گروهی از زنان سرشناس: جمهوری اسلامی را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج کنید

امضاکنندگان این نامه هشدار داده‌اند «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل با هر روز عضویت جمهوری اسلامی ایران در آن، بیش از پیش اعتبار خود را از دست می‌دهد

جمعی از زنان سیاستمدار، هنرمند و فعال حقوق بشر از کشورهای مختلف جهان، از جمله هیلاری کلینتون، میشل اوباما و لورا بوش، سه بانوی اول پیشین آمریکا، با امضا و انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواهان اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد شدند.

نامه زنان سرشناس سیاستمدار، هنرمند، و فعال حقوق بشر جهان در حالی منتشر شده است که خیزش سراسری مردم ایران که پس از کشته‌ شدن مهسا امینی حین بازداشت او به دست پلیس موسوم به امنیت اخلاقی آغاز شد، با گسترش به سراسر ایران، به خیزش عمومی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی بدل شده است و با وجود سرکوب خونین، پس از گذشت چهل و چهار روز، همچنان ادامه دارد.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به آغاز دوره عضویت چهار ساله حکومت ایران در «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری میلادی، تاکید کردند که هدف این کمیسیون ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است، و جمهوری اسلامی ایران به ‌دلیل ستم نظام‌مند علیه زنان ایران، فاقد صلاحیت لازم برای عضویت در این کمیسیون است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال آموزشی، و نادیا مراد، زن ایزدی کرد اهل سنجار عراق و برنده جایزه صلح نوبل، دو چهره سرشناس دیگر از میان امضاکنندگان این نامه‌اند.

این نامه همچنین به امضای کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی کانادا، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستینا فیگورس، دبیر پیشین کارگروه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل، اپرا وینفری، چهره مشهور تلویزیونی آمریکا، و زنانی در مسند‌های کلیدی ۱۳ کشور جهان و زنان سرشناس چندین کشور رسیده است.

در نامه مورد نظر به این نکته اشاره می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اوایل سال جاری میلادی، در میان مخالفت فعالان حقوق زنان در سراسر جهان، برای یک دوره چهارساله به عضویت «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل درآمده و به ۴۴ عضو  دیگر آن پیوسته است.

نویسندگان این نامه با اشاره به نابرابری جنسیتی و قوانین تبعیض‌آمیز نظام جمهوری اسلامی علیه زنان ایران، از جمله در مورد ازدواج، طلاق، ارث، حضانت فرزند، و حجاب اجباری، خواهان حذف و اخراج جمهوری اسلامی از این کمیسیون شده‌اند.

آن‌ها همچنین از مردم جهان خواسته‌اند که با امضای این نامه، خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را علیه معترضان در ایران، به ویژه خشونت علیه زنان و دختران ایرانی، محکوم کنند. این نامه تاکنون به امضای ۲۱ هزار نفر رسیده است.

زنان امضاکننده این نامه همچنین هشدار داده‌اند که «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل با هر روز عضویت جمهوری اسلامی ایران در آن، بیش از پیش اعتبار خود را از دست خواهد داد.

آلیس نلسون، از امضاکنندگان این نامه و بنیانگذار و مدیر یک نهاد جهانی فعال در حمایت از حقوق زنان، خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی را «یک انقلاب بی‌سابقه تحت رهبری زنان» توصیف کرد.

نلسون با تاکید بر لزوم حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: «حقوق زنان در سراسر جهان هدف حمله قرار دارد و چنانچه امروز از زنان و دختران ایرانی حمایت نکنیم، خشونت ادامه می‌یابد.»