میزان صادرات مواد غذایی از اوکراین و تاثیر آن بر قیمت جهانی غلات

روسیه توافق کریدور دریای سیاه را موقتا به حالت تعلیق درآورد

از سرگیری صادرات مواد غذایی اوکراین به کاهش قیمت بین‌المللی مواد غذایی بین ماه‌های ژوئیه تا پایان اکتبر کمک کرده بود-Alexander NEMENOV / AFP

در پی هشدار روسیه مبنی بر تعلیق قراردادی که به اوکراین اجازه می‌دهد صادرات مواد غذایی از بنادر دریای سیاه را از سر بگیرد، قیمت بین‌المللی مواد غذایی افزایش یافت. کشتی‌های باربری همچنان به استفاده از کریدور دریای سیاه ادامه می‌دهند اما معامله‌گران بورس کالا از اینکه روسیه این کریدور را ببندد، نگرانند.

روسیه توافق کریدور دریای سیاه را موقتا به حالت تعلیق درآورده است و می‌گوید نمی‌تواند امنیت کشتی‌های عبوری را تضمین کند، با این حال پس از اینکه اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد به شرکت‌های کشتیرانی اطمینان دادند که کریدور دریای سیاه امن است، کشتی‌های باری به استفاده از این کریدور ادامه داده‌اند.

در اولین روز معاملات بورس مواد غذایی و پس از اینکه روسیه حرکت در این کریدور را «خطرناک» توصیف کرد، قیمت جهانی گندم در بورس کالا بیش از پنج درصد و قیمت ذرت دو درصد جهش کرد. تصور می‌شود که اگر روسیه این کریدور را ببندد، تاجران به خرید بیشتر غلات و ذرت اقدام کنند که می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود. ارقام سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مواد غذایی صادراتی اوکراین در سه ماه گذشته به اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، چین و هلند صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقداری از غلات صادراتی اوکراین نیز تحت برنامه‌های امداد بشردوستانه سازمان ملل متحد مستقیما به فقیرترین کشورهای جهان و مقداری به کشورهایی که مردم در آنها در معرض خطر گرسنگی‌اند، صادر شده است. در سال‌های قبل از جنگ، بزرگترین وارد کنندگان گندم اوکراین، کشورهای مصر، اندونزی و بنگلادش بودند. سازمان ملل در ماه سپتامبر اعلام کرد که کمتر از ۳۰ درصد صادرات غذایی اوکراین به کشورهای با درآمد پایین‌تر و ۴۴ درصد به کشورهای پردرآمد صادر شده است.

با این حال از سرگیری صادرات مواد غذایی اوکراین به کاهش قیمت بین‌المللی مواد غذایی بین ماه‌های ژوئیه تا پایان اکتبر کمک کرده بود. پس از حمله روسیه به اوکراین، ۲۰ میلیون تن غلات صادراتی در بنادر اوکراین در محاصره افتاد و امکان صادرات نیافت. با این حال پس از توافق ۲۲ ژوئیه، صادرات مواد غذایی اوکراین از سر گرفته شد. طبق گزارش سازمان ملل متحد از اول اوت تا ۲۹ اکتبر سال جاری، بیش از ۹.۳ میلیون تن مواد غذایی از کریدور دریای سیاه صادر شده است. یکی از دلایلی که صادرات اوکراین به سطح قبل از جنگ نرسیده است، خودداری بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی به ارسال کشتی‌های خود به بنادر اوکراین از ترس حمله‌های نظامی روسیه است.

بیشتر از جهان