کشف دو سویه جدید کووید در بریتانیا با صدها مورد ابتلا

سازمان بهداشت و ایمنی بریتانیا هشدار داد طبق تشخیص کارشناسان، این سویه‌ها سریع گسترش می‌یابند

مشاهده پیدایش سویه‌های جدید سارس-کوو-۲ غیرمنتظره نیست - Canva

مقام‌های بهداشت و درمان بریتانیا هشدار دادند که دو سویه جدید ویروس کرونا در این کشور ظاهر شده است.

بیش از ۷۰۰ مورد از ابتلا به سویه جهش‌یافته بی‌کیو.۱ (BQ.1 ) و ۱۸ مورد دیگر از ابتلا به سویه موسوم به اکس‌بی‌بی (XBB) در سراسر این کشور ردیابی شد.

کارشناسان در مصاحبه با ایندیپندنت گفته‌اند هر دو سویه اکس‌بی‌بی و بی‌کیو.۱ ایمنی‌گریزند و حتی شاید در برابر واکسن‌های موجود هم مصون باشند.

اکس‌بی‌بی و بی‌کیو.۱ از نسل سویه بسیار مسری اومیکرون‌اند و متخصصان هشدار داده‌اند «هجوم» چنین زیرسویه‌هایی ممکن است تا پایان نوامبر به ایجاد موج جدیدی از کووید-۱۹ در سراسر اروپا و آمریکای شمالی منجر شود.

سازمان بهداشت و ایمنی بریتانیا (یو‌کی‌اچ‌اس‌ای) اعلام کرد مطالعه و بررسی سویه‌های جدید ادامه دارد و این نهاد در حال ارزیابی دقیق شرایط است.

بنا بر اعلام پژوهشگاه بیوزنتروم دانشگاه بازل که روند تکاملی این ویروس را از ابتدای همه‌گیری مطالعه کرده است، «انبوهی» زیرسویه‌ وجود دارند که طبق مشاهدات، توان گسترش سریع دارند.

کرنلیوس رومر، زیست‌شناس محاسباتی پژوهشگاه بیوزنتروم، به ایندیپندنت، گفت: «روندهایی که در حال حاضر می‌بینیم، با آنچه در گذشته رخ داد، بسیار فرق دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «شاید اومیکرون اولین سویه‌ای بود که به‌خوبی می‌توانست از دستگاه ایمنی بگریزد و به همان دلیل هم چنین موج بزرگی به راه انداخت. حالا برای اولین بار نوادگان و سویه‌های بسیاری را شاهدیم که به موازات پدید می‌آیند و همگی جهش‌های بسیار مشابهی یافته‌اند و همگی همچنان می‌توانند به‌خوبی دستگاه ایمنی را دور بزنند.»  

ماه پیش پروفسور لارنس یانگ، ویروس‌شناس دانشگاه وارویک، گفته بود که طبق داده‌های اولیه، زیرسویه‌هایی از اومیکرون که نشانه‌هایی از قابلیت گریز از دستگاه ایمنی بدن بروز داده‌اند، مایه نگرانی‌اند.

با این حال او هشدار داد به علت کاهش امکانات آزمایش، این خطر وجود دارد که این سویه‌های نوپدید در بریتانیا مغفول بمانند.

پروفسور یانگ گفت: «بزرگ‌ترین نگرانی که داریم می‌بینیم این است که این سویه‌ها طبق داده‌های اولیه رفته‌رفته باعث می‌شوند میزان ابتلا افزایشی جز‌ئی پیدا کند. این وضعیت به نوعی قابل انتظار بود؛ اما متاسفانه نشانگر آن است که هنوز به هیچ وجه از خطر این ویروس نجسته‌ایم.»

او افزود: «در واقع از آزمایش کرونا غافل شدیم. فقط می‌توانیم سویه‌ها را شناسایی کنیم یا از روی توالی‌یابی‌های آزمایش پی‌سی‌آر بفهمیم چه اتفاقی دارد می‌افتد و این هم به هیچ وجه در حد و اندازه یک سال قبل نیست.»

دکتر میرا چاند، مدیر بخش عفونت‌های نوپدید و بالینی یوکی‌اچ‌اس‌ای، می‌گوید: «مشاهده پیدایش سویه‌های جدید سارس-کوو-۲ غیرمنتظره نیست. بی.کیو ۱ و اکس‌بی‌بی جزو سویه‌های نگران‌کننده نیستند و یوکی‌اچاس‌ای هم مثل همیشه وضعیت را از نزدیک رصد می‌کند.»

«واکسیناسیون همچنان بهترین دفاع ما در برابر موج‌های آینده کووید است؛ بنابراین همچنان مهم است که مردم هرچه زودتر تمام دوزهایی را واجد شرایط دریافت آن‌اند، تزریق کنند.»

© The Independent