تداوم خیزش سراسری دانشجویان با وجود تشدید سرکوب‌ها

روز یکشنبه، با وجود آنکه فرمانده سپاه از پایان خیزش سراسری خبر داده بود،اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه ادامه پیدا کرد

خیزش سراسری مردم ایران با وجود فشار نهادهای امنیتی بر دانشجویان در روز یکشنبه و شنبه شب کماکان ادامه دارد. از صبح یکشنبه، گروه‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها با اعتراض‌های سراسری مردم همراه شدند و در محیط دانشگاه به اعتراض ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد علی‌رغم تمامی فشارهای امنیتی اعم از بازداشت، ضرب‌وشتم و همچنین محرومیت و تعلیق از تحصیل بازهم در این دانشگاه تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع با اشاره به فشارهای حراست دانشگاه و بسیج دانشجویی شعار دادند: «بسیجی، سپاهی، پیوندتان مبارک».

به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان، جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران نیز در دانشگاه خود تجمع اعتراضی بر پا کردند. نیروهای حراست این دانشگاه هم پلاکاردهای معترضان را پاره و با آن‌ها برخورد کردند. شعار دانشجویان دانشگاه مازندران این بود: «شیراز، زاهدان، جانم فدای ایران» و «اگر با هم یکی نشیم، یکی‌یکی کشته می‌شیم». این دانشجویان همچنین در حمایت از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل که در روزهای گذشته با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و تیراندازی در دانشگاه به سمت معترضان مواجه شده بودند، شعار «نوشیروانی تنها نیست، مازندران بیدار است» سر دادند.

در سوی دیگر، دانشجویان دانشگاه نوشیروانی هم روز یکشنبه برای چندمین روز متوالی توانستند با مقاومت در برابر نیروهای حراست، در اقدامی نمادین بدون تفکیک جنسیتی به غذاخوری دانشگاه وارد شوند.

تجمع دانشجویان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای دختران سنندج نیز به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر شلیک گاز اشک‌آور، به سوی دانشجویان این دانشگاه تیر جنگی نیز شلیک شد و اکنون از وضعیت دانشجویان معترض این دانشگاه اطلاعی در دست نیست. ویدیویی هم از آتش‌سوزی داخل این دانشگاه منتشر و اعلام شد که دانشجویان در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویی، درهای ورودی بسته شده و تنها دانشجویانی که در تجمع شرکت نکرده‌اند، اجازه دارند از دانشگاه خارج شوند.

دانشگاه هنرومعماری پارس نیز بار دیگر صحنه تحصن و اعتراض دانشجویان این دانشگاه بود. نیروهای امنیتی مقابل این دانشگاه حضور یافتند و از سوی دیگر، مسئولان دانشگاه نیز دانشجویان را تهدید کردند در صورت تداوم اعتراض‌ها، درهای دانشگاه را به روی نیروهای امنیتی باز خواهند کرد. حراست این دانشگاه موبایل‌های دانشجویان را هنگام گذشتن از در دانشگاه تفتیش می‌کند.

دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای منتظری مشهد نیز برای اولین بار از زمان تاسیس، در حمایت از تجمع روز گذشته دانشجویان فنی‌حرفه‌ای الزهرای مشهد، تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه با شعار «با خون ما نوشتید، ما مهسا رو نکشتیم» اعتراض خود را به سرکوب معترضان نشان دادند.

دانشجویان دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز در اعتراض به سرکوب‌های فراگیر و فقدان امنیت در خوابگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه شعارهای «از کردستان تا شیراز، جانم فدای ایران» و «از زاهدان تا شیراز، جانم فدای ایران» سر می‌دادند. ‌دانشجویان دانشگاه قزوین هم در اعتراض به حضور حامیان حکومت در دانشگاه شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال نیز بار دیگر در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و فریاد زدند: «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» و «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه».

دانشجویان دانشگاه زند شیراز نیز در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. شعار آن‌ها «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و «آزادی، آزادی، آزادی» بود. دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز با تحصن در این دانشگاه، شعار «اوین شده دانشگاه، تهران شده بازداشتگاه» سر دادند.

همچنین ویدیوهایی نیز از تجمع و تحصن دانشجویان دانشکده هنرومعماری بوعلی سینا همدان در اعتراض به تهدید دانشجویان به اخراج از دانشگاه و خوابگاه، دستگیری تعدادی از دانشجویان و تدابیر شدید امنیتی در محیط دانشکده‌ها منتشر شد. دانشجویان در محیط دانشگاه سرودهای میهنی را همخوانی کردند. تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان هم با برخورد خشونت‌آمیز حراست و نیروهای بسیج که از خارج از دانشگاه به داخل آورده شده بودند، همراه بود.

جمعی از دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی نیز در اعتراض به چاقوکشی بسیج در تجمع دانشجویان بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار اخراج عوامل خشونت در دانشگاه شدند. دانشجویان در این تجمع، با خیزش سراسری مردم ایران نیز همراهی کردند و شعار «همونی که چلاقه، قاتل شاهچراغه» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی نیز در اعتراض به تعلیق و تهدید به اخراج از دانشگاه و خوابگاه بیش از ۵۰ دانشجو بدون حکم کتبی ریاست دانشگاه، به اعتراض برخاستند. طی روزهای اخیر از ورود ده‌ها تن از دانشجویان به خوابگاه و دانشگاه جلوگیری شد و نیروهای حراست برای ممانعت از ورود دانشجویان ممنوع‌الورود، آن‌ها را تک‌تک به دانشگاه راه می‌دادند. دانشجویان این دانشگاه همچنین شعارهای «زن، زندگی، آزادی»، «دانشجو تهدید شده، از خوابگاه بیرون شده»، «فقر و فساد و بیداد، ننگ بر این استبداد»، «آزادی حق ماست، قدرت ما جمع ماست» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علامه پردیس کرج نیز در تجمعی اعتراضی فریاد زدند: «شعارشون گفت‌وگو، تفنگشون سمت ما»

دانشجویان دانشکده ابوریحان دانشگاه تهران نیز در محوطه دانشگاه خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه با شعارهای «وقت عزا نیست که هنگامه‌ خشم است» و «حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمیخوایم» به خیزش سراسری مردم ایران پیوستند.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف همچنین بار دیگر با تفکیک جنسیتی در غذاخوری‌ها مقابله کردند. رفع تفکیک جنسیتی در سلف دانشکده فیزیک دانشگاه تهران روز یکشنبه بار دیگر تکرار شد. دانشجویان پردیس فنی دانشگاه شهید بهشتی نیز در شکست تفکیک جنسیتی سلف دانشگاه را تکرار کردند.  دانشجویان دانشگاه شهيد بهشتی پرديس عباسپور نیز توانستند با مقابله با نیروهای حراست،  تفکیک جنسیتی سلف غذاخوری دانشگاه را بردارند. دانشجویان دانشگاه زنجان نیز با برگزاری تجمعی اعتراضی در دانشگاه به سمت سلف‌غذاخوری رفتند و تفکیک جنسیتی در این مکان را لغو کردند.