کمک به «کردها» برای جلوگیری از نفوذ ایران

نگرانی معاون وزیر خارجه اسرائیل از نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه

MENAHEM KAHANA / AFP تسیپی خوتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل

خبرگزاری رویترز امروز پنج‌شنبه در گزارشی  و به نقل از معاون وزیر خارجه اسرائیل  نوشته است که دولت این کشور به کردهای شمال سوریه کمک خواهد کرد. در این گزارش آمده است که خانم «تسیپی خوتوولی»، معاون وزیر خارجه اسرائیل، در مجلس این کشور تاکید کرده است که «خارج شدن کنترل شمال سوریه از دست کردها و تشدید ضعف آن‌ها باعث فراهم آمدن راه نفوذ عناصر وابسته به جمهوری اسلامی ایران می‌شود که این وضعیتی بسیار خطرناک برای اسرائیل است».

در گفته‌های این مقام مسوول اسرائیلی به جزئیاتی از چگونگی کمک‌رسانی دولت اسرائیل به کردهای شمال سوریه اشاره نشده است اما خانم خوتوولی تاکید کرده است که «اسرائیل درخواست‌های زیادی برای کمک به‌خصوص در زمینه نیروی  انسانی و راهکارهای دیپلماسی دریافت کرده و اسرائیل از راه‌های مختلف به کردهای شمال سوریه کمک می‌کند».

به گفته این مقام مسئول «اسرائیل در حفظ توان کردها و سایر اقلیت‌های شمال سوریه که میانه‌رو و هوادار غرب هستند، منافع بارزی دارد».

معاون وزیر خارجه اسرائیل هم‌چنین به آمریکا و مواضع این هم‌پیمان خود درباره حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه اشاراتی داشته است. به گفته او مقامات اسرائیلی در دیدار با هم‌تایان آمریکایی خود صراحتا و به گفته او با «افتخار» از ایستادگی اسرائیل در کنار کردها سخن گفته است. 

پس از خروج نیروهای آمریکایی از شمال و شرق سوریه که مناطق عمدتا کردنشین این کشور محسوب می‌شوند، ارتش ترکیه در یک اقدام غافلگیرکننده به این مناطق و حمله کرد. توجیه ترکیه برای این حملات غیرانسانی مبارزه با گروه‌های سیاسی کرد منطقه بود که به زعم رجب طیب اردوغان گروه‌های تروریستی بودند و باید از آن منطقه بیرون می‌شدند.

دولت ترکیه چند روز پس از آغاز این حملات در چارچوب تفاهم میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین موافقت کرد که در مرزی به عنوان «کمربند امنیتی» و از پیشروی بیشتر در مناطق کردنشین سوریه خودداری کند.

توافقی که خوشایند آمریکایی‌ها نیز بود و دونالد ترامپ پس از اجرای این توافق اعلام کرد که «به درخواست اسرائیل و نیز اردن، شمار کمی از نظامیان آمریکا در سوریه باقی ماندند».

واکنش اسرائیل به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و  شروع عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردها بلافاصله و شدید بود. هرچند که مقامات حکومت اسرائیل واکنش تندی به تصمیم آمریکا نشان ندادند اما برگزاری تظاهرات متعدد در اسرائیل علیه ترکیه و محکوم کردن مداوم این حملات و تعریف و تمجیدهای مقامات اسرائیلی از کردها همه نشان از حمایت همه جانبه اسرائیل از کردهای سوریه داشت. تقریبا یک ماه پیش و هم‌زمان با اوج‌گیری واکنش‌ها به حملات ترکیه در شمال کشور سوریه بنیامین نتانیاهو گفته بود که  «کردها ملتی شجاع هستند و حکومت‌های سوریه و ترکیه با نیت پاکسازی قومیتی، آنها را همواره آزار داده‌اند».

سخنانی که تا اندازه زیادی نشان دهنده موضع دولت اسرائیل و دلیل حمایت این کشور از «کردها»‌ست. سخنان روز گذشته معاون وزیر خارجه اسرائیل نیز در اعلام کمک به کردها و تاکیدش بر امکان نفوذ جمهوری اسلامی ایران در صورت تضعیف کردهای منطقه، نشان از این موضوع دارد که اسرائیل می‌داند تنها نیرویی که توان ایستادگی برابر هر نیروی خارجی را در آن منطقه دارد فقط نیروهای کرد هستند. 

حوالی دو سال پیش بود که دولت اسرائیل در زمان همه‌پرسی برای استقلال کردها در عراق که با پیگیری‌های «مسعود بارزانی» رئیس وقت اقلیم کرد عراق برگزار شد، حمایت کرد.