خیزش مردم ایران در نگاه رسانه‌های جهان: خشم معترضان جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده است

تایمز لندن: زنان ایرانی برای رسیدن به خواسته‌هایشان مصمم‌اند و در برابر حکومت دینی، شجاعانه ایستادگی می‌کنند

با گذشت هفته‌ها از شروع اعتراض‌های سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی، رسانه‌های بین‌المللی همچنان خیزش مردم ایران را بازتاب می‌دهند. بازداشت گسترده معترضان ایرانی، احتمال صدور احکام قضایی سنگین برای بازداشت‌شدگان، اعمال تهدید و فشار بر روزنامه‌نگاران، شرکت پرشمار مردم در مراسم چهلم کشته‌شدگان اخیر، تداوم اعتراض‌ها به‌ویژه در دانشگاه‌ها و همچنین احتمال حذف تیم ملی ایران از جام جهانی تازه‌ترین موضوع‌هایی‌اند که خبرگزاری‌های جهان به آن‌ها پرداخته‌اند.

المانیتور: اعتراض‌های تابوشکن

نشریه المانیتور روز سه‌شنبه، اول نوامبر (۱۰ آبان)، در گزارشی، به تداوم اعتراض‌ها با وجود سرکوب گسترده در ایران پرداخت. در این گزارش، با اشاره به سرپیچی معترضان از دستور مقام‌های قضایی برای پایان دادن به تظاهرات، آمده است: «ایران در شش هفته گذشته با تظاهراتی در مقیاس و ماهیتی بی‌سابقه از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به لرزه در آمده است. مقام‌ها به معترضان هشدار داده‌اند که زمان ترک خیابان‌ها فرا رسیده، اما هیچ نشانه‌ای از افول اعتراض‌ها دیده نمی‌شود و معترضان در مناطق مسکونی، خیابان‌های اصلی و دانشگاه‌های در سراسر ایران حضور دارند. چالشی که برای رژیم وجود دارد، با رسم برگزاری مراسم چهلم برای درگذشتگان در ایران تشدید می‌شود. مراسم عزاداری چهلم برای ده‌ها کشته‌شده نیروهای امنیتی جرقه اعتراض‌های بیشتر در ایران است.»

در بخش دیگری از این گزارش، می‌خوانیم: «اگرچه اعتراض‌های کنونی در ایران پس از مرگ مهسا امینی به دلیل موضوع حجاب اجباری کلید خورد، حالا به نقطه تجمع مردم برای نشان دادن خشم علیه رژیمی تبدیل شده است که پس از شاه، بر ایران حکومت می‌کند. در حالی که طغیان‌های اعتراضی در ایران در دو دهه گذشته نیز وجود داشته، جنبش کنونی بیش‌ازپیش تابوها را شکسته است. در جریان اعتراض‌های اخیر، مردم عمامه افراد روحانی را می‌اندازند، نقاشی‌های دیواری رهبران سابق و فعلی انقلاب را رنگی می‌کنند و صریح و مشخص، علیه سران حکومت شعار می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایمز لندن: ایستادگی شجاعانه در برابر گلوله

روزنامه تایمز، چاپ لندن، در یادداشتی به روایت شجاعت زنان ایرانی برای دستیابی به آزادی پرداخت. در بخشی از این نوشته با عنوان «زنان ایرانی در برابر گلوله ایستادگی می‌کنند تا موهایشان آزاد شود»، آمده است: «مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس بزرگ‌ترین موج مخالفت‌ها علیه قوانین مربوط به حجاب اجباری در ایران را به وجود آورد. با گذشت بیش از ۴۰ روز از مرگ این زن جوان، اعتراض‌ها همچنان در شهرها و دانشگاه‌ها ادامه دارد. زنان و دختران ایرانی می‌گویند که برای رسیدن به خواسته‌ خود مصمم‌اند. آن‌ها حالا مقابل یک حکومت دینی ایستاده‌اند که زمانی شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید.»

نویسنده این مطلب می‌افزاید: «رژیم ایران با بزرگ‌ترین اعتراض‌های علیه خود در تاریخ معاصر مواجه است؛ یک وضعیت جدید که سراسر این کشور را فرا گرفته است. دختران نوجوان و زنان مسن‌تر به‌طور فزاینده‌ای بدون روسری به خیابان‌ها می‌آیند و شجاعانه از قانون حجاب اجباری در اماکن عمومی سرپیچی می‌کنند.»

اورشلیم پست: مرگ یک دختر نوجوان دیگر

اورشلیم پست در گزارش خود درباره ادامه تظاهرات مردمی علیه حکومت، به اعتراض‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اشاره کرد و مرگ پارمیس همنوا و سایر برخوردهای خشن در استان سیستان و بلوچستان را محور گزارش خود قرار داد و نوشت: «دختر نوجوانی به نام پارمیس همنوا در مدرسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان درس می‌خواند. به گزارش رسانه‌های محلی، پس از اینکه ماموران پلیس عکس پاره‌شده روح‌الله خمینی، رهبر سابق ایران، را در یکی از کتاب‌های درسی این دختر پیدا کردند، او را تا حد مرگ کتک زدند. گفته می‌شود نیروهای امنیتی او را در مقابل چشم سایر دانش‌آموزان به‌شدت ضرب‌وشتم کردند و او بر اثر شدت جراحات وارده، در بیمارستان جان باخت.»

اورشلیم پست در ادامه نوشت: «در بحبوحه اعتراض‌های گسترده‌ای که در شش هفته گذشته ایران را فرا گرفته است، علاوه بر این دختر دانش‌آموز، تعداد دیگری از نوجوانان نیز کشته شده‌اند. موارد متعددی هم از ضرب‌وشتم شدید و مرگ به دست نیروهای امنیتی در سراسر ایران گزارش شده است. نیروهای امنیتی با خشونت به سرکوب معترضان پاسخ می‌دهند. این نیروها در سیستان و بلوچستان و به‌ویژه زاهدان، به سرکوب مردم پرداخته‌اند. بنا بر گزارش‌ها، در هفته‌های اخیر، ده‌ها معترض در زاهدان کشته شده‌اند.»