چین برای تامین برق ۱۳ میلیون خانه بزرگترین نیروگاه بادی جهان را احداث می‌کند

این نیروگاه بادی می‌تواند برق چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون لامپ ال‌.ای‌.دی را تامین کند

چین آلاینده‌ترین کشور در جهان به‌شمار می‌رود- PETER PARKS / AFP

شهری در چین اعلام کرد قصد دارد بزرگ‌ترین نیروگاه بادی دریایی جهان را احداث کند که دارای قابلیت تامین برق بیش از ۱۳ میلیون خانه است.

شهر چاوژو در استان گوانگدونگ کشور چین، اعلام کرد که طرح این نیروگاه ۴۳.۳ گیگاواتی جزو برنامه پنج‌ساله این شهر است که روز جمعه [۲۸ اکتبر - ۶ آبان] در فضای مجازی منتشر شد.

این تاسیسات به طول بیش از ۱۰ کیلومتر در آب‌های تنگه تایوان قرار خواهد داشت که طبق گزارش‌ها، قدرت وزش باد در آن به قدری است که در ۴۳ تا ۴۹ درصد اوقات قادر به چرخاندن توربین‌ها است.

طبق برآوردها، ظرفیت تولید برق ۴۳.۳ گیگاوات هم‌ارز کل تقاضای برق در نروژ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 طبق مقایسه‌هایی که اداره کارایی انرژی و انرژی تجدیدپذیر ایالات متحده انجام داده است، این نیروگاه بادی چین می‌تواند برق چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون لامپ ال‌.ای‌.دی را تامین کند. در برنامه پنج‌ساله این شهر ذکری از هزینه این طرح به میان نیامده است.

انرژی تجدیدپذیر مولفه‌ای کلیدی در ماموریت شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، برای گذار از منابع انرژی کربن‌گسیل و تبدیل شدن به ابرقدرتی در عرصه انرژی تجدیدپذیر است.

او ۱۶ اکتبر در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس حزب کمونیست گفت: «فعالانه و دقیق کار خواهیم کرد تا اهداف رسیدن به حذف حداکثر آلاینده‌های کربنی و وضعیت کربن‌خنثی محقق شود.»

«با توجه به مواهبی که چین در حوزه انرژی و منابع دارد، طرح‌های حصول به حذف حداکثر آلاینده‌های کربنی را به صورت مرحله‌ای و با برنامه‌ریزی مطلوب به پیش می‌بریم، به گونه‌ای که با اصل حصول به نو قبل از کنار گذاشتن کهنه هماهنگ باشد.»

چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۷ گیگاوات ظرفیت تولید برق بادی دریایی به شبکه خود اضافه کرد که از سرجمع ظرفیت‌افزایی تمامی کشورهای جهان در این حوزه طی پنج سال گذشته بیشتر است.

چین، به رغم پیشرفت‌هایی که داشته است، همچنان آلاینده‌ترین کشور در این سیاره است و در مقایسه، هدف‌گذاری نسبتا ناچیزی برای رسیدن به وضعیت کربن‌خنثی در سال ۲۰۶۰ دارد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی