچه تا اواسط روز چهارشنبه، ۲ نوامبر (۱۱ آبان) اعلام شد،‌ حزب نتانیاهو ۶۵ کرسی را به دست خواهد آورد، اما این تعداد ممکن است با شمارش آرای بیشتر، تغییر کند. بنا به گفته تحلیلگران،‌ اگر میزان آرای حزب بنیامین نتانیاهو به نام لیکود تا این اندازه باقی بماند یا بیشتر شود،‌ کسب اکثریت و تشکیل ائتلاف در کنست با ۱۲۰ کرسی حاصل خواهد شد. خبرهای دیگر از پارلمان اسرائیل حاکی است که کنست ممکن است برای نخستین بار در سه دهه گذشته، بدون هیچ نماینده‌‌ای از جامعه دروزی باشد. 

در چنین شرایطی و در بحبوحه گمانه‌زنی‌هایی بنی بر آنکه نتانیاهو ممکن است رهبران حزب وحدت ملی را وارد ائتلاف کند، سه رهبر این حزب اعلام کردند که بخشی از «دولت وابسته به افراطگرایان» نخواهند بود.

 بنی گانتز، گیدئون سار، و گادی آیزنکوت در بیانیه خود ضمن تاکید بر اینکه وارد مذاکرات ائتلافی با بنیامین نتانیاهو نخواهند شد، گفتند: «کشور اسرائیل با چالش‌های بزرگ زیادی روبه‌رو است که دولت وابسته به افراط‌گرایان باید با آن‌ها مواجه شود. ما تصمیم رای‌دهندگان را می‌پذیریم، در عین حال به تلاش ادامه می‌دهیم و پس از استقرار دولت، اپوزیسیون مسئول باقی می‌مانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، اگر تغییر چشمگیری در شمارش آرا رخ ندهد، طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل که بیش از یک دهه بر سیاست این کشور تسلط داشته است، بازمی‌گردد تا یکی از راستگراترین دولت‌های تاریخ اسرائیل را تشکیل دهد.

احتمال پیروزی نتانیاهو نگرانی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته است؛ حسین طائب، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه ۱۱ آبان، در سخنانی در دانشگاه امام حسین، گفت: «با توجه به تلاش‌های گسترده دولت فعلی رژیم صهیونیستی برای حفظ دولت، بازگشت مجدد نتانیاهو به قدرت، سبب تضعیف دولت دموکرات‌ها در آمریکا می‌شود و انتخابات دیروز، شروع یک چالش جدید برای اسرائیل و آمریکا خواهد بود.»

نتانیاهو متعهد شده است که دستاورد آخرین دوره ریاست جمهوری خود، «پیمان ابراهیم» با امارات متحده عربی و بحرین، را ادامه دهد. به اعتقاد او، این پیمان راه را برای عادی‌سازی روابط احتمالی با سایر کشورهای عربی باز کرده است. با این حال، بیشتر توجه نتانیاهو بر اتحاد او با حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی» متمرکز شده است.

به نظر می‌رسد که نتانیاهو به دلیل محاکمه شدنش به اتهام فساد مالی به علت رشوه‌گیری و اتهامات دیگری که رد می‌کند، به حمایت حزب صهیونیسم مذهبی و دو حزب مذهبی کوچک‌تر وابسته باشد. این احزاب تمایل بیشتری به کنار گذاشتن مشکلات حقوقی نتانیاهو داشته‌اند، و منتقدان می‌گویند که با کمک راست افراطی، نتانیاهو ممکن است به دنبال اصلاحات اساسی قضایی باشد که بالقوه می‌تواند او را از محکومیت و زندان نجات دهد. در مقابل، او ممکن است مجبور شود وزارتخانه‌هایی را که نقش مستقیمی در تنظیم سیاست‌های دفاعی و اقتصادی اسرائیل دارند، به این احزاب تحویل دهد.

نتانیاهو با آنکه در دولت‌های قبلی در جناح راست قرار داشت، توانست روابط خود را با کشورهای عربی خلیج فارس عادی کند و در حکم یک قهرمان بازار آزاد، بر رشد اقتصادی چشمگیر نظارت کند. اما او همچنین تمایل بسیاری به رویارویی علنی با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای ایران داشت؛ چیزی که روابط اسرائیل را با واشنگتن تیره کرد.

بخش‌های بزرگی از کتاب زندگی‌نامه بنیامین نتانیاهو به روابط گاهی طوفانی اما اساسا قوی او با دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، می‌پردازد، در حالیکه او اکنون باید با کاخ سفید در دوران جو بایدن سر‌وکار داشته باشد که خواهان مذاکره با ایران و احیای توافق برجام است.

نتانیاهو روز چهارشنبه، ۲ نوامبر، در تلاش برای کاهش ترس در خارج از کشور، اطمینان داد که می‌تواند ائتلافی مسئولانه بسازد که از «ماجراجویی‌های غیرضروری» اجتناب کند و «دایره صلح را گسترش دهد».

بیشتر از جهان