زنبورها و عنکبوت‌ها میدان‌الکتریکی هوا را تغییرمی‌دهند

حشرات می‌توانند بر دینامیک یون‌ها و هواپخش محلی، یا چه بسا بر ابرها در مناطق پاک اثر بگذارند

حجم انبوه زنبور، الکتریسیته جو را بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت بر متر تغییر می‌دهد و نیروی میدان الکتریکی را که معمولا در سطح زمین حس می‌شود، افزایش می‌دهد-pixabay via canva

کشف بزرگ و جدیدی دریافته است که [توده] انبوه حشرات می‌تواند به اندازه یک ابر طوفانی همراه با صاعقه، بار الکتریکی جوی تولید کند که احتمالا بر رویدادهای آب‌وهوایی اثر می‌گذارد، [و این کشف] ارتباطی کمترشناخته‌شده میان ارگانیسم‌ها و الکتریسیته را نشان می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه بریستول گفت که حشرات می‌توانند از توانایی‌ خود در برهم‌کنش با میدان‌های الکتریکی ساکن، به سود خود استفاده کنند [که این امر] به گونه‌هایی، از جمله زنبورها، کمک می‌کند تا غذا پیدا کنند، و به عنکبوت‌ها اجازه می‌دهد که تا فواصل چشمگیری مهاجرت کنند.

این تیم تحقیقاتی، میدان‌های الکتریکی در نزدیکی ازدحام زنبورعسل‌ها را اندازه‌گیری کرد و دریافت که این حجم انبوه زنبور، الکتریسیته جو را بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت بر متر تغییر می‌دهد و نیروی میدان الکتریکی را که معمولا در سطح زمین حس می‌شود، افزایش می‌دهد؛ تغییری مشابه یک ابر طوفانی با رعد و برق در بار الکتریکی جوی. 

دکتر الارد هانتینگ، نویسنده اصلی [این پژوهش]، زیست‌شناس دانشگاه بریستول، گفت: «ما همیشه به چگونگی اثر فیزیک بر زیست‌شناسی نگاه می‌کردیم، اما در مقطعی متوجه شدیم که زیست‌شناسی نیز ممکن است بر فیزیک اثر بگذارد.»

«ما علاقه‌مندیم که [بدانیم] موجودات مختلف، چگونه از میدان‌های الکتریکی ساکن که تقریبا در همه جای محیط وجود دارند، استفاده می‌کنند.»

او به ایندیپندنت گفت که میدان الکتریکی ساکن «وقتی که یک زنبور از گلی بازدید کند، برای مدتی تغییر می‌کند».

«زنبور بعدی که [از گل بازدید می‌کند] می‌تواند این را [تشخیص دهد] و آن را با گل‌هایی که شهد کمی دارند یا اصلا [در آن‌ها شهد] وجود ندارد، مرتبط کند و [این می‌تواند] در تصمیم‌گیری به آن‌ها کمک کند.»

در جاهای دیگر، تارهای ابریشمی عنکبوت‌ها، حاوی بار معینی است که می‌تواند به میدان‌های الکتریکی ساکن واکنش نشان دهد و به عنکبوت‌ها امکان می‌دهد تا خود را به سوی آسمان بالا بکشند و در نتیجه، در فواصل طولانی مهاجرت کنند.

این تیم سپس مدلی ساخت که تغییرات میدان‌های الکتریکی ساکن را برای گونه‌های مختلف حشرات محاسبه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیام اوریلی، زیست‌شناس دانشگاه بریستول و از نویسندگان این مقاله، گفت: «چگونگی تاثیر حجم انبوه حشرات بر الکتریسیته جو، به چگالی و اندازه آن‌ها بستگی دارد.»

«ما همچنین تاثیر ملخ‌ها را بر الکتریسیته جو محاسبه کردیم، زیرا ملخ‌ها در مقیاس‌های بسیار زیاد ازدحام می‌کنند و اندازه [ازدحام] آن‌ها به ۴۶۰ مایل مربع (۱۲۰۰ کیلومتر مربع) [می‌رسد، یعنی به عبارتی] ۸۰ میلیون ملخ در کمتر از یک مایل مربع (۲.۵ کیلومتر مربع).

او گفت: «تاثیر آن‌ها احتمالا بسیار بیشتر از زنبورهای عسل است.»

دکتر هانتینگ در پاسخ به این پرسش که آیا حشرات می‌توانند از طریق برهم‌کنش با میدان‌های الکتریکی بر آب و هوا اثر بگذارند، گفت: «رادار [امواج الکترومغناطیسی] آب و هوا از حشرات تاثیر می‌گیرد؛ چه باردار باشد یا نه. اما اینکه چگونه بر آب و هوا تاثیر می‌گذارد، واقعا نمی‌دانیم.»

«این واقعا به این بستگی دارد که کدام پدیده آب و هوایی باشد. مثلا حشرات احتمالا روی رخدادهای آب و هوایی مهم مانند رعد و برق اثر نمی‌گذارند، اما می‌توانند بر دینامیک یون‌ها و هواپخش محلی تاثیر بگذارند، یا چه بسا بر ابرها در مناطق پاک اثر بگذارند.»

«اما این موضوع که این ممکن است «اثری پروانه‌‌ای*» باشد، نمی‌دانیم و این موجب می‌شود که بررسی نقش حشرات در سامانه عظیم جوی، ارزش بررسی داشته باشد.»

یک عنصر مهم این پژوهش این بود که تیم تحقیقاتی چگونه پدیده‌ای را در گذار میان دو شاخه علم - فیزیک و زیست‌شناسی، رهیابی کرد.

گیلس هریسون، [متخصص] فیزیک اتمسفر از دانشگاه ریدینگ و از نویسندگان این مقاله ،گفت: «‌میان‌رشته‌ای بودن در اینجا ارزشمند است.»

«ممکن است به نظر برسد که بار الکتریکی فقط در فیزیک وجود دارد، اما مهم است که بدانیم تمام دنیای طبیعت تا چه حد از الکتریسیته موجود آگاه [و از آن متاثر] است.»

دکتر هانتینگ افزود: «ما اخیرا کشف کردیم که زیست‌شناسی و میدان‌های الکتریکی ساکن، ارتباط نزدیکی با هم دارند و اینکه پیوندهای نامنتظره زیادی وجود دارد که می‌توانند در مقیاس‌های مکانی مختلفی وجود داشته باشند؛ از میکروب‌ها در خاک گرفته تا برهم‌کنش‌های گرده‌افشانی گیاه و تا دسته‌های حشرات و مدار الکتریکی جهانی.

«[چنین چیزی] این موضوع را به یک حوزه جدید هیجان‌انگیز در پژوهش‌های تجربی تبدیل می‌کند. پیامدهای واقعی این موضوع همچنان [در حد نظریه و] حدس و گمان باقی می‌ماند، و اینکه آیا این دینامیک ناشی از حشرات، بر آب و هوا اثر می‌گذارد یا نه، ارزش بررسی دارد.»

این پژوهش در مجله «آی‌ساینس» (iScience) منتشر شده است.

 

* «اثر پروانه‌‌ای» (butterfly effect) اصطلاحی است به مفهوم تاثیر حرکت یا تغییری کوچک در یک نقطه بر نقطه‌ یا نقاطی دیگر، با ایجاد تحولی در مقیاس بزرگ.

© The Independent

بیشتر از زندگی