مجلس شورای اسلامی بودجه نیروهای سرکوب را ۲۰ درصد دیگر افزایش داد

این افزایش حقوق ناگهانی در حالی اتفاق افتاد که هفته هفتم خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، ادامه دارد

مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه، ۸ آبان، در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، با پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی با افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح موافقت و این لایحه را تصویب کرد.

امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است که بارها موضع‌گیری‌های تند او علیه معترضان و نقش ویژه او در سرپوش گذاشتن در جنایت کرونایی، خبرساز شده است.

او معترضان در خیزش سال ۹۶ را اراذل و اوباش خواند و هفته گذشته ادعا کرد که اولین عکس از بیمارستان کسری توسط دو جاسوس آمریکایی گرفته شده است. این سناریو چند روز بعد در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، آورده شد و نیروهای امنیتی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه شرق و هم‌میهن، را «آموزش دیده دوره‌های رژیم مافیایی آمریکا» معرفی کردند.

امیرآبادی فراهانی در دو دوره اخیر مجلس شورای اسلامی خود را به نماینده ویژه نهادهای امنیتی در این مجلس، شناسانده است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهاد خود گفت: «حقوق و مزایای نیروهای انتظامی و مسلح باید ۲۰ درصد بیشتر از دیگر نیروهای لشکری و کشوری باشد. حق این افراد نیست که حقوق کم‌تری دریافت کنند. آن‌هایی که در ارتفاعات استان های شمال غربی کردستان و سایر نقاط مرزی و یا در داخل شهرها مشغول به تامین امنیت مردم‌اند، حقشان است که از این ۲۰ درصد برخوردار شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افزایش حقوق ناگهانی در حالی اتفاق افتاد که هفته هفتم خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، ادامه دارد.

در روزهای اول جنبش انقلابی ایران، حسین اشتری، رئیس پلیس جمهوری اسلامی، به صورت شبانه در بین نیروهای یگان ویژه پلیس حاضر شد و به آنها توصیه کرد که «تردید به دل خود راه ندهند».

برخی این سخنان اشتری را نشانی از خستگی نیروهای سرکوب، عنوان کردند. نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی در بیش از ۴۰ روز گذشته در تمام شهرهای ایران درگیر مقابله با معترضان‌اند و براساس ویدئوها و خبرهای منتشر شده، دچار فرسودگی، آسیب‌دیدگی و درهم‌ریختگی زیادی شده‌اند.

از یک طرف افزایش ۲۰ درصدی حقوق این نیروها را می‌توان چاره‌اندیشی حاکمیت برای تزریق امید به نیروهای سرکوب دانست و از طرف دیگر این اتفاق را می‌توان تاییدی بر گستردگی خیزش ایرانیان تفسیر کرد؛ خیزشی سراسری که فراتر از انتظارات نیروهای نظامی و امنیتی در جریان است و حاکمیت برای سرکوب آن، نیاز به تخصیص بودجه و امکانات بیشتری دارد.   

 روز گذشته حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد که اعتراضات تمام شده و مردم دیگر به خیابان نیایند. برخی از تحلیلگران این صحبت‌ها را تهدید به افزایش سرکوب‌ها در روزهای آینده دانستند و حالا افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای سرکوب هم می‌تواند در همان راستا ارزیابی شود.

این دومین بار است که در سال جاری حقوق نیروهای مسلح و انتظامی افزایش می‌یابد. این درحالی است که از ابتدای امسال، بازنشستگان به دلیل افزایش اندک حقوق‌ خود، تجمع‌های اعتراضی زیادی برگزار کرده‌اند و فرهنگیان هم به دلیل حقوق و تسهیلات کم و قوانین ناعادلانه شغلی، بارها اعتراض و اعتصاب سراسری کرده‌اند.